Lite tips för Arduino sökes
Lite tips för Arduino sökes
Har hållt på med min Arduino ett tag nu och tänkte göra ett litet projekt där jag ska använda mig GPS-data för att sedan visa den på en LCD display.
Dock tar ju LCDn upp väldigt många av input platserna på Arduinon. Så jag undrar om ni har några tips på hur man enklast gör om man vill använda båda en lämplig GPS-modul + en LCD display?
Ska man köra två stycken Arduinos och länka ihop dom eller vad blir bäst?
Ni tycker förmodligen att detta är en dum fråga men har endast gjort mindre projekt förut så har inte behövt tänka på något sånt här.
Dock tar ju LCDn upp väldigt många av input platserna på Arduinon. Så jag undrar om ni har några tips på hur man enklast gör om man vill använda båda en lämplig GPS-modul + en LCD display?
Ska man köra två stycken Arduinos och länka ihop dom eller vad blir bäst?
Ni tycker förmodligen att detta är en dum fråga men har endast gjort mindre projekt förut så har inte behövt tänka på något sånt här.
Re: Lite tips för Arduino sökes
> Dock tar ju LCDn upp väldigt många av input platserna på Arduinon.
Hur många är "väldigt många" ?
Vad är det för LCD ?
Vad är det för *input* du behöver från en LCD ?
Hur många pinnar behöver GPS gränssnittet ?
Har inte de flesta GPS-moduler seriegränssnitt ?
Vad är det för GPS modul ?
Hur många pinnar har du tillgång till och hur många saknar du ?
(Varför hade du inte med svaren på detta från början ?
)
Att köra med 2 Ardunio låter spontant inte som "rätt" lösning.
Hur många är "väldigt många" ?
Vad är det för LCD ?
Vad är det för *input* du behöver från en LCD ?
Hur många pinnar behöver GPS gränssnittet ?
Har inte de flesta GPS-moduler seriegränssnitt ?
Vad är det för GPS modul ?
Hur många pinnar har du tillgång till och hur många saknar du ?
(Varför hade du inte med svaren på detta från början ?

Att köra med 2 Ardunio låter spontant inte som "rätt" lösning.
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
"Dock tar ju LCDn upp väldigt många av input platserna på Arduinon."
Kan vara något: http://www.arduino.cc/playground/Code/LCD3wires
GPS: http://www.maartenlamers.com/nmea/ eller http://www.arduino.cc/playground/Tutorials/GPS
Edit: Gick himla fort att hitta
Kan vara något: http://www.arduino.cc/playground/Code/LCD3wires
GPS: http://www.maartenlamers.com/nmea/ eller http://www.arduino.cc/playground/Tutorials/GPS
Edit: Gick himla fort att hitta

Tack så mycket Micael. Roligt med personer som ger snabba och informativa svar. 
Vid närmare eftertanke kunde jag nog ändå ha ägnat lite mer tid åt att söka själv.
Men tack så mycket i alla fall. Detta projektet har dock lagts på is för tillfället. Det är orsaken till mitt oändligt sena svar.

Vid närmare eftertanke kunde jag nog ändå ha ägnat lite mer tid åt att söka själv.
Men tack så mycket i alla fall. Detta projektet har dock lagts på is för tillfället. Det är orsaken till mitt oändligt sena svar.
-
Om det är för få pinnar på din processor, börja inte koppla ihop fler i något jobbigt nät, ta bara en med fler pinnar.
Men visst, då kanske inte arduino funkar men spara några hundringar och gör det själv istället. Det lönar sig mycket i längden.
Men visst, då kanske inte arduino funkar men spara några hundringar och gör det själv istället. Det lönar sig mycket i längden.
Detta är en av dom sakerna som gör att jag ogillar arduino (och liknande lösningar), man blir inlåst, och det utan att egentligen vinna något.
Visst, i ditt fall kan du ju skaffa en seriell display eller så, men det kommer ändå tillfällen då man slår i taket, om man då istället för att köra nåt specialjox hade programmerat en vanliga PIC eller AVR hade man kunnat växla upp till en variant med de egenskaperna man behöver, tex fler IO-pinnar.
Jag vet inte hur många gånger jag gjort exakt så, man börjar med typ en 16F628 och sen inser man att minnet tar slut, och byter till en större, sen inser man att man nog behöver fler io-pinnar och byter till en sådan, och sen inser man att man nog behövde en ADC till osv.
Visst, i ditt fall kan du ju skaffa en seriell display eller så, men det kommer ändå tillfällen då man slår i taket, om man då istället för att köra nåt specialjox hade programmerat en vanliga PIC eller AVR hade man kunnat växla upp till en variant med de egenskaperna man behöver, tex fler IO-pinnar.
Jag vet inte hur många gånger jag gjort exakt så, man börjar med typ en 16F628 och sen inser man att minnet tar slut, och byter till en större, sen inser man att man nog behöver fler io-pinnar och byter till en sådan, och sen inser man att man nog behövde en ADC till osv.
- MicaelKarlsson
- Kontakt:
Kul att det var till hjälp!!jimutt skrev:Tack så mycket Micael. Roligt med personer som ger snabba och informativa svar.
Varför lägga på is, ser ut att kunna vara ett kul projekt!
"Jag vet inte hur många gånger jag gjort exakt så, man börjar med typ en 16F628 och sen inser man att minnet tar slut, och byter till en större, sen inser man att man nog behöver fler io-pinnar och byter till en sådan, och sen inser man att man nog behövde en ADC till osv."
Det känner jag inte igen.

Efter några sådana vurpor har jag nu börjat att göra tvärs om. Börja med en Mega32/Mega644 (40 pins AVR) och se var jag hamnar och sedan skala ner till en billigare eller mindre av utrymmesskäl. Eftersom prisskillnaden mellan en Mega88 och en Mega644 inte ens är 50:- så känns det inte meningsfullt att sitta och pilla för att spara in 50-lappen då ett helt projekt går lös på någon/några tusenlappar.
Får se hur det blir med projektet som sådant. Har iaf beställt mig en LCD display samt lite andra smågrejor. Så ska börja mixtra lite med LCDn och sedan kanske jag köper mig GPS-komponenterna också. 
Ska nog ta och skaffa mig en Arduino Mega lite senare. Då får man ju en hel drös med extra I/O-pinnar.
Den kommer jag nog också att behöva till ett eventuellt PA(projekt arbete) som ska påbörjas åt hösten. Det ska jag dock inte gå in på i denna tråden.
Får väl kanske ta och ge mig in i PIC världen senare. Men när man har häcken full av skolarbete (nu är det ju i och för sig sommarlov) och miljontals andra sysselsättningar så känns det lagom att istället utveckla sina kunskaper.

Ska nog ta och skaffa mig en Arduino Mega lite senare. Då får man ju en hel drös med extra I/O-pinnar.

Den kommer jag nog också att behöva till ett eventuellt PA(projekt arbete) som ska påbörjas åt hösten. Det ska jag dock inte gå in på i denna tråden.

Får väl kanske ta och ge mig in i PIC världen senare. Men när man har häcken full av skolarbete (nu är det ju i och för sig sommarlov) och miljontals andra sysselsättningar så känns det lagom att istället utveckla sina kunskaper.

Nu vet jag ingenting om arduinos, det verkar vara slöseri med pengar, men jag har iaf delat displayens datapins med 4 st av ett 4x4 tangentbords pinnar, något liknande borde väl gå att göra. Det är bara att se till att stänga av displayen via ENABLE-pinnen först.
Just det, du är medveten om att du bara behöver fem pinnar till displayen ? ..i vissa exempel ritar man ju in tio eller nio, vilket är lite overkill.. 4 databitar och sen RS, om man vill kan man styra E också, tex för sådant som PCP-lasse nämner, eller om man har fler displayer.
Jo, har läst på lite och är nu väl medveten om att jag inte behöver särskilt många pinnar till displayen. 

-