POSY-A4, byggsats - cnc fräs i mdf, nu fria ritningar!
Re: POSY-A4 (byggsats - cnc fräs i mdf)
Det fick bli att skrapa ihop de sissta slantarna och beställa sig en Kress.
Blev förvånad över att Elfa kunde ha ett relativt okej pris när man jämför.. 80-226-54
Visst.. fick inte med massa trevliga hylsor... men underlättar om man mot all förmodan skulle behöva köra garanti ärende.
Skall bli riktigt intressant att se hur den hanteras av POSY maskinen.
Vad kan en maskin som kress köra för material tro?
Hoppas att den är "framtidssäker" när/om man skaffar sig en snäppet stadigare maskin.
Blev förvånad över att Elfa kunde ha ett relativt okej pris när man jämför.. 80-226-54
Visst.. fick inte med massa trevliga hylsor... men underlättar om man mot all förmodan skulle behöva köra garanti ärende.
Skall bli riktigt intressant att se hur den hanteras av POSY maskinen.
Vad kan en maskin som kress köra för material tro?
Hoppas att den är "framtidssäker" när/om man skaffar sig en snäppet stadigare maskin.
Jag har fräst i aluminium med min kress, 3.2mm fräs med två skär.
Kylning med tex t-röd är ett måste.
Se test: http://www.youtube.com/watch?v=UWcNLhj8vwA
Kylning med tex t-röd är ett måste.
Se test: http://www.youtube.com/watch?v=UWcNLhj8vwA
- ghost_rider
JB, hur gick det med din prototyp som du sålde? är den fortfarande under konstruktion?
Tyvärr inte, det blev för mycket jobb med den och tiden räckte inte till.
Låter kanon att en Kress verkar klara det mesta.
Lite orolig dock för T-Röd i en mdf maskin
Finns det inget magisk köldmedel som inte skadar mdf:en...
Och ett par flaskor kylspray är inte riktigt ekonomiskt försvarbart..... men säkert fungerande.
Snygg hållare till kressen.. Fästet, ngt du har i din butik tro?
Lite orolig dock för T-Röd i en mdf maskin

Och ett par flaskor kylspray är inte riktigt ekonomiskt försvarbart..... men säkert fungerande.
Snygg hållare till kressen.. Fästet, ngt du har i din butik tro?
Smart lösning med airbrush-spruta för t-röden (om jag fattar det rätt). Funkar det bra? Räcker en liten airbrush-kompressor?
//Jonas
//Jonas
Man kan lacka mdfen
tror att en del gjorde det med sina "lillasystrar".
Det fina med airbrush är att det inte blir en massa spill som rinner runt överallt.
Airbrushen fungerar utmärkt, 100kr på biltema http://www.biltema.se/Verktyg/Tryckluft ... rush-sats/, vet inte om det räcker med en airbrushkompressor,
jag har ingen erfarenhet av dem, men det behöver blåsa rätt bra så att spånen hålls borta.
Fästet fräste jag ut i acetalplast.

Det fina med airbrush är att det inte blir en massa spill som rinner runt överallt.
Airbrushen fungerar utmärkt, 100kr på biltema http://www.biltema.se/Verktyg/Tryckluft ... rush-sats/, vet inte om det räcker med en airbrushkompressor,
jag har ingen erfarenhet av dem, men det behöver blåsa rätt bra så att spånen hålls borta.
Fästet fräste jag ut i acetalplast.
Tack för tipset på spritan från Biltema. 99kr är ju galet billigt. Synd bara att kompressorer är så dyra och klumpiga. Får titta på det är jag är klar med min CNC fräs, vilket börjar närma sig.
//Jonas
//Jonas
Jag kör med airbrush och kylskåpskompressor på min stora maskin, det funkar helbra så jag tror man klarar sig med en airbrush-kompressor.
Kopplad till 1,5L PET-flaska så jag kan köra nån timme utan att fylla på.
Kopplad till 1,5L PET-flaska så jag kan köra nån timme utan att fylla på.
Skulle man inte kunna fräsa "i en låda" så att säga, dvs sätt fast en tät bunke ovanpå bordet så rinner i allafall inte t-röden ner i fräsen.mippen skrev: Lite orolig dock för T-Röd i en mdf maskin
Har tidigare försökt med lådaktig fräsning.
Dock så skvätter det väldigt bra och lådan måste vara öppen.
Men att lacka fräsen ett par gånger med klarlack borde hjälpa.
Och kanske tom plasta in botten med glasfiber så att resterna som söker sig neråt har ngn stans att hamna.
Dock så skvätter det väldigt bra och lådan måste vara öppen.
Men att lacka fräsen ett par gånger med klarlack borde hjälpa.
Och kanske tom plasta in botten med glasfiber så att resterna som söker sig neråt har ngn stans att hamna.
Smidigt sätt att få rejäl kylning. Säkert kanon om man kör plexi.
Men tror inte man skall se det som ett "skydd" för att hindra att vätskan når fräsens övriga delar.
Skvätter lite väl bra..
Men tror inte man skall se det som ett "skydd" för att hindra att vätskan når fräsens övriga delar.
Skvätter lite väl bra..

- tecno
- Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
- Kontakt:
Bygg fräsen i TRESPA (se min tråd om trådgnist bygget)lacka fräsen ett par gånger med klarlack
Utomhus-HDF och/eller väl lackerad MDF håller långt. Den ska ju inte bada flera dygn i soppan.
Det lilla som kommer vid dimkylning kan man i stort sätt bortse ifrån, det dunstar fortare än det drar in.
Vem gör en MDF-fräs utan att ytbehandla den först?
Man vill ju inte ha skitiga fingeravtryck på den i alla fall.
Det lilla som kommer vid dimkylning kan man i stort sätt bortse ifrån, det dunstar fortare än det drar in.
Vem gör en MDF-fräs utan att ytbehandla den först?
Man vill ju inte ha skitiga fingeravtryck på den i alla fall.