TL071 optokopplare?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MDGrein

TL071 optokopplare?

Inlägg av MDGrein »

Var på Svebry för en liten stund sen och frågade efter optokopplare, blev pekad åt TL071.

Det känns dock inte som att den kretsen är en optokopplare, åtminstone inte av den sorten som kan agera relä.

Tanken var att ersätta reläet i mitt bygge med en optokopplare, jag antar att dom drar mindre ström, och sedan använda lastsidan av optokopplaren för att dra ett relä. Väldigt omständigt kanske men det är vad jag kan komma på för att lösa mina bekymmer.

Frågan är alltså hurvida en TL071 kan agera som ett relä, något jag ställer mig tveksam till. Har googlat lite och den här känns mer rätt.
Användarvisningsbild
Limen
EF Sponsor

Re: TL071 optokopplare?

Inlägg av Limen »

TL071 är en operationsförstärkare så den fungerar nog inte så bra som relä :)

Det du länkar till ser bättre ut
Användarvisningsbild
MDGrein

Inlägg av MDGrein »

sedär, ibland känner t.o.m. jag att något är lite knas
Användarvisningsbild
MDGrein

Inlägg av MDGrein »

Det blev ett gäng 4N35 inhandlade har lyckats få det att fungera men dom släpper knappt igenom något på lastsidan.

Försöker få igenom 12volt (driva en fläkt) men det kommer bara igenom knappa 3, finns säkerligen en alldeles jätteenkel förklaring i databladet någonstans men för mig är det mesta skrivet på ett främmande språk :/
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

En optokopplare är *inte* ett relä.
Kanske du letar efter en SSR för DC ?
Som t.ex : 37-434-24 eller 37-411-47 ?
Användarvisningsbild
T0ny

Inlägg av T0ny »

Det är inte spänning (Volt) som släpps igenom utan ström (Ampere, milliAmpere).
Den låga spänningen på utsidan beror på att optokopplaren släpper igenom för låg ström.

Enligt databladet har 4N25 en transfer ratio på minst 100%, det betyder att om du driver lysdioden med 10mA så släpper fototransistorn igenom minst 10mA.

Ett sätt att förstärka strömmen är att koppla fototransistorn i darlington med en effekttransistor t.ex BD131.

Sen är det inte säkert att du behöver optokopplaren över huvud taget, oftast blir det mer lättdrivet att sätta en transistor direkt mellan utgång och relä.

Optokopplare är huvudsakligen till för att få galvanisk isolation mellan olika apparater.

Skriv lite mer om vad du tänker göra och vilka delar du använder så är det lättare att hjälpa till.

EDIT:
Ser att det är en fläkt du vill styra.

Den absolut minsta datorfläkten drar kanske 70mA, en normalstor datorfläkt drar kanske 150mA.
Det är sällan man kan få ut mer än 50-100mA ur en optokopplare.
Användarvisningsbild
MDGrein

Inlägg av MDGrein »

Det jag letar efter är något som fungerar precis som ett relä men som inte drar fullt lika mycket ström.
Arduinons pinne räcker för att driva reläet jag har i dagsläget, utan skyddsdiod, ansluter jag en sådan räcker det inte till.

Styrar en fläkt nu mest för att kunna testa med något.
Det egentliga målet är att styra ett gäng 16A 220VAC reläer för att kontrollera belysning, värme och vattenpumpar till terrarier.

Det här med transistor känns intressant. Om jag gissar lite blir det att Arduinon styr transistorn som styr reläet, om så är fallet vore det optimalt :)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Du är ute och "cycklar" använd ULN2003/ULN2803 eller nån annan i den serien för att styra reläer och liknande.
Användarvisningsbild
T0ny

Inlägg av T0ny »

Skyddsdioden skall inte påverka, då har du kopplat fel.
Hursom helst så är det ingen bra idé att driva relä direkt från µP.

ULN-kretsarna är bra (lägst pris hos Swech) men du kan lika gärna göra dina egna transistorswitchar Guide.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

> Det egentliga målet är att styra ett gäng 16A 220VAC reläer...

Sök på "CSW2425FG" så ser du vad du egentligen behöver... :-)
Användarvisningsbild
LaRdA
EF Sponsor

Inlägg av LaRdA »

Jag håller med Sodjan, och för att göra det enkelt för dig så kan berätta att Sodjan har ett antal av dessa halvledarreläer till salu för ett bra pris (han har iallafall haft det tidigare).
Väldigt smidigt, bara att koppla in till Arduinon och sen är du redo att köra, ljudlösa är dom med vilket kan vara trevligt för att slippa en massa klickande.

Bild
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Inte alls säkert att dessa är så bra, beror helt på storlek på lasten sam typ av last.

Om TS vill rada upp vad han vill styra, med spänning, effekt och ström angivna, så är det lättare att råda.
sodjan
EF Sponsor

Inlägg av sodjan »

Tja, jag gick bara på "ett gäng 16A 220VAC reläer".
Alltså antog jag att det var 220/230 VAC laster och att "16A"
var tilltaget med tanke på vad lasterna kunde dra...
Skriv svar