Laddnings regulator

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
redrum_orginalet

Laddnings regulator

Inlägg av redrum_orginalet »

Hej!

någon som vet hur en laddningsgenerator funkar till en gammal mazda 323.

Reglerar den spänning eller ström?
Hur kan man vet om den är kass?
Användarvisningsbild
tusse

Inlägg av tusse »

Troligtvis så regleras strömmen till ankaret på generatorn av regulatorn.
Den är troligtvis trasig om generatorn indikerar det med lampa och om kolen inte är slut.
Användarvisningsbild
speakman

Inlägg av speakman »

Enklast är nog att byta och kolla. Bör göras med jämna mellanrum ändå. Kostar kanske 50:- eller nåt.. :)

Mvh
speakman
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Strömmen till rotorn reglaras så att spänningen från generatorn blir konstant runt 14.4 V
Janne

Inlägg av Janne »

En regulator kan inte strömreglera på annat sätt än att koppla till och från i lagom intervaller. Behövs det mycket laddning ger regulatorn full fältström hela tiden tills batterispänningen uppnår spänningen c:a 14,4 V. Man kan se generatorn som en strömförstäkare. 2 A fältström in ger 30 A ut.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Det är dessutom varvtals beroende.
Redur

Inlägg av Redur »

Nu lånar jag denna tråd lite...

Om jag vill ladda ett till batteri i bilen, tex ett i bagaget till diverse 12v saker, kan man koppla en till laddningsgenerator från generatorn till det andra batteriet för att ladda det?
Tekko

Inlägg av Tekko »

Bara att starta motorn och byta batteri.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Du behöver egentligen ingen laddningsregulator. Det är bara att koppla in batteriet på lämpligt ställe (en säkring i serie med batteriet är inte fel). Dock kommer batteriet även att laddas ur på samma sätt som det vanliga batteriet. Men du kan ju enkelt koppla bort batteriet när du inte har någon laddning på eller med hjälp av ett relä som släpper såfort laddningen försvinner.

Tänk på att bly-syra batterier släpper ifrån sig VÄTGAS när dom LADDAS!!!! Du måsta alltså ventilera bort den vätgasen på något sätt. Annars blir det kaboom (kanske).
Redur

Inlägg av Redur »

Tekko - Öhhh, Va?
Redur

Inlägg av Redur »

rehnmaak skrev:Du behöver egentligen ingen laddningsregulator. Det är bara att koppla in batteriet på lämpligt ställe (en säkring i serie med batteriet är inte fel). Dock kommer batteriet även att laddas ur på samma sätt som det vanliga batteriet. Men du kan ju enkelt koppla bort batteriet när du inte har någon laddning på eller med hjälp av ett relä som släpper såfort laddningen försvinner.
Om jag vill hindra att bilen tar från mitt extra batteri tex vid start av bilen,, räcker det att sätta en kraftid diod som hindrar strämmen att gå "tebax" igen, eller brinner det då kanske :)
Annars kan ju ett manuellt inkopplat relä funka, men vilken laddningsström skall man dimensionera det efter? och allt kopplas väl parallelt med det vanliga batteriet.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Säg att man laddar med ca 10A så räcker det nog med att du har tillräckligt tunna trådar (och långa) fram till batteriet. Om du kör med säg 1.5 eller 2.5 kvadrat så borde du hamna där någon stans.

Du kan använda en diod, ta en 20A eller något sådant. Nackdelen med dioder är att dom har spänningsfall över sig så laddspänningen sjunker från 14.4 ner till 13.6 minus någon halv volt eller så i spänningsfall i dina kablar så laddningen blir kanske inte så snabb.
Redur

Inlägg av Redur »

hmmm, men om jag kör en relä inkoppling på det så hindrar jag ju bilen att ta ström vid i alla fall startögonblicket, och då torde ju laddningen bli samma som det vanliga batteriet.
Vill inte att den suger ifrån extrabatteriet då jag skall driva en invertet på det och vill inte att förbrukaren på invertern (datorn) skall dö bara för att jag startar bilen.

Problemet som jag kan se är att det blir en HÖG laddström till extra batteriet om det inte har fått laddning på "ett tag".... räcker 30A,, tänker på reläet som jag sätter dit,, eller om man kan begränsa laddströmen så att reläna inte brinner upp.
rehnmaak

Inlägg av rehnmaak »

Som jag skrev så har du lite längd på dina kablar och lagom area så tror jag du kommer att få svårt att komma upp i 30A... Ska du upp i 30A och du har ett urladdat batteri (säg 10V) så måste du ha en resistans på 0.14ohm.
Redur

Inlägg av Redur »

ok,, men du skriver "tillräckligt tunna trådar (och långa)" Jag kommer nog att ha en ca 3 meter kanske (gissar) och en 2,5" kabel, om den inte är grövre,, har den inte här nu för att mäta. Vad jag förstår på dig så bör jag inte ha för mycket resistans i kabeln, eller menar du tvärt om.

Är lite trött nu så förlåt mig om jag är lite trög :shock:

-- EDIT --
Kolla bild på hur jag hadde tänkt göra:
http://web.telia.com/~u41323217/bilder/batteri.jpg
Skriv svar