Bygga egen (seriös) tatueringsmaskin

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
tattoonick

Re: Bygga egen (seriös) tatueringsmaskin

Inlägg av tattoonick »

Desperado:
Håller inte med ditt senaste inlägg..
Jag, och alla tatuerare jag känner kör med en snabb skuggmaskin, då du flyttar nålen snabbt över huden. maskinen jag fyller färg med flyttar jag saktare så den måste gå saktare för att inte riva sönder huden ( nu snackar jag solida förger, typ tribal)
liner maskinen kör jag på 150 hertz tror jag det heter, har ett eikon powersupply som visar hastighet...
shader 130
filler 110

har även en slö liner, ca130, för små pilliga saker.

detta e vad jag fått lära mig, men vi e alla olika :)
Desperado

Inlägg av Desperado »

Jag bygger en del maskiner så jag vet vad jag pratar om. En shader ligger på 100-110 hz en filler 115-120+ Sen så har du liners runt 140 hz det är det man går efter när man bygger maskiner, och ska du fylla solida färger så ska du ha ett hårdare slag och lite snabbare maskin. Och vadå riva sönder huden? Då kan du inte ha tatuerat så länge som det verkar, jag vet många stora artister som trycker färg med cutback liners! Ingenting av det du säger håller. Jag vill inte verka som nån besserwisser men jag tror nog att du måste läsa på lite. Och vill du fylla färg sakta med en maskin på 110 hz så är det ju en smaksak, men rent generellt så delar man in dom i olika hastigheter. Hävdar du fortfarande att jag har fel så kan jag slänga fram en massa bevis under näsan din som styrker det jag säger.
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

men sluta tjafsa!!! hjälp varandra istället o va glada! annars kan ni lika gärna sluta skriva...

och att en shader ska gå snabbt kan jag nästan hålla med om. även om jag aldrig ens har sett en tatueringsmaskin IRL så är det ganska logiskt att den ska gå fort. för om man har lägre slaghastighet och rör masinen snabbt över huden så fyller det ju inte alls lika bra som om den skulle gå snabbt. men de e va ja tycker. sen om det är så är ju en helt annan femma! :D hahaha
Desperado

Inlägg av Desperado »

_Rifakungen. En maskin som man ska fylla färg med ska gå snabbare och ha ett hårdare slag då man ska få i pigmentet i huden ordentligt, huden är uppbyggd av 7 lager, hårdare slag så får du i pigmentet bättre.
tattoonick

Inlägg av tattoonick »

desperado:
Vi e nog från två olika skolor... :)
Har hållt på och tatuerat i studio i 10 år... 5 dagar i veckan..
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Släng upp bevisen bara Desperado. Jag tror du har "rätt" efter en googling då i princip alla skriver att dom kör shader på kring 100Hz men skulle vara kul att se hur bevisen ser ut.
Desperado

Inlägg av Desperado »

tattoonick skrev:desperado:
Vi e nog från två olika skolor... :)
Har hållt på och tatuerat i studio i 10 år... 5 dagar i veckan..
Ja det måste vi ju vara i det fallet :)
Desperado

Inlägg av Desperado »

E85 skrev:Släng upp bevisen bara Desperado. Jag tror du har "rätt" efter en googling då i princip alla skriver att dom kör shader på kring 100Hz men skulle vara kul att se hur bevisen ser ut.

Nu kommer jag inte åt eikons specifikationer. Men den som vill kan googla lite på maskinbyggare, men den som orkar kan med lite googlande kolla upp Dan dringenberg, kaco, mike young workhorse irons etc etc alla dom stora namnen sätter alltid färgsmackaren mkt vassare än shadern, då måste ju det vara rätt. Dan dringenberg är en av dom störtsa maskinbyggarna som finns.
Desperado

Inlägg av Desperado »

E85 skrev:Släng upp bevisen bara Desperado. Jag tror du har "rätt" efter en googling då i princip alla skriver att dom kör shader på kring 100Hz men skulle vara kul att se hur bevisen ser ut.

Nu kommer jag inte åt eikons specifikationer. Men den som vill kan googla lite på maskinbyggare, men den som orkar kan med lite googlande kolla upp Dan dringenberg, kaco, mike young workhorse irons etc etc alla dom stora namnen sätter alltid färgsmackaren mkt vassare än shadern, då måste ju det vara rätt. Dan dringenberg är en av dom störtsa maskinbyggarna som finns.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

den här tråden kräver lite bilder, kan vi inte kalla in rifakungen som ändå ville ha lite kladd på sig så kör vi en testruta på honnom och jämför resultaten med en omröstning?

:vissla: :badgrin:

bara en dumfråga, eftersom detta är ett elektronikforum
är det inga som gör servostyrda agg?
där man plockar bort kontakter fjädrar och konding och har ett spänningsagg som sköter allt, då kan man ställa in alla parametrar som man vill ha det
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

jo fjädrar o sånt tycker jag verkar stenålder! hahaha :mrgreen: kör med en variabel switch krets ist. så kan man ju ställa in allt! :)

den här är från 1876. och det skiljer ju inte så mycket! :mrgreen:
Bild
tattoonick

Inlägg av tattoonick »

inte för att hävda att jag har rätt men här kommer några visdomsord :mrgreen: ur "machinegun Magazine"
Där bygger dom Eikons Green Monster enl dessa parametrar..
Liner: 160 hz
Shader: 135 hz
Filler: 120 hz

Dessa hastigheter e utan nål, med nål i sjunker samtliga med ca 20 hz...

Rifakingen: du e kanske inne på nått nytt :) bygg en så kan du komma tiil min studio så provar vi den! på dig......hehe
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Det jag skulle tycka vara en trevlig utveckling är att bygga en maskin utan fjädrar där nålen dras aktivt åt båda hållen samt att den har positions-återkoppling.
Då kan man styra nålens frekvens och slaglängd välldigt exakt och ändra alla parametrar med en knappstryckning.
I princip skulle man även kunna programera så att tex varannat slag går djupare och varannat grundare.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Ungefär såsom jag föreslog på sidan 1 i denna tråd då.
Men det var inte det han ville, han ville bara labba lite med antal spolvarv och olika kapacitanser, dvs extrem low-tech...
tattoonick

Inlägg av tattoonick »

Ja low-tech e ju intre bra, fattar inte att det finns folk som använder pensel när det finns cgi!!! :humm:

fast jag hade inte tänkt mig en luftdriven maskin för ca 2 mille....
Skriv svar