När jag läser datablad för säkringar så står det i princip alltid att de har en "opening time" på 4 timmar för 100% eller 110% av den nominella strömmen. Min fundering gäller om detta är ackumulerad tid, dvs. att säkringen löser ut om den utsätts för denna ström under 2 timmar vid ett tillfälle och sedan 2 timmar till vid ett annat tillfälle, eller om den återgår till ursprungsläget när strömmen bryts.
Spontant känns ju alternativet med ackumulerad ström som det rätta, men jag har haft fel förr
> Spontant känns ju alternativet med ackumulerad ström som det rätta,
Känns väldigt osannolikt !
Dessa säkringar har ju absolut inget "minne"...
Det de säger är att de *minst* ska klara 4 timmars drift
vid en ström = sitt nominella värde. D.v.a att t.ex en
1A säkring ska klara *minst* 4 tim vid 1A. Notera att de inte
säger att den kommer att "gå" överhuvudtaget vid 1A !
Vid överlast (200% i databladet) så vill man att det ska vara
precis tvärtom, den ska "gå" inom en specifiserad *max* tid...
Jo, jag förstår att de inte har något sofistikerat minne. Det jag var inne på var att de skulle kunna ha en viss mängd ledande material som kan "brinna av" eller smälta successivt under flera tillfällen och på så sätt orsaka en slags minneseffekt där användningstiden ackumuleras.
Ska jag tolka det du säger som att det alltså inte finns någon sådan effekt, och att man kan köra nominell ström genom säkringen i 3 timmar och 59 minuter vid ett obegränsat antal tillfällen?
Om den få kallna/vila emellan, ja, så tolkar jag det.
Men som sagt, 4 timmar är alltså vad de garanterar
att den ska hålla vid sin nominella ström, verkligheten
kan mycket väl vara att den aldrig "går". Det beror lite
på hur den sitter, om den har kylning o.s.v...
Vad vill du själv att det ska hända om du kör 1A
genom en säkring på 1A ?
Om 1A är den normala strömförbrukningen så är en 1A
säkring en rejäl designmiss, dessutom...
Man vad är igentligen problemet ? Varför frågar du ?
Om vi förstår det så är det enklare att ge ett vetigt svar...
Det finns faktisk en sorts minneseffekt i smältsäkringar.
Varje påslag ger en strömrusning genom säkringstråden, sällan nog att bränna över den men ibland nog till att tunnaste punkten på den blir lite flytande i mycket kort tid. Detta kan ofta göra samma punkt än tunnare och efter ett större antal strömrusningar kan en 10A smältsäkring ha degraderats till att bara tåla kanske 6A.
Självklart påverkar strömrusningens styrka väldigt mycket hur denna försämring sker, under ett visst nivå sker det ingen påverkan men över ett visst miniminivå börjar det och tilltar nog något liknande exponentiellt skulle jag tro.
Applikationen i det här fallet är en borstlös motor med tillhörande fartreglage. Motorn är specificerad för en maxström på 9A kontinuerligt och 10A i perioder om maximalt 60 sekunder. I detta läget tycker jag att en säkring på 10A hade passat bra, om det nu är så att säkringen förblir oförändrad trots att den nominella strömmen körs genom den i perioder om max. 60 sekunder. Så verkar ju också vara fallet, om man ska tro dig sodjan
Anledningen till att jag vill säkra av det hela är att dessa fartreglage och motorer brunnit förr (och dragit med sig annat i fallet) pga. att motorn tvingas till stopp under drift. De verkar inte ha någon välutformad strömbegränsning.
Strömrusning vid tillslag är ett annat problem, men där förväntar jag mig att helt enkelt få laborera med olika värden och trögheter. Reglaget innehåller en relativt stor kondensator, vilket jag misstänker kan stöka till det hela.
Säkringar i den storleksklassen brinner av efter 30 minuter vid 2*märkströmmen.
Säkringar är inga bra skydd mot bara lite överström. Det ska bli smällkortis (läs 40A+ för en 10Asäkring) för att de ska gå omedelbart.
Ok, nu kommer vi nån vart, antingen har du fel grejjor osv, men normalt använder man väl supersnabba säkringar för att skydda elektronik mot överström, observera att överström normalt motsvara kortslutning i princip.
annars får man övervaka strömförbrukningen och stänga av grejjorna när det blir fel.
Startströmmar kan naturligtvis begränsas, men du ger inte mycket information, tyvärr.
Fel grejer tror jag inte att jag har. Vad syftar du på då? Prylarna hör till en Mikrokopter (se http://www.mikrokopter.de) så jag har ju ingen möjlighet att påverka kretsarnas utformning då det är en färdig produkt. Tänkte dock så gott det går att undvika fler brunna kort genom någon form av avsäkring.
När det gäller frågan om kortslutning kan man väl säga att bilden talar för sig själv. Ambitionen är inte heller att rädda det kort som är direkt inblandat utan att försöka begränsa skadorna så att andra kretsar inte brinner upp (totalt åtta fartreglage gick åt skogen vid det tillfälle då kortet på bilden brann). De är sammankopplade med en I2C-buss och jag gissar på att det leddes ut motordrivspänning på bussen vid tillfället. Detta skulle såklart kunna hända innan en säkring löste ut, men man får göra vad man kan och hoppas på det bästa.
Jag tror du skulle lyckas bättre om du ser till att inte få kortis till att börja med
De där fartreglagen (har en hög liggande här) är specade för 10A, och innehåller en mjukvarumässig begränsning på 10A (sitter en shunt+strömmätning), dock är den regleringen inte toksnabb (par hundra Hz iirc). Driv-FET:arna å andra sidan är specade för 40A, och andra delar i effektdelen (inkl. ledningsbanor på kortet) klarar iaf 20A kontinuerligt. Jag har kört dem i runt 15-18A kontinuerligt under ett par minuter utan några problem alls.
Så för att det ska bli som ditt kort tror jag du måste ha något mer systematiskt fel, en överbelastad motor e.dyl ska då inte kunna ge detta resultatet.
Mitt kort brann inte under normal drift utan som sagt var det en "prop strike" där motorn tvingades till stopp. Jag antar att piloten inte var särskilt snabb med att dra ner gasen eller t.o.m. råkade dra på gas som en panikreaktion (inte jag som flög vid tillfället). Det som inträffade måste vara ganska ovanligt då samtliga åtta fartreglage och minst två motorer gick sönder, och måste väl tillskrivas strömbegränsningen som inte riktigt fungerat fullt ut...
Hur som helst, nu tänkte jag försöka undvika ytterligare tråkiga incidenter av det här slaget och där står vi nu. Känns en säkring på 10A fortfarande som fel väg att gå?