Enhet för trådlös styrning av väggdosa

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
E85

Enhet för trådlös styrning av väggdosa

Inlägg av E85 »

433.92mhz mottagare med relä för montering i väggdosa, finns det att få tag i billigt nånstans?

Tänker mig annars att man kan bygga en egen av 433.92MHz-mottagarmodul, µC och relä. Borde inte behöva kosta mer än 150-200kr/st i materialkostnad. Men jag är ingen elektriker (känner dock flera) och har ingen aning vad man brukar komma åt för ledningar i dosorna. Kanske är trångt där redan också så den måste sitta utanför?

Leker med tanken att ha en dator med touchscreen i köket som kan få tillgång till en sändarmodul för att styra hela husets el-system (utom eventuellt sin egen matning :D ). Kanske kan man också bygga in sändare (transceiver) i varje dosa så skulle det gå att skicka info om strömförbrukning ifall det går att mäta på nåt enkelt och hyfsat billigt sätt (shuntresistor + opamp?).

Dimmer vore ju också trevligt men det blir för avancerat och farligt om man råkar dimmra med känslig utrustning inkopplad så det går bort. Det kan man köpa till vägguttagen isåfall där det behövs.
Senast redigerad av E85 18 juni 2010, 05:56:10, redigerad totalt 1 gång.
danielr112

Re: Enhet för trådlös styrning av väggdosa

Inlägg av danielr112 »

Nexa t ex.

Där finns för inbyggnad. Sedan kan du antingen ha trådlösa sändare.

Via dator kan man styra med tellstick från telldus. De har även en Tellstick duo på gång. Den kan både läsa och skicka sådanna signaler. Så då kan man ha en dator som motagare/sändare.

Plugwise funkar också att styra från dator. Säljs bl a av m.nu. Där kan man även se förbrukningen på en enhet.

Jag kör med plugwise + tellstick duo bla för att styra. Har även ett gäng trådade varianter med 1-wire som jag gjort själv. På det viset kan jag styra och övervaka stora delar av huset t ex över min mobiltelefeon. Dock långt ifrån färdigt!
Användarvisningsbild
E85

Inlägg av E85 »

Aha, jo jag har sett Nexa osv och även byggt en mottagare för Nexa-fjärrkontroll men aldrig sett den inbyggbara varianten som bara kostade 159kr styck här.
Då försvinner ju idén med att bygga egen utan strömavkänning men att bygga en likadan som kan rapportera strömförbrukning trådlöst vore ju trevligt.

Såg att det fanns en kommentar till den där Nexa-enheten:
Gick inte att koppla istället för brytaren på väggen som jag tänkt, det finns en annan modell för det ändamålet. Denna är nog tänkt för att tex koppla in i lampdosorna i taket.
Vad beror det på?
danielr112

Inlägg av danielr112 »

De har flertalet modeller. Vilken du syftar på där vet jag inte.

Men finns en som man både sätter innanför en knapp som då både kan styra trådlöst och brytare. Men det finns modeller som bara går styra trådlöst och som har ett relä.

Ska du övervaka strömmen så satsa på Plugwise!

dock dyrare. Lite drygt 400sek/enhet. Men funkar helt ok.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Den där finns även på t.ex. Jula (fast den verkar kosta 179 där). 300 W dimmer-modellen har de för 129 just nu ser jag.
http://www.jula.se/infalld-fjarrstrombrytare-127886
http://www.jula.se/infalld-fjarrstrombr ... ion-127887

Den går att sätta ISTÄLLET för strömbrytaren, men kan då bara fjärrstyras (du kan INTE styra den med den gamla knappen).

Nexa har dock en modell (dock inte för så hög effekt, och dessutom är den med dimmer) som kan styras av den gamla knappen parallellt med fjärrstyrning.
http://www.jula.se/infalld-mottagare-127890
Skriv svar