Då jag är ny här inne så vet jag inte riktigt vart o hur jag ska ställa frågan*s*
Jag kan inte så supermycket om elektronik, så facktermer o sådant är jag lite usel på*ler*
Det jag undrar över är om det finns någon form av tryckströmbrytare i form av en lång list?
Jag har tänkt att ha den i en liten utgutning längst med hela stötfångaren på bilen fram och bak och sedan koppla det till larmet.. så att det blir ett jäkla oväsen om någon kör imot bilen när den står parkerad.
Det första som kommer fram i huvet är någon form av list bestående av två metallager åtskilda av en luftspalt och någon form av distans. När sedan tryck appliceras på rätt ställe så får metallagerna kontakt med varandra.
Det är kanske inget som finns färdigt i det utförande som du vill ha, men det borde inte vara alldeles skitsvårt att göra.
Jag har använt en typ av "klämlist" på den tiden jag designade handikappanpassade kök osv, som kunde kapas till rätt längd och därefter termineras, vill minnas att den var av typen "NO". Jag använde den som klämskydd på undersidan av kökslådor och dyl för att undvika krosskador om någon i rullstol råkade sänka ner köksbänken i knät och inte känner det.
Men ta mig tusan om jag kan minnas vart jag köpte den, Det kan ha varit Jokab Safety AB, men jag minns inte helt säkert.
Jag tackar för alla svaren
Då ska jag se om jag kan beställa från Jokab.. Deras hemsida visade inga priser tyvärr.. så jag ska först ta reda på priserna och är det orimligt dyrt så får jag överväga att be någon hjälpa mig att bygga en liknande slang*ler*
Jag har en annan fundering oxå.. det kanske ni kan lösningen på oxå
Finns det rörelsesensorer som man kan ställa in att de ska känna av rörelser i ett område 25-30meter bort eller kan känna av rörelser upp till 30Meter och det kanske går att skärma av så den inte känner av mer än exempel: 25graders spridningsvinkel?
Jag har jobbat med att montera larm, och man använder olika filter (själva plastkåpan franför sensorn) som har olika spridningsvilkel. Det finns filter med mycker smal stråle som kan "se" långt genom en korridor. De med bredare vinkel ser ofta kortare. Vill man vara säker på att den inte ser för långt kan man rikta den ner mot golvet i lagom vinkel.
Ett annat alternativ att begränsa vinkeln ( både i höjd och bredd) är att sätta lite svart tejp på insidan där det ska blockeras.
(angående stöt-listen: jag skulle valt plastslang och trycksensor.)