Har en liten plan på ett projekt som både skulle ge mig viktig kunskap samt en bra pryl. Eftersom jag sysslar en hel del med överklockning på ganska seriös nivå (vi snackar 10-20l flytande kväve i veckan) är jag sugen på att fixa något som kan ge mig väldigt stabil och ren spänning till en GPU (troligen försöker jag även få det att funka till s775 moderkort).
Planen är att koppla in ett gäng pci-e kontakter från ett 1kw nätagg, där har jag min strömkälla. Sedan vill jag kunna få ut en stabil spänning mellan 1-2,5V, som jag lätt kan justera. Har inte riktigt tänkt igenom hur många linor man ska dela upp det på, får ju bli ett gäng för att kunna få det stabilt och inte köra 50A genom en lina. Faser är inte heller något jag har koll på i någon större utsträckning, de moderkort som kör vanlig PWM brukar ju snacka om 24 faser medan de med digital PWM håller sig kring 10. Digital PWM känns klart mer lockande även om det känns som att det kräver programmeringskunskaper jag saknar.
Okey, låt säga att jag nu lyckas få till en justerbar spänning inom mitt eftersökta spann, då finns det i min värld bara lite små saker att göra. Fixa filter med en hög spolar och kondensatorer samt ett gäng kondensatorer för att ha som reserv när man precis når det tyngsta 3dmark testet och gpun suger i sig ström.
Jag har några bilder på liknande saker som evgas guru Shamino gjort:

Självklart har jag ingen förhoppning av att efterlikna den konstruktionen men de är samma princip som gäller.
Ni som ännu inte förlorat hoppet om mig får gärna upplysa mig om vad jag missförstått och vad jag måste tänka på. Förväntar mig självklart ingen färdig ritning i min mail på tisdag, tidigast onsdag räknar jag med... Nej men några tips på vad jag ska läsa på kring, vad som inte går att bygga utan fabrik osv hade varit skoj. Börjar på elektroteknik på Chalmers till hösten så då har jag tillgång till ETAs labb med gott om utrustning.