Aktiv displayports adapter

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
ylle

Aktiv displayports adapter

Inlägg av ylle »

Har ett hd5570 grafikkort med stöd för 3 skärmar.. trodde jag som så många andra, det har stöd för 3 skärmar, 2 dvi och en displayports skärm.
men inte 3 dvi, för det krävs en aktiv displayports adapter.
dom kostar 130 euro
http://kabeltje.com/accell-displayport- ... -1628.html

kan man bygga en sån här själv?

Om jag förstått rätt av det jag läst så är hdmi dvi och displayport kompatibla med varann, det som saknas på mitt kort och alla(?) i 5xxx serien är en 3e "klocksignals" generator. Det finns tydligen bara 2 på mitt kort.
Om jag hade en skärm med displayports ingång har det inte varit några problem, dom behöver inte signalen.

Kan man bygga en adapter själv? vet inte hur signalen ska se ut men om det bara behövs en 1a på en annars oanvänd pinne borde det gå att lösas enkelt med en pic som kollar efter ett visst mönster.

Är inte helt säker på att ovanstående stämmer för det verkar råda viss förvirring på en del forum där jag kollat.
blueint
Kontakt:

Re: Aktiv displayports adapter

Inlägg av blueint »

Ja, men det innebär utmaningar.

* Du kan konvertera DisplayPort signalen till TMDS med något transceiver chip. T.ex TMDS141RHAR för 4 USD. Sen gäller det att dataströmmen kan förstås av skärmen.
* Ev chips som fixar detta är ytmonterade. Vilket kräver hetluftsverktyg eller lödugn.
* Med tanke på dom involverade frekvenserna krävs god avkoppling och hänsyn till impedans mm.

Skulle se den största utmaningen som:
* Ev behov av flerlagers.
* Lödning av ytmonterat.
* Impedans/EMI.
Användarvisningsbild
ylle

Re: Aktiv displayports adapter

Inlägg av ylle »

Mer komplicerat än vad jag fixar själv, både design och utrustning.

Men tack för infon, får vänta tills det finns att köpa till ett vettigt pris.
Skriv svar