Min Åsbrink-svarv, numera såld till Zealotry

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
LasseAH

Re: Köpte visst en Åsbrink, nån som har en?

Inlägg av LasseAH »

Hej X-IL

Jag kan mäta lite, men det får bli efter midsommar, vi åker ut i skärgården i morgon.
Om jag minns rätt så är min bänk 80 djup och det är lite i minsta laget.
Jag hade ett himla sjå att få upp min svar på bänken, jag använde en motrocykel lyft med några fastsurrade reglar på, sen satte jag en liten saxlyft för motorcyklar på ena sidan och pallade upp den andra sidan på trä klossar.
Det tog sin lilla stund att bit för bit lyfta, stoppa under ena sidan och sedan hissa upp den andra en liten bit och så vidare....
Var ganska läskigt... man vill ju inte få 100 kilo svarv på tårna....

/Lasse
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Låter lite som att vi har använt samma teknik för att lyfta svarven. Tyvärr lyckades jag kröka tvärmatningens ratt lite i ett oförsiktigt ögonblick, men har fått tillbaka den i stort sett till rätt postion nu.
Ja min bänk är 70 djup så då är det kört. Upp skall den dock ändå så att jag kan byta kablar och göra en allmän översyn och rengöring, plus att det blir lättare att förflytta den över till ett nytt bord.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Skall byta 3-faskablarna till svarven, visst borde det vara RDOE jag skall använda? T ex http://www.jula.se/rdoe-gummikablar-128028

Det är någon form av 4-ledargummikabel som sitter där nu, men med ytterhöljet avskalat nån dm utanför svarven samt skador på ledarnas isolering.
Användarvisningsbild
tompas11

Inlägg av tompas11 »

Lite overkill kanske med 2,5mm2 kabel, borde räcka med 1,5mm2. Sedan är det ju frågan om du verkligen behöver en kabel med 5 ledare, kanske räcker det med 4 ledare?
Sedan vore det ju kul med lite bilder på svarven också.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Jo då det kommer bilder på svarven. När jag fått upp den på bänken.
Anledningen att jag inte tog en 4-ledare som exempel var att de inte fanns i kortare längder än 25m tror jag, sen vet jag att jag inte behöver 2,5mm2, men det fanns helt enkelt inte heller där jag letade. Swedol har visst i lösmeter men det lönade sig inte. Skall svänga förbi Bauhaus så får vi se vad de har, annars blir det Jula eller Clas Ohlson som hade 5m-längder som räcker gott och väl för mina behov.
Har även börjat kolla efter en ny bänk att ställa den på, bredd gärna ca 140cm, djup 80cm eller så. Kollade löst på om IKEA kunde ha något stadigt och billigt i den storleken, men det såg mörkt ut.
Användarvisningsbild
tompas11

Inlägg av tompas11 »

Nej det är ju klart att man inte ska betala för eller köpa mer kabel än man anser sig behöva.
Angående bänk till svarven så är en bänk av trä inget att rekommendera eftersom den inte är formstabil på samma sätt som en bänk i metall. Om du har tillgång till svets så skulle jag rekommendera dig att tillverka en bänk själv av t.ex. vinkeljärn. Avsevärt stabilare än en bänk av trä. Det är viktigt att bänken är stabil eftersom det då blir avsevärt lättare att rikta upp svarven så att den inte svarvar konor.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Jag tror nog att jag får hålla till på typ "perstorpsplatta" ett tag i alla fall. Skall väl åka förbi lokala skroten, de brukar ha fina arbetsbänkar i slitet skick för inte alltför många rupier.
Det där med uppriktningen av svarven har jag funderat lite på, läste i nån Blomqvistlitteratur att man använde sig av ett precisionsvattenpass och la över bädden närmast spindeln och längst bort, när det visade samma resultat var man klar. Låter enkelt, men vad är ett precisionsvattenpass :)

EDIT:Att få den att slå sig på andra ledden lär ju vara lite svårare.
Jag har lite saker jag måste kolla upp, verkar som att det främre glidlagret inte har sin spännbult på plats, så den skall väl sättas dit, men jag är rätt övertygad om att det är tumgängor så jag får hoppas att den finns i den lilla kartongen som följde med.
Användarvisningsbild
Meduza
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Meduza »

Användarvisningsbild
tompas11

Inlägg av tompas11 »

Man kan i nödfall klara sig utan ett maskinvattenpass, kolla in dessa länkar:
http://kansai.anesth.or.jp/gijutu/kousa ... tsetup.htm
http://www.atlas-press.com/tb_bedlevel.htm

Angående skrot så kan du ju kolla med skroten i Kolbäck om de har något passande.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Det var till Kolbäck jag tänkte åka, är stammis där!

EDIT: Intressanta länkar, skall studeras senare
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Har nu köpt 5 meter gummikabel 5g1,5mm2 för 99kr på bauhaus, hyfsat pris tycker jag. Köpte även en flaska kompressorolja som efter lite efterforskningar på nätet skall vara en bra smörjolja för lager och andra smörjställen på gamla svarvar. Lite ringkabelskor så att jag kan fästa kablarna snyggt på motorterminalerna också, innan var de virade runt och sen fastklämda.
Användarvisningsbild
tompas11

Inlägg av tompas11 »

Du ligger i ser jag. :razz:
Men det är riktigt annars så händer det ju ingenting.
Du vill väl få igång svarven så snart som möjligt antar jag...
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Visst är det så! Dock är ju motorfäste och tillräckligt djup arbetsbänk två "stoppande" problem innan provkörning.
GFEF

Inlägg av GFEF »

LasseAH
>Här är ett par bilder på mitt motorfäste till min Åsbrink svarv.

När man se hur avanseat och stor plats ett motorfäste för remutväxlig är.
Kommer åtminstone jag på tanken att studera vartalsstyrd 3-fas motor direkt.

http://t360.idg.se/2.8229/1.305629/frek ... yckopiller

Studera vartal- moment diagram bored gå att,
klara sig med 1 eller 2 stegs remutväxlig.

Att köra en 4-pols motor på ca 100[Hz] bor nog vara riskfritt ?

http://groups.google.com/group/rec.craf ... 0fddc7088a

Undra om en modern motor hade fungerat lika bra ???
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

OM man skall vara noggrann är det ju åtta hastigheter, motorn till stora hjulet har också två olika växlingar. Notera att det tydligen är standard på de flesta South Bend-kopior (och originalet) att ha kilrem som går på flatremshjul på det stora hjulet och kilremsskiva på motorn, skall enligt vad jag läst funka bra.
Skriv svar