emc testning - billigt
-
emc testning - billigt
Jag söker efter en konsult som kan utföra billiga EMC testningar enligt CE märknings direktiv. Några tips?
Vad jag vet kan man sköta CE märkningen genom självcertifiering.
Jag har hittat en spektrumanalysator för < €1000. Men man måste väl ända ha ett skärmat rum för att kunna göra mätningar. Jag skulle kunna fixa en liten låda som är skärmad, men då måste man beräkna nivåerna för dbuV/m för t ex 10 cm som har rätt värde, vad jag vet är värdet 30dbuV/m vid 10m. Är det bara att beräkna om enligt inverse square law, dvs 6 db (4 gånger) ökning för halverad distans?
Vad jag vet kan man sköta CE märkningen genom självcertifiering.
Jag har hittat en spektrumanalysator för < €1000. Men man måste väl ända ha ett skärmat rum för att kunna göra mätningar. Jag skulle kunna fixa en liten låda som är skärmad, men då måste man beräkna nivåerna för dbuV/m för t ex 10 cm som har rätt värde, vad jag vet är värdet 30dbuV/m vid 10m. Är det bara att beräkna om enligt inverse square law, dvs 6 db (4 gånger) ökning för halverad distans?
Re: emc testning - billigt
Finns en konsult här i stan som utför hyffsat billiga mätningar, har deras kort på jobbet.
Vill dock minnas att de inte är något certifierat labb.
Vill dock minnas att de inte är något certifierat labb.
Och det krävs väl certfierat labb när dom där handlingarna krävs in..? 
Finn ett fel .. EMC.. Billigt ..

Finn ett fel .. EMC.. Billigt ..

Nej faktiskt inte, om man själv kan skriva handlingarna, visa upp lämpliga papper och kalibreringsintyg mm, så är det OK, i princip.
Problemet är att vissa typer av mätningar är ruskigt svåra att göra själv, det krävs en hel del utrustning, vilket gör att man oftast behöver använda sig av ett EMC-Labb.
Närfältsmätningar och mätningar för trådbundna störningar kan man relativt enkelt fixa själv.
Dock är det svårt att få fram mätvärden på störtålighet, då man måste generera störningar med nånting.
Problemet är att vissa typer av mätningar är ruskigt svåra att göra själv, det krävs en hel del utrustning, vilket gör att man oftast behöver använda sig av ett EMC-Labb.
Närfältsmätningar och mätningar för trådbundna störningar kan man relativt enkelt fixa själv.
Dock är det svårt att få fram mätvärden på störtålighet, då man måste generera störningar med nånting.
Senast redigerad av TomasL 15 juli 2010, 18:23:40, redigerad totalt 1 gång.
-
TomasL har rätt. Certifierat är *inte* ett krav. När handlingarna krävs in gäller att man inte varit oaktsam eller med uppsåt brutit mot reglerna.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19921534.htm
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19921534.htm
Rapportskriveriet brukar vara det som är billigt att lämna bort. Jag har under senaste tiden mätt en produkt på ett emc labb och det är inte billigt kan jag säga. Vi är en bit över 100 tkr för mätningarna och sedan kostar rapporten ca 8 tkr.
Visst kan en spektrumanalysator vara bra att ha om man ska jaga emission men det krävs i princip att du har gjort en riktig mätning i ett dämpat rum för att på något bra sätt få en referens att utgå ifrån. Sedan kan du använda närfältsprobar för att se hur olika åtgärder påverkar.
Sedan måste man göra emmisionsmätning på nätkabel, men det brukar vara hyffsat enkelt, har man ett bra nätagg så brukar inte det vara något problem. Det går dessutom väldigt fort att göra på ett emc-labb.
Sedan är det ju inte bara emmision utan även immunitet, både påstrålad och kabelburen. Därefter surge, burst och esd.
Allt detta kräver massor av utrustning om man ska lyckas göra allt efter standardena.
Ett tips är att bli medlem i IVF http://extra.ivf.se/emc_natverk/Default.htm (6000kr/år) för 16000kr/år så får du göra hur måga mätningar du vill i IVF-labbet. Det är dock inget certifierat labb och du gör allt själv.
Visst kan en spektrumanalysator vara bra att ha om man ska jaga emission men det krävs i princip att du har gjort en riktig mätning i ett dämpat rum för att på något bra sätt få en referens att utgå ifrån. Sedan kan du använda närfältsprobar för att se hur olika åtgärder påverkar.
Sedan måste man göra emmisionsmätning på nätkabel, men det brukar vara hyffsat enkelt, har man ett bra nätagg så brukar inte det vara något problem. Det går dessutom väldigt fort att göra på ett emc-labb.
Sedan är det ju inte bara emmision utan även immunitet, både påstrålad och kabelburen. Därefter surge, burst och esd.
Allt detta kräver massor av utrustning om man ska lyckas göra allt efter standardena.
Ett tips är att bli medlem i IVF http://extra.ivf.se/emc_natverk/Default.htm (6000kr/år) för 16000kr/år så får du göra hur måga mätningar du vill i IVF-labbet. Det är dock inget certifierat labb och du gör allt själv.
-
Jag har ringt runt lite själv, och sökt på nätet.
Det tar c:a 1 dag att göra testerna. Vad är det som tar sådan tid att göra? Varför tar det en hel dag?
Det tar c:a 1 dag att göra testerna. Vad är det som tar sådan tid att göra? Varför tar det en hel dag?
Brukar ta ungefär som nedan om du inte har några problem som måste åtgärdas.
Radiated emission + conducted emission ca 1 timme
Radiated immunity ca 1 timme
Conducted immunity (nätkabel + kablar > 3m) ca 30min/kabel
Surge (nätkabel + kablar > 30m) ca 30min/kabel
Burst (nätkabel + kablar > 3m) ca 30min/kabel
Dips/Interrupts ca 30min
ESD 1-4 timmar beroende på hur din apparat ser ut.
Sedan ska grejjerna flyttas runt mellan mätstationerna och det tar också tid. Som du ser så är också få/korta kablar bra om det ska gå fort...
Radiated emission + conducted emission ca 1 timme
Radiated immunity ca 1 timme
Conducted immunity (nätkabel + kablar > 3m) ca 30min/kabel
Surge (nätkabel + kablar > 30m) ca 30min/kabel
Burst (nätkabel + kablar > 3m) ca 30min/kabel
Dips/Interrupts ca 30min
ESD 1-4 timmar beroende på hur din apparat ser ut.
Sedan ska grejjerna flyttas runt mellan mätstationerna och det tar också tid. Som du ser så är också få/korta kablar bra om det ska gå fort...
- prototypen
Det är väl påstrålat (immunitet) som tar mest tid, man stegar upp störfrekvensen och iaktar hur apparaten beter sig, man måste hinna se om och när den flippar ur och hur allvarligt.
Bara immunitet en dag hos EMC services 28 papp (var nog med moms) (test av ett analogt tillbehör (stördes av mobiler och trådlöst nätverk) till EMC godkänd apparat).
Protte
Om du inte är prenumerant på Electronic enviroment så leta upp den hos http://www.justmedia.se/tidningar/elect ... vironment/ , kostar inget
Bara immunitet en dag hos EMC services 28 papp (var nog med moms) (test av ett analogt tillbehör (stördes av mobiler och trådlöst nätverk) till EMC godkänd apparat).
Protte
Om du inte är prenumerant på Electronic enviroment så leta upp den hos http://www.justmedia.se/tidningar/elect ... vironment/ , kostar inget
Så vad är snittpriset, ungefär, som man hamnar på om man inte behöver göra om något?
Som jag skrev... helt beroende på antal / Längd på kablar.
En enkel apparat med endast nätkabel och kablar < 3m ca 40-50tkr.
En enkel apparat med endast nätkabel och kablar < 3m ca 40-50tkr.
Okey det sista var ett bra svar.. 
Är det stor skillnad om det är en mobil enhet? Säg en 10*20 cm med microprocessor, tempsensor, fuktsensor, någon annan sensor eller och en liten skärm och ett trådlöst anslutning med chipantenn? Skillnad om man har något RF ombord eller görs alla test oavsett vad det är för apparat i princip?

Är det stor skillnad om det är en mobil enhet? Säg en 10*20 cm med microprocessor, tempsensor, fuktsensor, någon annan sensor eller och en liten skärm och ett trådlöst anslutning med chipantenn? Skillnad om man har något RF ombord eller görs alla test oavsett vad det är för apparat i princip?
-
- EF Sponsor
Har du RF på ditt kort tillkommer en massa tester för just RF-delen. Dessutom ska all radioutrustning elsäkerhetsutvärderas.
Priset blir gissningsvis det dubbla.
http://www.sp.se/sv/index/services/radi ... fault.aspx
Priset blir gissningsvis det dubbla.
http://www.sp.se/sv/index/services/radi ... fault.aspx
-
TomasL, du vill inte dela med dig av denna konsults kontaktuppgifter?Finns en konsult här i stan som utför hyffsat billiga mätningar, har deras kort på jobbet.