Semi-autonom tricopter (behöver lite bollplank)

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Gimbal

Re: Semi-autonom tricopter (behöver lite bollplank)

Inlägg av Gimbal »

5Ah, det kommer bli en stor apparat med andra ord. Är själv sugen på ett bygge och lösa tankar finns, men har lite "ska bara" att göra först.
hygren
Kontakt:

Inlägg av hygren »

5Ah, det kommer bli en stor apparat med andra ord
350-400g väger ett sån't batteri. Vi tänkte ha två i slutändan, siktar på ~1kg för färdig farkost.
janbjorn

Inlägg av janbjorn »

hygren skrev:Vad gäller kommunikationen är vi lite fundersamma, vill dels ha lång range, men även bra datatakt så man kan få över video. Förslag?
Har ni tänkt att skicka styrning/telemetri och video över samma kommunikationslänk? Är det inte bättre att ha en egen länk för video, typ denna och köra annan kommunikation med xbee eller något liknande.
hygren
Kontakt:

Inlägg av hygren »

Jo så blir det nog, en för kontroll/övervakning och en för video etc.

Implementeringen blir förmodligen en generell flygande farkost som har ett fäste undertill där du hänger på det du vill använda, exempelvis en kamera. Då får kameramodulen man hänger på själv lösa datalänken men ta kraft från farkosten.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Vad ska man tänka på när man väljer motor till en tricopter? Någon har nämnt att ett lågt KV-värde ska det vara, vilket vad jag förstår ger lägre varvtal och mer vrid vilket i sin tur ger större propeller. Men en stor propeller är väl knappast något självändamål, så gissningsvis har det med reglering att göra. Ger det snabbare respons eller vad är skälet?
janbjorn

Inlägg av janbjorn »

Större propeller ger mer dragkraft per watt och eftersom lastkapacitet förmodligen är mer eftertraktat än hastighet så får man högre effektivitet på drivlinan genom att använda en stor propeller som snurrar långsamt än en liten propeller som snurrar snabbt.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Bra att veta, men vart köper man propeller och vad ska man välja för någon till "en viss" motor?
Eller kvittar det? Bara köpa stor propeller till någon motor som har lågt KV-värde?

Finns ju en del bland annat på DX, men det kanske inte är någon bra kvalité på de motorerna eller?
http://www.dealextreme.com/search.dx/search.motor

Ta denna exempelvis, http://www.dealextreme.com/details.dx/sku.35706 , 930KV.. Skulle denna möjligen passa i en tri/quadcopter?

Hittar dock inga direkt bra blad för motorn. (tror jag :P)
http://www.dealextreme.com/search.dx/search.rotor
http://www.dealextreme.com/search.dx/search.blades

Men det kanske man kan hitta någon annanstans för inte jättestora pengar?
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Har du tittat hos HobbyKing? (http://www.hobbyking.com) Deras sida finns omnämd i denna tråd och brukar ha både bra priser och snabba leveranser...
hygren
Kontakt:

Inlägg av hygren »

Jag har köpt en hel del från hobbyking nu och är jättenöjd med dem.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Jag sneglar lite på en av hobbykings motor+ESC+propp paket, kanske inte det vassaste som finns men borde duga till lite experiment.

http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... Prop_Combo

Motor på 65gr, 840 KV
18A motorsyrning.

Eventuellt är det lite för stort, ska fundera en stund till...
janbjorn

Inlägg av janbjorn »

Just den motorn är tyvärr notoriskt känd för sin låga elektriska effektivitet (kring 60%) och ojämn kvalitet mellan individer (köper du flera så kan kv-värdet variera pga slarvig tillverkning)

Denna motorn är något större och väger lite mer, men man kan få uppemot dryga 80% effektivitet med en stor propeller vid 15-20A belastning och ett 11.1V LiPo batteri.

Köper du detta 25A fartreglaget så har du ett billigt och beprövat paket. (Tror det är samma drivlina som används för denna tricopter)

Men allt är ju självklart beroende på vilka krav du ställer (vikt, lastkapacitet, batteristorlek etc)
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Det lät ju mindre bra, tackar för varningen.
Allt är än länge väldigt lösa planer, men helst vill jag bygga relativt smått så jag går nog hellre ner i storlek än upp.

Ser ut att vara en intressant tråd du länkade till, får läsa mer när jag kommer hem.
slo
Kontakt:

Inlägg av slo »

janbjorn skrev: Denna motorn är något större och väger lite mer, men man kan få uppemot dryga 80% effektivitet med en stor propeller vid 15-20A belastning och ett 11.1V LiPo batteri.
Jag har gjort några test med inte just den motorn men med dess "lillebror" DT700, och kommit fram till att den med en 11×4,7 properller ger ca 860gram thrust med 13A på 11.1 V.
Testrigg/info.
Har ett projekt på gång med en kompis där vi försöker få fram en Hexakopter, Projektsida, därav detta test.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

Ser ut att bli ett intressant bygge med lite samma tankar som jag själv går och ruvar på, "egen" radiostyrning via någon radiomodul och det där 9dof-kortet ser inte dumt ut heller.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Valet av motor + propeller är ju rätt kritiskt. Man kan få 2 gram till 7 gram lyft för varje Watt man ger motorn.
Jag har gjort några test med inte just den motorn men med dess "lillebror" DT700, och kommit fram till att den med en 11×4,7 properller ger ca 860gram thrust med 13A på 11.1 V.
5,82 gram lyft per Watt på en mycket billig motor, det är ju jätte bra! Tackar för den informationen. :tumupp: :tumupp: :tumupp:

Här finns massor av test-data för motorer av märker Scorpion. Dom är dyra!
http://innov8tivedesigns.com/Scorpion/

Helt överlägsen för "tunga lyft" 2kg+ verkar det som om Scorpion SII-3020-780 är tillsammans med XOAR 15x6 propeller. Den ger 2,2kg med 6,14 gram/Watt.

Frågan är om andra motorer (billigare!) på 780kv och ca 350Watt ger liknande resultat med 15x6 ?
Skriv svar