nu har jag köpt lite solceller.. 0.5V 400mA.. problemet är att jag vet inte hur jag ska koppla ihop dessa.. visst borde det bli 1V och 400mA om jag serie kopplar två och 0,5V och 800mA om jag paralellkopplar två.. eller?
jag har förstått att solceller ger mer effekt när det lyser mer på dom.. men är det typ samma ström men olika spänning beroende på hur ljust det är? eller är det samma spänning och olika ström? eller varierar både ström och spänning beroende på hur mycket ljus solcellen får?
Vad han menar är att tomgångsspänningen är ganska okänslig för mängden solljus, men den upplevda serieresistansen beror på mängden ljus som träffar solcellen. Ökar ljusmängden så ökar den maximala ström som kan tas ut vid en given spänning. Om du kortsluter solcellen så får du max ström, men ingen användbar effekt utan del effekt som produceras blir bara till värme i solcellen, tar du inte ut någon ström alls får du maximal spänningen, men inte då heller någon effekt eftersom det är ström gånger spänning som ger effekt. Det Danei menar är att en vettig kompromiss brukar vara att lägga sin arbetspunkt omkring 0,45 V/cell för att få tämligen stadig spänning och ändå en ström som duger något till.