De 'nya' pendeltågen växlar?
De 'nya' pendeltågen växlar?
Tja, jag undrar om nån vet varför X60 pendeltågen låter likt en bil går upp och ner i varv vid växling, när de accelererar från perrongen?
- hobbystinsen
Re: De 'nya' pendeltågen växlar?
Moderna järnvägsfordon har asynkronmotorer som matas med växelström av varierande frekvens.
Det är alltså motorernas drivström man hör.
Det är alltså motorernas drivström man hör.
En PWM-frekvens som är en heltalsmultipel av motorströmmens grundfrekvens används vad jag förstått och sedan ändras multipeln i olika varvtalsområden för att hålla PWM-frekvensen inom ett visst område.
Det har något med reducering av övertonsströmmar i motorn att göra vad jag förstått och används när PWM-frekvensen är relativt låg. När PWM-frekvensen är mycket högre än grundtonsfrekvensen går det att använda konstant frekvens utan problem och det är väl vanligt i mindre omriktare...
Det har något med reducering av övertonsströmmar i motorn att göra vad jag förstått och används när PWM-frekvensen är relativt låg. När PWM-frekvensen är mycket högre än grundtonsfrekvensen går det att använda konstant frekvens utan problem och det är väl vanligt i mindre omriktare...
X60 har asynkronmotorer som matas med en växelspänning, vars frekvens är aningen högre än motorns rotationsvarvtal. Vid högre hastigheter består varje halvperiod i spänningen av ett enda spänningsblock.
Vid lägre hastigheter däremot måste spänningen i halvperioden pulsas för att inte strömmen ska bli för hög. Varje halvperiod består då av ett antal spänningsblock med samma polaritet. Det där kan gå lite olika till men det vanliga är att börjar med ett fast antal pulser per halvperiod.
När tåget accelererar behåller detta antal pulsblock per halvperiod så länge strömriktaren hinner med att pulsa. Pulsfrekvensen stiger då jämnt med hastigheten. När strömriktaren inte hinner med att pulsa snabbare, halverar man antalet pulser i halvperioden. Pulsfrekvensen går då ned till hälften och det låter precis som när en automatlåda växlar.
Så fortsätter man i ett antal steg tills varje halvperiod i motorspänningen bara består av en puls.
Det du hör är alltså inte motorspänningens frekvens utan strömriktarens pulsfrekvens
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Lite offtopic, men på exempelvis roslagsbanan där det är ca 1kV likspänning, hör man PWM-frekvensen när tågen accelererar, men den går bara i fasta steg. Från stillastående upp till gånghastighet ca 250Hz tycker jag det låter som, sen dubbla frekvensen några sekunder, sen dubbla igen. Sen skramlar det så mycket så det hörs inget mer. 

Tack för svaren!
anlamotte: Har du någon länk till källan? Vill se om det finns något mer intressant.
anlamotte: Har du någon länk till källan? Vill se om det finns något mer intressant.
Jag har en fråga som är helt off topic. Men den gäller spårtrafik i alla fall.
Efter att ha varit i Prag och åkt lite spårvagn i vintras, fick jag en fundering.
Där spåren förgrenas finns inga växlar. Hur får man vagnen att välja rätt spår?
Är det någon form av styrning på boggin eller?
Jag noterade att dom körde ganska sakta i "korsningarna".
Efter att ha varit i Prag och åkt lite spårvagn i vintras, fick jag en fundering.
Där spåren förgrenas finns inga växlar. Hur får man vagnen att välja rätt spår?
Är det någon form av styrning på boggin eller?
Jag noterade att dom körde ganska sakta i "korsningarna".
Nej, åtminstone i gbg så sitter det växlar i spåret. Förarna ber om omläggning i god tid före växlarna så det är inget automagiskt system som gör att de kör rätt.
jag har för mig att på gamla spårvagnar stack man ner nån pinne i gatan (som en paddel ungefär) som man kunde styra med ... kanske var det ett styrspår mitt mellan hjulspåren i växlen där pinnen passade in... minns ej detaljer.. man växlade alltså inte i spåren utan tvingade själva vagnen i sidled så att den hamnade i rätt spår.
Kan nog stämma. För man hörde ett skrapande ljud i "vägskälen", samtidigt som farten sänktes.
Som sagt, några växlar fanns inte.
Som sagt, några växlar fanns inte.