skärmburkar?
skärmburkar?
behöver bra ideer på vart man kan hitta skärmburkar som lödes på kretskort
att köpa riktiga kostar skjortan
storleksordning 10 mm höga, 20>40 mm breda,30>60 mm långa
behöver inte vara öppningsbara, man löder fast dom i hörnen
kanske man får gå och leta upp sådanna där godisaskar av plåt
att köpa riktiga kostar skjortan
storleksordning 10 mm höga, 20>40 mm breda,30>60 mm långa
behöver inte vara öppningsbara, man löder fast dom i hörnen
kanske man får gå och leta upp sådanna där godisaskar av plåt
visst går det, men man kollar alla andra allternativ först, behöver några stycken och kanske en annan vill annvända samma kretskortsdesign, då vill man gärna ha något man bara kan plocka dit
det finns , bara man kommer på var man hittar det
runda kom jag på, locken från luftgevärsammoburkarna , små fyrkantiga ska finnas dom med
det finns , bara man kommer på var man hittar det
runda kom jag på, locken från luftgevärsammoburkarna , små fyrkantiga ska finnas dom med
fördel om det är magnetisk
men för det mesta räcker det med spänningsskydd
till och med ett nät hadde räckt
en fråga till er som kan, om man tittat på en microvågsugn så har den ju en perforerad plåt i frontluckan, och den läcker ju inte mycket rf
hur räcknar man ut hur stort hålet får vara i förhållandet till frekvensen för att undvika rf läckage?
men för det mesta räcker det med spänningsskydd
till och med ett nät hadde räckt
en fråga till er som kan, om man tittat på en microvågsugn så har den ju en perforerad plåt i frontluckan, och den läcker ju inte mycket rf
hur räcknar man ut hur stort hålet får vara i förhållandet till frekvensen för att undvika rf läckage?
så om man har en mycket tunn längsgående slits så läcker den rf med?
jämförelsen, om rf beter sig som ett papper eller en boll på sin väglängd
och nu kollade jag i affären, hittade inte ens sådanna där tablettaskar av plåt
, tragiskt, när man äntligen vill köpa något så har det försvunnit ut ur sortimentet
jämförelsen, om rf beter sig som ett papper eller en boll på sin väglängd
och nu kollade jag i affären, hittade inte ens sådanna där tablettaskar av plåt
, tragiskt, när man äntligen vill köpa något så har det försvunnit ut ur sortimentet

RF stoppas alldeles utmärkt av icke-magnetiska matrial!
Koppar, aluminium osv är helt fint!
Det som gäller för att begränsa elektrisk utstrålning är faradays bur och det kräver ett ledande matrial. För att hindra magnetisk utstrålning behövs ett magnetisk matrial men magnetfältet i en lokal oscillator (t.ex.) räcker kanske (som bäst) 2 cm om man inte har ganska speciella kopplinger.
Vad som är svårt med aluminium är att foga ihop det på ett sätt så att det ledar men jag har sett många skärmburkar i alu!
Koppar, aluminium osv är helt fint!
Det som gäller för att begränsa elektrisk utstrålning är faradays bur och det kräver ett ledande matrial. För att hindra magnetisk utstrålning behövs ett magnetisk matrial men magnetfältet i en lokal oscillator (t.ex.) räcker kanske (som bäst) 2 cm om man inte har ganska speciella kopplinger.
Vad som är svårt med aluminium är att foga ihop det på ett sätt så att det ledar men jag har sett många skärmburkar i alu!
provade en sak i garaget som verkade lovande
hadde lite hålad plåt (perforerad)
den har redan innan varit kanon för experiment syfte, alltid passar några hål att skruva fast saker i
men den jag hadde var aningens för kraftig i både tjocklek och håldiameter
ska kolla om man kan hitta det i 0.5mm plåt med kanske 2mm hål
fördelen är att man lätt klipper och viker den snyggt utan mycket verktyg
hadde lite hålad plåt (perforerad)
den har redan innan varit kanon för experiment syfte, alltid passar några hål att skruva fast saker i
men den jag hadde var aningens för kraftig i både tjocklek och håldiameter
ska kolla om man kan hitta det i 0.5mm plåt med kanske 2mm hål
fördelen är att man lätt klipper och viker den snyggt utan mycket verktyg
Till det meste hempyssel kan dessa nät man kan köpa till plastic padding vara helbra, lätta att forma, man kan se genom hålen och med en aning våld kan man öppna små hål till att trimma igenom (vid behov).
Fast att löda det suger, det är ju alu men man borde ju kunna klämma fast det på något vis.
Bara en idé.
Fast att löda det suger, det är ju alu men man borde ju kunna klämma fast det på något vis.
Bara en idé.