Tonkontroll, fungerar denna trafon?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
bob_skill

Tonkontroll, fungerar denna trafon?

Inlägg av bob_skill »

hejsan, jag är ny här så jag kan börja med att presentera mig. Robin Petersson heter jag, 19 år och har precis gått ut data/elektronik (en 3-årig gymnasieutbildning).

I allafall så håller jag på med ett litet projekt, nämligen bygga en förstärkare. Jag har köpt och byggt ihop ett slutsteg + tonkontroll/förförstärkare från Elektrokit.

Nu har jag dock kommit till strömförsörjningen till tonkontrollen, som jag får fram det så ska det vara 15-18 vdc. Men tranformatorer brukar skicka ut för mycket ström vad jag förstår om man inte drar någon större ström, vilket tonkontrollen inte gör. (is less than 50 mA står det).

Tonkontroll
Elektrokit: http://www.electrokit.se/byggsatser-aud ... l_10100100
Manual: http://www.electrokit.se/download/k100.pdf

Men nu undrar jag då om denna trafon skulle fungera, den ger ut 15 VDC, står det!
Låt oss säga att den ger ut 17 vdc när jag mäter med multimeter, skulle den då fungera?
Skulle den då ge ut ca 17 vdc om jag använder den till min tonkontroll som drar mindre än 50mA?

länk till trafon från kjell: http://www.kjell.com/content/templates/ ... ,354000000

Tack på förhand, Robin!
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Tonkontroll, fungerar denna trafon?

Inlägg av grym »

välkommen till forumet

ja, det funkar
transformatorna är inget som ger ström, utan det är den saken du ansluter som förbrukar ström, och transformatorn har en maxgränsk för vad den kan leverera utan bekymmer

så länge som inte saken drar mera ström än vad trafon kan ge så är det ok
bob_skill

Inlägg av bob_skill »

Jo jag vet att den inte ger ut ström, förlåt om det lät som det :shock:
Men frågan är ju den, hur mycket spänning ger trafon ut utan belastning och kommer den ge ut lika mycket med tonkontrollen påkopplad? (Eftersom tonkontrollen drar så lite ström så kanske den går att räkna som "ingen belastning" i princip).

Vet att jag skriver luddigt, men försök förstå mig, det blir inget ljud här hemma förrän min fråga har blivit besvarad :lol:

Fast nu kom jag kanske på en sak, den ger ju inte mer spänning belastad så egentligen så är det bara att mäta hur mycket spänning den ger och är det mer än 18vdc så skiter det sig, så dum jag är...

Fast kan man mäta på kontakten hur mycket den ger, plus inuti och minus utanpå? Känns tråkigt att ta sönder den om den inte fungerar...
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

bara mät

om utspänningen är aningens för hög obelastad så kan man ju lasta ner det med ett effektmotstånd
eller några vanliga, 20mA är ju lämplig drivström till en vanlig lysdiod, kan vara bra att ha
bob_skill

Inlägg av bob_skill »

Tack så mycket för hjälpen grym :D
Skriv svar