Självgående skottkärra/ robot *Klar*

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
Jonaz

Re: Självgående skottkärra/ robot

Inlägg av Jonaz »

Det finns något som heter "failsafe" inom RC världen, kopplas in mellan mottagare och det servo du vill skall gå tillbaka.
http://www.umearc.se/catalogsearch/resu ... fe&x=0&y=0 kolla på den översta.
En del stannar även om du får dåligt med batteri.

Kan ju kanske vara värt att kolla på.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Vet inte om det skulle fungera på en icke RC-radio.
Bättre att skaffa bättre radiokontroll istället för att försöka bygga bort problemet.
v-g
EF Sponsor

Inlägg av v-g »

Vikt 550-750 kg/kubik
enligt: http://www.motalapelletsvarme.se/pellets.htm

Vill snart se en film på action med åket! Fireburnout tex ;)
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Jag drar mig lite för att göra en premiärfilm för youtube, men den kommer så snart kärran är målad och ser presentabel ut.

Bild

Bild

Har upptäckt att jag ska nog försöka placera batterierna bakom bakhjulet för att få lite mera vikt på drivhjulet så att den inte tappar greppet så lätt. Tyvärr så blir väl det att se mindre estetiskt ut med batteri packet hängande utanför på andra sidan drivhjulet, men funktion för utseende är det inte så man säger?
Har också tänkt på att sätta dit en knapp på radiodosan så att man inte kan köra styrningen av misstag, det är väldigt lätt att råka styra åt nått håll så att kärran ringlar fram som en full orm. Eller också så kanske det bara behövs lite träning att köra den. :)

Tack v-g, 650 kg per kubik har jag räknat på ........ 268 kg pellets går det i ...... ups det tror jag inte grejerna håller den vikten, än mindre orkar tippa. :humm:
Har jag ens räknat rätt? .... b*h*d/2 *650kg ....... 1,2*0,8*0,86 = 0,8256 kubikmeter / 2 *650kg

268 kg är nästan 18 st pellets påsar á 15 kg. Är pellets så jäkla tungt alltså.

Med den vikten så kvittar det nog vart jag placerar batteriet. :)
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Börjar se riktigt snyggt ut!
Tror du morsan vågar använda den?
Användarvisningsbild
electronix

Inlägg av electronix »

Dags att lägga upp ett in action klipp, den ser ju riktigt trevlig ut :)
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Har fixat en hel del sedan senaste uppdateringen. Förutom det självklara målat den i fräcka färger (!) så har gränslägen för styrningen kommit på plats, ny konstruktion för tippen, lite starkare ska den vara. Den lyfter då mig (80) kg utan större problem längst ut på flaket. Nytt stag mellan framhjulen, och ett nytt framhjul då lagret hoppade ur på den gamla (jäkla jula skräp).
Har vägt vagnen, jag trodde att runt 30 kg skulle vara max vad den skulle väga, hehe. Bara batterierna väger ju runt 20-25 kg. Hela vagnen väger ca 100 kg var av 45kg på bakhjulet och resten fram. Vart nog lite fetare än jag trodde 8) .

Suck måste gå, sambon härjar. :| ...... bilder kommer när det lugnat ner sig.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Några fler stillbilder först, lovar filma när det är dags att testköra med pellets.

Bild

Har målat med hammarlack köpt hos biltema, vart riktigt nöjd faktiskt.

Bild

Bild

Gränslägen och anslag för styrning, lätt att justera in rätt hjulvinklar.

Bild

Har staplat batterierna på varandra för att få tyngdpunkten längre bak.

Bild

Bara några små fix kvar sedan är det dags för leverans och hitta ett nytt projekt. :)

Edit/ stavning
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Ett youtube klipp enligt önskemål. Filmen är av usel kvalité men jag kan spela in en till senare med kanske bättre resultat. Bilderna är tagna vid överlämnandet av pelletsroboten. Hoppas nu på att inte behöva åka och bära pellets hemma på mycket länge. Till vintern borde det bara vara att byta ut framhjulen mot skidor, och spänna på en snökedja på drivhjulet. :)
Behöver jag säga att morsan blev bra förvånad och överraskad.

Pelletsroboten går att köra snabbare än vad som syns på bilden, jag har nämligen begåvat den med en overdrive. Drivmotorn får tugga i sig 24 volt istället för 12volt, rena adrenalinet. :D ..... bör endast användas utan last.
Bild
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Måste säga att det blir nog plötsligt himla mycket roligare att jobba, men om det är så särskilt effektivt vet jag ju inte :roll:

Men visst, är man gammal med dålig rygg, och har gott om fritid så är det nog väldigt praktiskt! :tumupp:
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Allt det där du sa i sista meningarna stämmer bra på min gamla pensionerade mamma.
Och hade bara drivmotor varit starkare och en annorlunda utväxling så det gått att köra fortare så skulle det nog gå ett ut med vanlig skottkärra.
Så jag tror att det är effektivare för henne som den är, med en starkare drivmotor så skulle den också vara effektivare för mig.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Fantastiskt snyggt :tumupp:
Tänk vilken kung man skulle varit i sandlådan som liten om man haft en sådan!
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Det lär ju gå mycket snabbare när man lär sig köra bättre. Lite som att fickparkera, inte så lätt första gången.

Kan ju vara bra om en sensor känner av att den inte är lastad och automatiskt byter till 24V?
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

mmm .... nån typ av kapacitivgivare som känner trä borde ju kunna fungera, ska nog försöka få tag i en sådan till mitt nästa projekt... :humm:.

Men nu är det här projektet klart och avslutar så nu orkar jag inte pilla längre ...... tar bara på mig service och underhåll i fortsättningen.
Måste bara sätta ihop en enkel laddare för 24volt vid nått tillfälle när tid lust och ork sammanstrålar.

Den blev inte självgående, den är så enkel efter lite övning att köra med radiokontroll att det är onödigt att automatisera mera. Men hade jag byggt den för egen del så hade det nog sett annorlunda ut, då hade jag nog inte gett mig fören den var helt automatisk, bara att lasta så åker den och tippar och kommer tillbaka själv.
mippen

Inlägg av mippen »

Vad blev det för radio lösning på denna enhet?
Du skrev något om att köpa radio modul från swec samtidigt som du körde med RC lösning?
Blev det någon PIC lösning vid mottagaren för styrning av motorerna?
Vore riktigt användbart med lite mer info kring radio lösningen.
Skriv svar