Solvärmare för liten pool

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
G-man
EF Sponsor

Re: Solvärmare för liten pool

Inlägg av G-man »

JAg funderade på det med när de bytte i huset, men, ett element är en jäkla massa att värma upp så jag tror det blir för stor tröghet i det.. man nyttjar det bara då om det är konstant sol hela dagen, medans mattorna eller slangen kan dra nytta av växlande molnighet lite bättre (precis som ölburks solfångaren - tunna väggar snabba reaktioner)
triii

Inlägg av triii »

maDa skrev:Borde det inte vara betydligt bättre med ett gammalt svartmålat vattelement i en glaslåda ?
Jo, säkert. Men något sådant har jag inte. Dessutom blir det ganska skrymmande att förvara.
xxargs

Inlägg av xxargs »

G-man skrev:JAg funderade på det med när de bytte i huset, men, ett element är en jäkla massa att värma upp så jag tror det blir för stor tröghet i det.. man nyttjar det bara då om det är konstant sol hela dagen, medans mattorna eller slangen kan dra nytta av växlande molnighet lite bättre (precis som ölburks solfångaren - tunna väggar snabba reaktioner)

det där resonemanget köper jag inte riktigt - varför skulle det vara någon större skillnad i 'reaktion' vid varierande ljus om vi pratar om platt varmvattenradiator kontra kolaburkar som solfångare om vi pratar om samma mängd vatten i solfångaren och samma belyst yta samt båda svartmålade med samma färg??

den största tröghetsskillnaden beror ändå på vattenmängden i solfångaren då vatten absorberar ca 4 ggr mer värme per grads höjning gentemot stål och aluminium som omsluter det.
Pulo

Inlägg av Pulo »

Ställ polen i solen på frigolit plattor. För att issolera mot värmeförluster till marken.
Lägg ner stora svarta metall plattor på bottnen. Se bara till att dom inte kan sticka hål eller skada någon.
När solen lyster på dessa igenom vattnet så tar vattnet up värmen mycket snabbt.
All ennergi avges direkt i vattnet. Inga förluster. Ingen eletricitet behövs. Keep It Simple.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

metall behövs inte om dom är i vattnet, räcker med tunn gummiduk
triii

Inlägg av triii »

Pulo skrev:Ställ polen i solen på frigolit plattor. För att issolera mot värmeförluster till marken.
Lägg ner stora svarta metall plattor på bottnen. Se bara till att dom inte kan sticka hål eller skada någon.
När solen lyster på dessa igenom vattnet så tar vattnet up värmen mycket snabbt.
All ennergi avges direkt i vattnet. Inga förluster. Ingen eletricitet behövs. Keep It Simple.
Som sagt: Metall behöver det inte vara, det räcker med något svart, t ex svart plast som fästes på poolens botten. Jag hoppas att du menar att jag ska köra den lösningen tillsammans med det värmebevarande skyddet, annars kommer jag att förlora mer värme genom avdunstning än jag vinner på solvärmning.

Jag tror dock inte att poolens egna yta räcker för att hålla den behagligt varm.
mippen

Inlägg av mippen »

Tror det var i veckans Rusta reklam som dom hade lite poler och även en polvärmare.
var lite dålig bild men var en svart klump.
http://www.rusta.se/visa-produkt_75901077.html

lite väl dyr klump... men hur kan den vara uppbyggd tro?
En "ring" med svart slang som ligger under en plast dome?
TommyT

Inlägg av TommyT »

Verkar vara något åt det hållet.

Byggde en solvärmare för ett par år sedan bestående av 200 meter PEM-slang, två 54mm CU-rör på drygt en meter och drygt 100 slangklämmor. Cu-rören som "trumpeter" eller fördelare och sen 50 st 4 meters slangar mellan dom två rören. Ligger på taket på takpannorna och gör sitt jobb riktigt bra. Har för mig att den ger ~1kwH.
Skriv svar