Laddnings regulator
-
- Inlägg: 31
- Blev medlem: 19 april 2004, 21:06:18
Laddnings regulator
Hej!
någon som vet hur en laddningsgenerator funkar till en gammal mazda 323.
Reglerar den spänning eller ström?
Hur kan man vet om den är kass?
någon som vet hur en laddningsgenerator funkar till en gammal mazda 323.
Reglerar den spänning eller ström?
Hur kan man vet om den är kass?
Du behöver egentligen ingen laddningsregulator. Det är bara att koppla in batteriet på lämpligt ställe (en säkring i serie med batteriet är inte fel). Dock kommer batteriet även att laddas ur på samma sätt som det vanliga batteriet. Men du kan ju enkelt koppla bort batteriet när du inte har någon laddning på eller med hjälp av ett relä som släpper såfort laddningen försvinner.
Tänk på att bly-syra batterier släpper ifrån sig VÄTGAS när dom LADDAS!!!! Du måsta alltså ventilera bort den vätgasen på något sätt. Annars blir det kaboom (kanske).
Tänk på att bly-syra batterier släpper ifrån sig VÄTGAS när dom LADDAS!!!! Du måsta alltså ventilera bort den vätgasen på något sätt. Annars blir det kaboom (kanske).
Om jag vill hindra att bilen tar från mitt extra batteri tex vid start av bilen,, räcker det att sätta en kraftid diod som hindrar strämmen att gå "tebax" igen, eller brinner det då kanskerehnmaak skrev:Du behöver egentligen ingen laddningsregulator. Det är bara att koppla in batteriet på lämpligt ställe (en säkring i serie med batteriet är inte fel). Dock kommer batteriet även att laddas ur på samma sätt som det vanliga batteriet. Men du kan ju enkelt koppla bort batteriet när du inte har någon laddning på eller med hjälp av ett relä som släpper såfort laddningen försvinner.

Annars kan ju ett manuellt inkopplat relä funka, men vilken laddningsström skall man dimensionera det efter? och allt kopplas väl parallelt med det vanliga batteriet.
Säg att man laddar med ca 10A så räcker det nog med att du har tillräckligt tunna trådar (och långa) fram till batteriet. Om du kör med säg 1.5 eller 2.5 kvadrat så borde du hamna där någon stans.
Du kan använda en diod, ta en 20A eller något sådant. Nackdelen med dioder är att dom har spänningsfall över sig så laddspänningen sjunker från 14.4 ner till 13.6 minus någon halv volt eller så i spänningsfall i dina kablar så laddningen blir kanske inte så snabb.
Du kan använda en diod, ta en 20A eller något sådant. Nackdelen med dioder är att dom har spänningsfall över sig så laddspänningen sjunker från 14.4 ner till 13.6 minus någon halv volt eller så i spänningsfall i dina kablar så laddningen blir kanske inte så snabb.
hmmm, men om jag kör en relä inkoppling på det så hindrar jag ju bilen att ta ström vid i alla fall startögonblicket, och då torde ju laddningen bli samma som det vanliga batteriet.
Vill inte att den suger ifrån extrabatteriet då jag skall driva en invertet på det och vill inte att förbrukaren på invertern (datorn) skall dö bara för att jag startar bilen.
Problemet som jag kan se är att det blir en HÖG laddström till extra batteriet om det inte har fått laddning på "ett tag".... räcker 30A,, tänker på reläet som jag sätter dit,, eller om man kan begränsa laddströmen så att reläna inte brinner upp.
Vill inte att den suger ifrån extrabatteriet då jag skall driva en invertet på det och vill inte att förbrukaren på invertern (datorn) skall dö bara för att jag startar bilen.
Problemet som jag kan se är att det blir en HÖG laddström till extra batteriet om det inte har fått laddning på "ett tag".... räcker 30A,, tänker på reläet som jag sätter dit,, eller om man kan begränsa laddströmen så att reläna inte brinner upp.
ok,, men du skriver "tillräckligt tunna trådar (och långa)" Jag kommer nog att ha en ca 3 meter kanske (gissar) och en 2,5" kabel, om den inte är grövre,, har den inte här nu för att mäta. Vad jag förstår på dig så bör jag inte ha för mycket resistans i kabeln, eller menar du tvärt om.
Är lite trött nu så förlåt mig om jag är lite trög
-- EDIT --
Kolla bild på hur jag hadde tänkt göra:
http://web.telia.com/~u41323217/bilder/batteri.jpg
Är lite trött nu så förlåt mig om jag är lite trög

-- EDIT --
Kolla bild på hur jag hadde tänkt göra:
http://web.telia.com/~u41323217/bilder/batteri.jpg