Tempgivare LM335 ger konstiga värden
Re: Tempgivare LM335 ger konstiga värden
> provade även att koppla bort motstånden till sensorn,
Varför det ?
Varför det ?
Varför har du ADJ anslutet? verkar precis som du mäter på den pinnen.MDGrein skrev:Eftersom en bild säger mer än det mesta
Inte nyttigt, du knäckte den garanterat.Det står specifikt "bottom view" i dokumentationen för sensorn men jag provade ändå att vända på sensorn och istället för att ge 1.34V (-139C) gav den 3.57V (83C).
Känns som att sensorn inte mår speciellt bra, provade även att koppla bort motstånden till sensorn, amperetalet sköt i höjden så jag la ner det projektet.
Om den inte var kass innan är den kanske det nu![]()
Nja, läs databladet istället, jag gissar att du fullständigt missuppfattat alltSka inhandla en ny och se vad som händer, är det fortfarande samma fel får jag väl ta med apparaten till Svebry och fråga vad det är som inte stämmer.
Ja det är riktigtHar upptäckt att om jag tar värdet från Arduinon multiplicerar det med antalet mV/steg (~4.98) och sedan delar det med 1000 får jag ut antalet volt och det är samma som multimetern visar (~1.3)
För precis så okunnig är jagsodjan skrev:Varför det ?

Stämmer bra, fast efter att ha studerat dokumentationen återigen kom jag fram till att jag mycket riktigt missuppfattat, man ska tydligen ska hämta mätdata mellan motstånd och sensor på plussidan.TomasL skrev:Varför har du ADJ anslutet? verkar precis som du mäter på den pinnen.

Nu har jag kopplat: 5V -> trimpot ställd på 5kOhm -> indata till Arduino -> sensor+
Jag får helt klart vettigare mätdata (3.04Volt ~ 31Celsius) men dom stämmer fortfarande inte och framförallt ändras värdet knappt när man påverkar temperaturen, inhandlade en ny sensor men det är samma med den.
Ich do not förstå
Senast redigerad av MDGrein 30 juni 2010, 14:51:00, redigerad totalt 1 gång.
Och vilken spänning MÄTER du upp med extern voltmeter?
Ett tips, när man leker med temperaturgivare, använd kylspray, och kyl ned givaren.
Ett tips, när man leker med temperaturgivare, använd kylspray, och kyl ned givaren.
Dessutom, med 10mV/K så behöver du en hyffsat bra voltmeter, de flesta noname duger inte till. för att få tillförlitliga utslag på din voltmeter behöver du nog temperaturförändringar på minst 20K, dvs 200 mV.
Samma (3.02)
Bra idé med kylsprayen, saknar det dock men jag har kalla saker i kylskåpet och ett utblås från en laptop som temperaturreglerare och det verkar fungera är ju ganska hyfsad skillnad på en kylskåpskall bytta äppelmos och ett laptoputblås
Volten ändrar sig som sig stadigt uppåt och neråt samt stannar till runt 3.03 när den får vara ifred.
Det behövs nog lite tweakande för att få riktigt bra värden.
Ser ut ungefär såhär nu
Diffar ungefär 4 grader på samtliga så förmodligen behöver den bara finjusteras lite antingen med hårdvara eller i mjukvaran sen borde det vara lattjo lajban.
Tänk vad en felinkopplad
sensor kan ställa till med.
Bra idé med kylsprayen, saknar det dock men jag har kalla saker i kylskåpet och ett utblås från en laptop som temperaturreglerare och det verkar fungera är ju ganska hyfsad skillnad på en kylskåpskall bytta äppelmos och ett laptoputblås

Volten ändrar sig som sig stadigt uppåt och neråt samt stannar till runt 3.03 när den får vara ifred.
Det behövs nog lite tweakande för att få riktigt bra värden.
Ser ut ungefär såhär nu
Kod: Markera allt
sensor tempmätare
22.9 19.5
26.2 22.3
31.2 28.7
44.1 40.0
Tänk vad en felinkopplad

Det är därför du har ADJ-Ingången, för att "kalibrera" givaren.
Men å andra sidan, vilken noggrannhet behöver du?
Dessa givare är ju inte kända för någon noggrannhet precis, över temperaturspannet ligger den +/-9K, vid +25 +/-6K
Med kalibrering kan man kanske få ned felet till +/-2K eller så
Men å andra sidan, vilken noggrannhet behöver du?
Dessa givare är ju inte kända för någon noggrannhet precis, över temperaturspannet ligger den +/-9K, vid +25 +/-6K
Med kalibrering kan man kanske få ned felet till +/-2K eller så
Är tänkt att den ska bevaka terrarier så det borde räcka gott och väl, vet dock inte hur temperaturkänsliga djuren är men så himla noga kan det inte att felmarginalen i sensorn blir ett enormt problem.
-
- EF Sponsor
Sorry menade bottom view på TO-92..
Vilken spänningsreferens används på arduinon? Om referensen är lägre än väntat, kommer ADC:n att överskatta värdet.
Vilken spänningsreferens används på arduinon? Om referensen är lägre än väntat, kommer ADC:n att överskatta värdet.
Först och främst, tack för all hjälp allihopa, you rock!
Man ska tydligen kunna ställa spänningsreferensen till en analog ingång om man vill, bara koppla dit 5Volten så har man väldigt exakt referens.
Vad den använder som standard vet jag dock inte men jag gissar på 5.
Får nog prova att använda referenspinnen (om jag hittar informationen igen) för jag saknas några volts på Arduinon, kanske är därför den felar.
Har fått till ett annat spännande symptom, fast detta tror jag att jag har löst, har kodat det som så att det vid en viss temperatur dras i ett relä och vid en lägre temperatur kopplar bort sagda relä.
När reläet dras ökar temperaturen lite sporadiskt och när det kopplas bort faller den igen, mitt antagande är att "mätsladden" går för nära reläspolen och det blir någon form av störning. Är väl uppskattningsvis en dryg centimeter mellan relä och "mätsladd".
Ska undersöka saken närmare.
Man ska tydligen kunna ställa spänningsreferensen till en analog ingång om man vill, bara koppla dit 5Volten så har man väldigt exakt referens.
Vad den använder som standard vet jag dock inte men jag gissar på 5.
Får nog prova att använda referenspinnen (om jag hittar informationen igen) för jag saknas några volts på Arduinon, kanske är därför den felar.
Har fått till ett annat spännande symptom, fast detta tror jag att jag har löst, har kodat det som så att det vid en viss temperatur dras i ett relä och vid en lägre temperatur kopplar bort sagda relä.
När reläet dras ökar temperaturen lite sporadiskt och när det kopplas bort faller den igen, mitt antagande är att "mätsladden" går för nära reläspolen och det blir någon form av störning. Är väl uppskattningsvis en dryg centimeter mellan relä och "mätsladd".
Ska undersöka saken närmare.
-
- EF Sponsor
*Man ska tydligen kunna ställa spänningsreferensen till en analog ingång om man vill,*
Det låter troligt
*bara koppla dit 5Volten så har man väldigt exakt referens.*
Vilken 5V? om du använder samma 5V som driver arduinon är inte mycket vunnet. Du bör snarare kolla in spänningsreferens IC.
*När reläet dras ökar temperaturen lite sporadiskt och när det kopplas bort faller den igen,*
Om du driver relät och aruinon med samma ström, är det antagligen pga spänningsfall.
Det låter troligt
*bara koppla dit 5Volten så har man väldigt exakt referens.*
Vilken 5V? om du använder samma 5V som driver arduinon är inte mycket vunnet. Du bör snarare kolla in spänningsreferens IC.
*När reläet dras ökar temperaturen lite sporadiskt och när det kopplas bort faller den igen,*
Om du driver relät och aruinon med samma ström, är det antagligen pga spänningsfall.
> Man ska tydligen kunna ställa spänningsreferensen till en analog ingång om man vill, bara koppla dit 5Volten så har man väldigt exakt referens.
Menar du samma 5V som du kör processorn på ?
Det bör inte bli någon speciell skillnad i så fall.
Tanken är att man ska ansluta en speciell komponent (sök på
"voltage reference") för att få en bättre stabilitet än vad den vanliga 5V'en ger.
> När reläet dras ökar temperaturen lite sporadiskt och när det kopplas bort faller den igen,
Sanolikt drar relät så pass med ström så att din 5V faller något snarare än en "störning".
EDIT: Fasen också, ett par sekunder för sen...
Menar du samma 5V som du kör processorn på ?
Det bör inte bli någon speciell skillnad i så fall.
Tanken är att man ska ansluta en speciell komponent (sök på
"voltage reference") för att få en bättre stabilitet än vad den vanliga 5V'en ger.
> När reläet dras ökar temperaturen lite sporadiskt och när det kopplas bort faller den igen,
Sanolikt drar relät så pass med ström så att din 5V faller något snarare än en "störning".
EDIT: Fasen också, ett par sekunder för sen...

jasodjan skrev:Menar du samma 5V som du kör processorn på ?
Märkte detsodjan skrev:Det bör inte bli någon speciell skillnad i så fall.

Svebry har stängt nu men jag kanske lallar dit imorgon för att se om dom har något spännande på lager åt migbarbarossa skrev:Du bör snarare kolla in spänningsreferens IC.
Rycker jag reläet ändrar sig temperaturvärdet någon enstaka grad på sin höjd, boven i dramat var en LED jag har som visar hurvida reläet är draget eller ej, när den går igång ökar temperaturvärdet med 5-6grader (den går på en separat pinne från arduinon för annars orkar den inte dra reläet).barbarossa skrev:Om du driver relät och aruinon med samma ström, är det antagligen pga spänningsfall.
Annledningen till att jag har en sådan status LED var att jag provade apparaten utan dator inkopplad, det fungerade inget vidare trots ihärdigt värmande av sensor.
Statusdioden tände sig dock så jag antar att den strömmen som batterieliminatorn lämnar inte räcker till, mätte upp den och jag har 5.26V från den och enligt klisterlappen ska den klara med 3A.
Ingen aning om var Arduino + mitt meck drar men det känns som att det borde räcka.
Pre Post Edit:
Tog en google innan jag postade och ser man på, använder man extern ström annan än USB vill kortet ha mellan 7 och 12 volt, får bli till att skaffa en annan adapter så fungerar det nog sen.
> boven i dramat var en LED jag har som visar hurvida reläet är draget eller ej,
Och hur är *den* inkopplad då !?
En LED ska inte dra ström så att spänningsmatningen dippar...
Och hur är *den* inkopplad då !?
En LED ska inte dra ström så att spänningsmatningen dippar...
-
Låter som om det hade varit enklare med 1-wire givare