Se till att de individuella korten är elektriskt skilda från varandra (galvaniskt avskild I2C buss), se till att eventuell energi från idlande motor (dvs generator) har någonstans att ta vägen. Bygg elektroniska strömbegränsare med fold-back karaktäristik.
Men allt detta är troligare jobbigare än att använda grejerna rätt eller köpa ESC med detta inbyggt från början.
Funktionsprincip säkringar
-
Re: Funktionsprincip säkringar
Och säkringar erbjuder inte skydd för elektroniken, de ger skydd mot brand.
Nu vet jag inte om jag är helt ute och cyklar men jag kastar in det här ändå. =)
Skulle inte en typ av "crowbar"-lösning funka. Att man har en snabb thyristor eller liknande som triggas av spänningsfallet över ett motstånd. Thyristorn i sin tur kortsluter sen kretsen så att säkringen utan tvivel går direkt. En sån typ av krets kan vara användbart om det handalr om stora strömmar men jag vet inte om det är en tillräckligt snabb lösning för att hindra att kortet brinner upp.
Skulle inte en typ av "crowbar"-lösning funka. Att man har en snabb thyristor eller liknande som triggas av spänningsfallet över ett motstånd. Thyristorn i sin tur kortsluter sen kretsen så att säkringen utan tvivel går direkt. En sån typ av krets kan vara användbart om det handalr om stora strömmar men jag vet inte om det är en tillräckligt snabb lösning för att hindra att kortet brinner upp.
Supersnabba säkringar, samma som sitter i mätinstrument kan vara en ide.
Ja, det lutar åt att testa en supersnabb säkring (FF) på 10A. Det är möjligt att säkringar huvudsakligen är till för att undvika brand, och det är ju precis det som inträffat vid tidigare tillfällen. Kortet på bilden har ju uppenbarligen brunnit.
Idén med crowbar är ju också intressant, men skyddskretsen får inte stjäla allt för mycket effekt. Jag tänker då framför allt på spänningsfallet över shunten, men det kanske kan hållas tillräckligt lågt?
Idén med crowbar är ju också intressant, men skyddskretsen får inte stjäla allt för mycket effekt. Jag tänker då framför allt på spänningsfallet över shunten, men det kanske kan hållas tillräckligt lågt?