Sammanställning av de senaste dagarnas missär... och de få glädjestunder man haft oxå, givetvis!
Vi börjar med de glada nyheterna
I slutet av förra veckan dök det upp en massa gosiga paket, tror embalaget va halva vikten på paketet från Solectro dock (ca 100kg totalt) för det var väl paketerat.
Ser inte mycket ut för världen med tanke på va de kostade men nu har jag en massa material iaf att arbeta vidare med:
I morgon fredag kommer även leveransen från CNCRouterparts, tullen har legat å gosat med paketet i 7 dagar innan de släppte det, skyllde på lite folk + mycke paket, suck, men inte går det snabbare under icke sommartider heller tycker jag.
Vad jag hunnit sen leverans + massa motgångar
Började med att svetsa samman motorblocken för X och Y, det gick "bra":
Trubbel i paradiset...
Sen inser jag att icke bearbetade ytor inte är att lita på vad det gäller dimensionerna och vinklarna... De förkapade balkarna håller nätt och jämt 0,3 mm inbördes på längden och kapsnitten är ej helt vinkelräta vilket blir lite problematiskt.
Balkarna skall vara 150x40mm men diffar även där med 0,2-0,7mm.
Tvärsnittet på balkarna är även liiite rombiskt så vinkeln mellan långa och korta sidan är inte vinkelrät, oxå ett problem.
Men jag har ju insett att detta är normalt så finns inget att göra, får lösa detta på ngt sätt helt enkelt..
Min första lösning var att snickra ihop en rigg som skulle hålla balkarna för bottenramen i rät vinkel i alla ledder, fick shimsa lite med aluminiumfolie (3 lager) längs ena kanten för att dem skulle vara i rät vinkel. Var även tvungen att köpa 2 bearbetade vinkelhakar (en mellan å en jättestor) då de jag hade inte var riktigt att lita på, men det var lika bra:
Då min erfarenhet av att svetsa saker säger mig att en svets är ganska permanent vågade jag inte testa riggen på det riktiga materialet så tog några spillbitar och testade på först. Svetsningen gick ypperligt MEN när jag spänner lös delarna från riggen ändrar dem vinkel direkt och inte lite heller. Att saker rör på sig när de hettas upp, och framförallt svetsas i, vet jag sen tidigare men så här d-vla mycket hade jag inte räknat med
Ser Ni glipan i nederkant? Illa.
Detta innebär att jag måste ändra metod drastiskt för att det inte ska sluta med en dyr hög med metallskrot. Vågar inte svetsa ngt så länge jag har dessa problem
Jag har funderat en del sen missären ovan och kommit fram till följande.
Jag skulle kunna bulta samman i princip hela riggen, även gantryt, dock kommer det kräva en hel del fler hål här och där samt att jag sammanfogar bottenramen med stålplattor på säg 150x150x15mm som bultas underifrån upp i X-balkarna samt de tvärgående balkarna som jag hade tänkt svetsa. Detta gör allt lite mer flexibelt men kanske inte lika stadigt så kommer isf att komplettera med Epoxygranit i bottenramens håligheter som blir mellan tvärbalkarna. Jag behöver troligen detta oavsett för att få upp vikten och dämpa hela bygget så egentligen inget problem.
Om ingen har ngn bättre idé eller några tips på hur jag kan svetsa samman allt utan att riskera att det rör sig så kommer jag fortsätta jobba efter denna lösning.
När jag hinner ska jag rita om CAD-modellen enligt ovan och dunka upp här så Ni ser hur jag menar.
Åter till gruvan.
Mvh Love