Söker schema till Oltronix C28-10R Labpak

Libbe

Söker schema till Oltronix C28-10R Labpak

Inlägg av Libbe »

Jag söker med ljus och lykta efter ett schema till mitt LabPak som tyvärr gått sönder.
Eller någon som kan tipsa mej om vart felet kan sitta.
Det lämnar full utspänning hela tiden
Bägge reläna drar vid tillslag.
Skulle vara mycket tacksam för hjälp.

/Thomas
Senast redigerad av blueint 29 juni 2010, 13:53:51, redigerad totalt 1 gång.
Anledning: Tidigare rubrik: Oltronix C28-10R Labpak, Schema sök ; -Hejsan
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Re: Söker schema till Oltronix C28-10R Labpak

Inlägg av Oblivion »

har för mig att vissa oltronixagg är konstruerade så att de lämnar full utspänning om juseringspotten är kass, kolla den. men det är bara något jag svagt kommer ihåg så det kan vara fel
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Hm,ett Labpac?Enligt mina papper är C28-10R ett stort,brett äldre aggregat från 1965...
Libbe

Inlägg av Libbe »

Hej Rolf,

Jupp det stämmer, stort, tungt och för rack montage. Hittade namnet "Labpac" när jag sökt schema på nätet, men det kanske är fel.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

kolla om det sitter en LM741 i den, och kolla om den är frisk
Libbe

Inlägg av Libbe »

Nej Oblivion det är hel "analogt" Sitter ett litet styrkort med ett antal 2N1304 och BCY 17 på. Sen sitter det 2 TO3 transistoret där ena heter OC 36 (eller38). Samt 3 stycken runda effekttransistorer som jag inte riktigt ser vad dom heter. Har för mej att jag sett dom runda när jag jobbade på SRA, dom satt i spänningsomvandlaren på radiostation CN 302.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

ok, då skulle jag börja med att lossa anslutningarna till effekttrissorna en efter en, det bör ju vara några st parallellkopplade för att klara 10A utström.
Är det kortis i en av dem så får man ju full matningsspänning på utgången.
Libbe

Inlägg av Libbe »

Oblivion,

Mmm, förstår hur du tänker. Men då bägge reläna drar.... Om jag förstått det rätt så kopplar dom in olika lindningar på trafon. Om bägge drar borde det juh vara nått fel på styrningen, eller? Har försökt mäta transistorerna på styrkortet och dom verkar hela. Nu är det juh x-antal år sedan jag gick skolan, men var det inte lite svårt att mäta gemanium transistorer? Eller kommer jag ihåg fel?
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

Nä bägge reläna drar när du har full matningsspänning ut skulle jag tro, det är för att minska effektåtgången i reglertrissorna så man slipper kyla bort onödigt mycket effekt, det är bara en teori jag har men man brukar göra så.

det kan vara lite svårt att mäta trissorna när de sitter i en krets, enklast är helt enkelt att löda loss dem , några effekttrissor är ju enkelt att göra det på, det är ett ganska vanligt problem att en effekttrissa dör i feta labbagg, räcker ju att man misshandlar det lite för mycket, speciellt gamla germaniumtrissor

Jag skulle kolla det först iaf.
Libbe

Inlägg av Libbe »

Oblivion,

Ok, jag får göra så. Avlägger rapport när jag testat.
Jättetack för hjälpen så länge.

/Thomas
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

http://www.redcircuits.com/Page36.htm

Där har du ett simpelt schema på ett liknande aggregat fast klenare utström osv, då förstår man hur det är uppbyggt på ett ungefär iaf, så man tänker rätt i felsökningen
Libbe

Inlägg av Libbe »

Vad jag tycker är märkligast är att det verkar inte finnas ett schema i hela världen. Hittar schema på massor av Oltronix aggregat, men se inte på mitt. Hitta ett företag i Norge som lagade dom, men fick till svar:

Kanskje noen i Norsk Radiohistorisk Forening kan ha skjema eller noen som kan hjelpe.
Vi har dessverre ikke tid til å jobbe gratis med å finne slik informasjon.

Har även mejlat Oltronix NL, men dom har inte ens svarat.
Användarvisningsbild
Oblivion
Kontakt:

Inlägg av Oblivion »

mjo fast jag skulle ta ett ev schema med en nypa salt oavsett, jag har en mängd oltronixagg, några äldre än ditt, ett av dem är ett 0-40v 0-6A agg som använder elektronrör i regleringskretsen :) någon slags hybrid mellan teknikskiften kan man tänka sig.

just detta har jag schema till, det följde med ett handritat schema när jag köpte den.

Har tre st 0-500v oltronixagg som heter samma sak, dock är alla tre uppbyggda olika om man lyfter på lådan, så ett ev schema till den modellen är ju inte mycket att ha i praktiken.

hade själv problem med ett ställbart 0-40v 0-20A agg för ett tag sedan, det fungerade felfritt för det mesta, men ibland så spottade det ut 55v oreglerad spänning helt spontant, jag felsökte det i omgångar men hittade inte felet alls, tills jag skruvade bort frontpanelen och hittade en elektrolytkonding som skyddsplasten runt hade skavts emot en skruv så den fick bara kontakt ibland med chassiet Det negativa chassiet på elektrolytkondingen var då inte samma potential som plåtchassiet till agget, så den var isolerad ifrån detta.
Jag tejpade några lager eltejp runt den och filade ner skruven, sedan dess har den fungerat utan problem,

så det kan vara lite lurigt att hitta fel ibland
Libbe

Inlägg av Libbe »

Oblivion,

Hehe, jo det kan vara märkligt med elektronik. Lagade en Atlas radar på ett fartyg, så fort det blev lite större belastning på nätdelen la den av. På en av likriktarna hade benen gått av på under bryggan, så den såg hel och fin ut. Tog många timmar innan jag hittade det felet.
Man kanske valt fel yrke, skulle nog satsat på kultur.......
Rolf Zetterberg

Inlägg av Rolf Zetterberg »

Såhär ser det ut:
Bild
I mitten av 60-talet använde sig Oltronix ibland av stabrör(OA2) som referensspänning.I övrigt redan då fullt "moderna" kopplingar med differentialpar osv.Serietransistorer ofta 2N441/2N442.Ibland preregulator med ngn OC-trissa.
Länken som Oblivion gav har inte mycket med ett Oltronixaggregat att göra.Glöm det.
Skriv svar