Tempgivare LM335 ger konstiga värden
Re: Tempgivare LM335 ger konstiga värden
Köp en motstånds sats hos Kjell & Co, så får du "allt"
Dessutom, är det att be om problem att driva ett relä direkt från en uC-pinne, dessutom utan frihjulsdiod.
Sedan är det frågan hur mycket AVRen eller vad det egentligen är klarar av att försörja, 2 eller tre dioder på 15mA styck samt ett relä, är det inte farligt nära maxströmmen på matningspinnarna.
Sedan är det frågan hur mycket AVRen eller vad det egentligen är klarar av att försörja, 2 eller tre dioder på 15mA styck samt ett relä, är det inte farligt nära maxströmmen på matningspinnarna.
Borde väl inte vara några problem?http://arduino.cc/en/Main/ArduinoBoardDuemilanove skrev:DC Current per I/O Pin 40 mA
Visst, men det finns en parameter till, "max supply current" gäller på matningspinnarna, visserligen kan du köra 40mA på en io-pinne, men definitvt inte på alla samtidigt.
Så här står det i PIC18F452's datablad
DVS
Dessa 250 mA motsvarar processorns egenförbrukning + sammanlagd ström på io-pinnarna
Dessa siffror är helt beroende på vilken processor du kör, samt i vissa fall även kiselrevisionen.
Vilket innebär att förutom databladet, måste man läsa erratorna för just den kiselrevisionen man använder.
Så här står det i PIC18F452's datablad
OCHMaximum output current sunk by any I/O pin..................................................................... 25 mA
Maximum output current sourced by any I/O pin ............................................................... 25 mA
Vilket gör att man under inga omständigheter får mata mer än 250 mA in i processorn.Maximum current out of VSS pin ...................................................................................... 300 mA
Maximum current into VDD pin ......................................................................................... 250 mA
DVS
Dessa 250 mA motsvarar processorns egenförbrukning + sammanlagd ström på io-pinnarna
Dessa siffror är helt beroende på vilken processor du kör, samt i vissa fall även kiselrevisionen.
Vilket innebär att förutom databladet, måste man läsa erratorna för just den kiselrevisionen man använder.
Misstänkte att det fanns någon sammanlagd gräns men hittade ingen, vet inte vad reläet sörplar i sig eller vad själva processorn tar.
Säg att man behöver ha mer kräm, är det extern strömförsörjning och reläer som gäller då eller finns det andra tekniker? Har läst om optokopplare, är dom bättre eller sämre än reläer och varför isf? Transistorer ska tydligen gå att använda också?
Hur är det om man vill ha en "analog" utgång men vill belasta den mer än vad Arduinon klarar, har läst om digipots och det låter väl som en bra kandidat.
När vi har fått kläm på allt kommer nog varenda pinne vara bebodd så det känns som en bra idé att fundera ut lösningar på framtida belastningsproblem.
Säg att man behöver ha mer kräm, är det extern strömförsörjning och reläer som gäller då eller finns det andra tekniker? Har läst om optokopplare, är dom bättre eller sämre än reläer och varför isf? Transistorer ska tydligen gå att använda också?
Hur är det om man vill ha en "analog" utgång men vill belasta den mer än vad Arduinon klarar, har läst om digipots och det låter väl som en bra kandidat.
När vi har fått kläm på allt kommer nog varenda pinne vara bebodd så det känns som en bra idé att fundera ut lösningar på framtida belastningsproblem.
En bra sak att koppla mellan en processor och reläer/LEDar mm är ULN2803 eller liknande, innehåller även de behövliga frihjulsdioderna vilka du MÅSTE ha ihop med reläer.
Om jag skulle använda en ULN2803 i framtiden (verkar klokt) hur ska den kopplas in?
Vad jag kan utläsa i databladet jag hittade finns det bara 1 pinne märkt jord. Känns fel att montera alla jordanslutningar på den (från både in och ut sidan) på motsatt pinne står det "common free wheeling diodes" så det antar jag inte är jord för den sidan utan något annat.
Ska jorden för ut sidan kanske bo i arduinons jord, fast det är ju samma sak som att använda jordpinnen på in sidan så det känns inte heller rätt.
Men jag gissar bara
Försökte även googla på frihjulsdiod men fick ingen direkt klockren "det är en sådanhär, den fungerar såhär" träff men av vad jag lyckades utröna från en forumtråd verkar den absorbera "överbliven" spänning från spolen som tydligen skapas när man släpper ett relä. En googling på "free wheeling diode" bekräftade detta, dom heter tydligen "flyback diode" förövrigt.
Vad jag kan utläsa i databladet jag hittade finns det bara 1 pinne märkt jord. Känns fel att montera alla jordanslutningar på den (från både in och ut sidan) på motsatt pinne står det "common free wheeling diodes" så det antar jag inte är jord för den sidan utan något annat.
Ska jorden för ut sidan kanske bo i arduinons jord, fast det är ju samma sak som att använda jordpinnen på in sidan så det känns inte heller rätt.
Men jag gissar bara

Försökte även googla på frihjulsdiod men fick ingen direkt klockren "det är en sådanhär, den fungerar såhär" träff men av vad jag lyckades utröna från en forumtråd verkar den absorbera "överbliven" spänning från spolen som tydligen skapas när man släpper ett relä. En googling på "free wheeling diode" bekräftade detta, dom heter tydligen "flyback diode" förövrigt.
Eller "back EMF diod". Det är samma sak.
Att köra ett relä utan skyddsdiod betyder att du kan skjuta in 100-200 volt
in till Arduinon vid frånslag på relät.
Se även (t.ex, finns massor...) : http://members.cox.net/jkemege/ULN2003A.gif
*Alla* jord kopplas ihop. Alltid. I princip...
Att köra ett relä utan skyddsdiod betyder att du kan skjuta in 100-200 volt
in till Arduinon vid frånslag på relät.
Se även (t.ex, finns massor...) : http://members.cox.net/jkemege/ULN2003A.gif
Läste något om tusentals volt till och med, kanske inte med mitt lilla men med större reläer.
Hur vet man vilken IC mockagrej man vill (bör/ska) ha?
Hur vet man vilken IC mockagrej man vill (bör/ska) ha?
Undantaget är väl reläer och liknande, där själva målet med komponenten är att hålla två kretsar separerade?*Alla* jord kopplas ihop. Alltid. I princip...
Reläets storlek har mindre betydelse, dessutom så förstörs uC redan vid ca 6V back-EMFLäste något om tusentals volt till och med, kanske inte med mitt lilla men med större reläer.
Det skrev jag i ett tidigare inläggHur vet man vilken IC mockagrej man vill (bör/ska) ha?
Vad menar du med "separata" kretsar?Citera:
Undantaget är väl reläer och liknande, där själva målet med komponenten är att hålla två kretsar separerade?
Är det galvaniskt skilda system som kopplas ihop, ja, då isolerar man dem totalt från varandra, dock inte i detta fallet.
(med undantag av lasten du skall driva från reläet, naturligtvis)
Nej, alla jordar kopplas ihop, dock kan man ur störskyddssynpunkt skilja på signaljord, analog jord och chassijord.
Samtidigt som man brukar skilja på anloga och digitala matningar, men det är nog i detta läget en kraftig överkurs.
ULN'en kopplar du enligt databladet, dvs en pinne till jord, en pinne till matningen, ingångarna till uCns utgångar samt ULN'ens utgångar till reläerna, alt i enlighet med schemat i databladet.