Kombinerad driv- och räknekrets för LCD?
Kombinerad driv- och räknekrets för LCD?
Finns driver och counter i samma krets för LCD på samma sätt som för LED (som t.ex. CD4026)?
- Klas-Kenny
Re: Kombinerad driv- och räknekrets för LCD?
Nu vet jag inte säkert att det inte finns men jag har svårt för att tro det.
Löses dock enkelt med en microprocessor.
Löses dock enkelt med en microprocessor.
Mmm. Det går att använda en mikrokontroller, men är lite omständigare än för en LED. Man måste balansera sin växelspänning till LCD:n på ett riktigt sätt för att inte få begränsad livslängd på den.
Jag menar en sjusegments LCD panel med, i det här fallet, fyra siffror (75-500-17 på Elfa).
Allting går ju med uP men jag hade tänkt prova utan för en gångs skull. Hade varit kul...
I vilket fall har jag inte hittat något utan beställt en krets med oscillator som genererar backplane- och segmentsignalerna och har vad de kallar "microprocessor compatible input configuration". Se 73-270-90 på Elfa. Verkar smidig och är inte obsent dyr, men inte billig å andra sidan.
Allting går ju med uP men jag hade tänkt prova utan för en gångs skull. Hade varit kul...
I vilket fall har jag inte hittat något utan beställt en krets med oscillator som genererar backplane- och segmentsignalerna och har vad de kallar "microprocessor compatible input configuration". Se 73-270-90 på Elfa. Verkar smidig och är inte obsent dyr, men inte billig å andra sidan.
vad sägs om AVR butterfly?
73-251-35 190kr+moms
Då har du LCD+microprocessor+div kringkomponenter enkelt.
Edit: den har en bootloader inlagd också så ingen programmerare behövs.
73-251-35 190kr+moms
Då har du LCD+microprocessor+div kringkomponenter enkelt.
Edit: den har en bootloader inlagd också så ingen programmerare behövs.