Tanken är att panelen ska ge associationer till just en gammal Saab, ganska naturligt då husvagnen är en Saab och att den byggs av en Saabnörd. För att detta ska vara möjligt har jag valt att använda instrument från -69 års modell. Temperaturmätarna i de tidigare bilarna använder ett rör med eter som sensor och blir svåra att anpassa till att visa lufttemperatur istället för motortemperatur. De senare bilarna har en annan typ av instrumentering med ett kombinationsinstrument som förvisso skulle gå att använda men det blir inte lika snyggt. Instrumentpanelen i en Saab V4 -69 ser ut så här:

Till vänster tankmätare, i mitten hastighetsmätare och till höger tempmätare. Tankmätaren och tempmätaren är i princip vanliga vridspoleinstrument och kan styras relativt enkelt mha lite anpassningelektronik. Hastighetsmätaren känns inte särskilt användbar, istället monteras en matchande klocka på dess plats.
Anpassningselektroniken för tankmätaren baseras på http://www.solorb.com/elect/solarcirc/x ... index.html, en konstruktion för att visa 10-15 volt på ett vridspoleinstrument. Den justeras in till att visa mellan 11.9 och 12.8 volt och kopplas till tankmätaren, som alltså kommer att visa hur laddat batteriet är (hyfsat i alla fall, jag vet att det är svårt att mäta detta rätt).
Temperaturmätaren i sin tur består av en MCP9700 som ger 10mV ut per grad, 0.5V vid 0 grader och 0.75V vid +25 grader. Detta ska förstärkas och anpassas så att tempmätaren visar temperaturer mellan 0 och kanske 40 grader plus.
Statusen idag är att jag väntar på att få hem rätt instrument. Jag har provat lite med en liknande tankmätare och lyckats få den att visa mellan 11.9 och 13.6 volt, så anpassningselektroniken måste byggas om lite. En panel ska tillverkas, antagligen i plåt, och lackas i lämplig färg.