"autopilot" för utombordare för trolling-fiske
Re: "autopilot" för utombordare för trolling-fiske
Jag är tveksam till att enbart använda gps i en (förmodligen) relativt liten båt i låg hastighet. Dvs den är inte kursstabil för fem öre utan svänger hit och dit bara man flyttar sig i båten. Bör nog vara något som reagerar snabbare som kompass eller gyro.
Vilket är anledningen till att jag skrev att en kombination ville vara bäst...
Ordet "gyro" är egentligen helt fel i det här sammanhanget. "gyros" för radiostyrda helikoptrar har för länge sedan frångått att faktiskt ha ett gyro (en sak som snurrar och utnyttjar gyroeffektens tröghet), till att använda accelerometrar. Moderna HH-"gyron" (de kallas fortfarande så inom RC-flyg. HH står för heading hold) har oerhört lite "drift". Till saken hör också att ett bra sådant gyro kostar väldigt mycket mer än 200:-! De man får för ett par hundringar är enligt min, ganska utförliga men dock ca 4-5 år gamla, erfarenhet inte mycket annat än skräp.
Min kompis hade mycket bättre HH-gyro i sin heli än jag hade i mina, men så flög han också lite mer stunt. Hans gyro kostade 2k5 när det begav sig, mina låg runt 1400:-.
Skillnaden mellan ett klassiskt gyro och ett HH-gyro är att ett klassiskt gyro enbart försöker motverka rörelsen. Ett HH-gyro känner av hur stor rörelsen blev, och kompenserar tillbaka. Tar man tag i stjärtbommen på en heli utrustad med ett bra HH-gyro och vrider den åt sidan, så kommer helin omedelbart vrida tillbaka sig. Altså förutsatt att helin faktiskt befinner sig i flygande tillstånd.
Jag tror att det kommer funka alldeles utmärkt med ett HH-gyro, dock tror jag att ni fullständigt kan glömma att använda ett för 200:- om ni vill få någotsånär bra resultat. Att nyttja GPS ser jag som överkurs för en sån här sak. µCU tror jag också är överkurs, det borde gå att få till det minst lika bra med en 555'a och rätt kringkomponenter.
Min kompis hade mycket bättre HH-gyro i sin heli än jag hade i mina, men så flög han också lite mer stunt. Hans gyro kostade 2k5 när det begav sig, mina låg runt 1400:-.
Skillnaden mellan ett klassiskt gyro och ett HH-gyro är att ett klassiskt gyro enbart försöker motverka rörelsen. Ett HH-gyro känner av hur stor rörelsen blev, och kompenserar tillbaka. Tar man tag i stjärtbommen på en heli utrustad med ett bra HH-gyro och vrider den åt sidan, så kommer helin omedelbart vrida tillbaka sig. Altså förutsatt att helin faktiskt befinner sig i flygande tillstånd.
Jag tror att det kommer funka alldeles utmärkt med ett HH-gyro, dock tror jag att ni fullständigt kan glömma att använda ett för 200:- om ni vill få någotsånär bra resultat. Att nyttja GPS ser jag som överkurs för en sån här sak. µCU tror jag också är överkurs, det borde gå att få till det minst lika bra med en 555'a och rätt kringkomponenter.
då får det väl vara gyro för radiostyrning och ha en radiostyrd båt man sitter i och styr 

varför inte en dvärg i lådan, med en liten tittglugg för o hålla riktningen?? 
tack Walle för din feedback, precis vad denna tråden behövde
Jag vet att dyrare gyron är nogrannare och framförallt snabbare, men det känns fel att spendera flera tusen på ett gyro och installera i något som kanske inte ens fungerar som tänkt.
dessutom är dessa billigare gyron faktiskt helt okej, om man nu inte ska flyga inverterat, rolla och ha sig
vad är en 555?

tack Walle för din feedback, precis vad denna tråden behövde

Jag vet att dyrare gyron är nogrannare och framförallt snabbare, men det känns fel att spendera flera tusen på ett gyro och installera i något som kanske inte ens fungerar som tänkt.
dessutom är dessa billigare gyron faktiskt helt okej, om man nu inte ska flyga inverterat, rolla och ha sig

vad är en 555?
Futabas GY-611 (med ett S9256-servo) eller GY520, tillsammans med denna servotestare (http://www.rc-cam.com/servotst.htm) (baserad på timerkretsen 555) där ni byter ut poten mot en återfjädrande skulle nog kunna klara biffen. Det hela hänger på om båten svarar tillräckligt snabbt.
Edit: Problemet med de billigare HH-gyrorna är att de ofta driver för mycket, samt att de för snabbt "glömmer" sin låsta riktning. Men som sagt, de erfarenheterna är minst 4-5 år gamla, så mycket kan ju ha ändrat sig
Edit igen: Men vafasiken, postade ju fel länk ju
Och nu hittar jag inte tillbaka till den som baserar sig på en 555'a..ska leta lite igen 
Edit igen: Här var den korrekta länken: http://web2.murraystate.edu/andy.batts/ ... driver.htm
Edit: Problemet med de billigare HH-gyrorna är att de ofta driver för mycket, samt att de för snabbt "glömmer" sin låsta riktning. Men som sagt, de erfarenheterna är minst 4-5 år gamla, så mycket kan ju ha ändrat sig

Edit igen: Men vafasiken, postade ju fel länk ju

Edit igen: Här var den korrekta länken: http://web2.murraystate.edu/andy.batts/ ... driver.htm
För knappt 100$ kan ni ju köpa en ArduPilot + EM406 GPS-modul och en FTDI-kabel för programmeringen...
Då får ni en vältestad GPS-styrd autopilot som kan kontrollera era RC-servon direkt...
Är responsen från GPSen för långsam så är det bara att koppla in en ArduIMU+ i den som har gyro och accelerometrar för att göra kombinationen perfekt, det är fortfarande bara 1500kr totalt...
Den lösningen hade jag garanterat gått på...
Då får ni en vältestad GPS-styrd autopilot som kan kontrollera era RC-servon direkt...
Är responsen från GPSen för långsam så är det bara att koppla in en ArduIMU+ i den som har gyro och accelerometrar för att göra kombinationen perfekt, det är fortfarande bara 1500kr totalt...
Den lösningen hade jag garanterat gått på...
när budgeten rör sig om hundralappar så är 1500:- för komponenter rätt mycket över smärtgränsen..
jag vill inte verka dryg, men jag är faktiskt inte intresserad av vad man kan köpa för pengar som jag inte har..
snälla, kan vi hålla oss inom uppsatta kriterier?
on topic igen då..
jag tyckte pic vore ett bättre alternativ för att kunna ha död-zon på ingående pot programmerad och sådana "enklare" saker.
jag har tidigare varit på väg att börja fiffla lite med pic-datorer men vet tyvärr allt för lite om andra alternativ för att kunna göra en objektiv bedömning..
walle, jag skummade igenom länken till servo testaren, men jag blir inte klokare på vad denna 555 är i relation till en vanlig pic.
länken nämner ofta just pic och författaren har valt bort 555 till förmån för just pic.
så är det något för mig att fördjupa mig i?
jag vill inte verka dryg, men jag är faktiskt inte intresserad av vad man kan köpa för pengar som jag inte har..
snälla, kan vi hålla oss inom uppsatta kriterier?
on topic igen då..
jag tyckte pic vore ett bättre alternativ för att kunna ha död-zon på ingående pot programmerad och sådana "enklare" saker.
jag har tidigare varit på väg att börja fiffla lite med pic-datorer men vet tyvärr allt för lite om andra alternativ för att kunna göra en objektiv bedömning..
walle, jag skummade igenom länken till servo testaren, men jag blir inte klokare på vad denna 555 är i relation till en vanlig pic.
länken nämner ofta just pic och författaren har valt bort 555 till förmån för just pic.
Idéen med en 555 är att lösa uppgiften utan att blanda en PIC in i det hela.
555:an är en timerkrets som med olika kringkomponenter kan fås att göra olika tidsrelaterade applikationer. Om du söker på 555 kommer du få en uppsjö av olika lösningar och användarexempel. 555:an är en gammal trotjänare som funnits hur länge som helst (sen 70-talet i alla fall
), dess enkelhet och mångsidighet har gjort den mycket populär och är troligtvis anledningen till att den fortfarande används.
En PIC är en mikroprocessor med nästan oändliga användningsområden, den klarar olika tidsrelaterade applikationer som en dans men kan också användas för logiska applikationer och mer komplexa lösningar. Om någon parameter behöver ändras i en konstruktion är en mikroprocessor mycket enklare och snabbare att jobba med (om man kan programera förståss
) Om du vet hur din konstruktion skall vara, vet vilka parametrar som gäller kan du använda en 555:a. Om du inte vet riktigt vad som kommer att behövas eller om du vill kunna finjustera olika parametrar tar du med fördel en mikroprocessor. Det kan vara en PIC, AVR eller någon annan lämplig mikroprocessor, ofta ser man diskussioner om vilken mikroprocessor som är bäst men jag tycker det är samma pajkastning som dom som tjatar om Mac vs. PC inom datorvärlden 
[url=http://hobby_elec.piclist.com/e_pic.htm]Länk[/url] till sida med några [url=http://hobby_elec.piclist.com/e_pic6.htm]PIC exempel[/url] och grundkurs...
Ta den du tycker verkar lättast att komma igång med, och om du väljer just PIC så köp en färdig PICkit2, det kommer du uppskatta längre fram...

En PIC är en mikroprocessor med nästan oändliga användningsområden, den klarar olika tidsrelaterade applikationer som en dans men kan också användas för logiska applikationer och mer komplexa lösningar. Om någon parameter behöver ändras i en konstruktion är en mikroprocessor mycket enklare och snabbare att jobba med (om man kan programera förståss

[url=http://hobby_elec.piclist.com/e_pic.htm]Länk[/url] till sida med några [url=http://hobby_elec.piclist.com/e_pic6.htm]PIC exempel[/url] och grundkurs...
Ta den du tycker verkar lättast att komma igång med, och om du väljer just PIC så köp en färdig PICkit2, det kommer du uppskatta längre fram...
Om du kollar på den korrekta länken, alltså den som är i slutet av mitt inlägg, så ser du att han _inte_ använder en PIC, utan en klassisk gammal 555-timerkrets. Som du kan se är det en _oerhört_ enkel konstruktion. 555-an behöver inte "programmeras" (eftersom den inte är programmerbar), utan när man sätter ihop kretsen som i schemat som finns på länken (Här: http://web2.murraystate.edu/andy.batts/ ... n_Pack.ppt) så får man korrekta tider.xarvox skrev: jag tyckte pic vore ett bättre alternativ för att kunna ha död-zon på ingående pot programmerad och sådana "enklare" saker.
Som jag ser det, kan man programmera µCU (PIC/AVR/etc) och har programmerare o.s.v. så är det ett bra val. Annars har jag svårt att förstå varför man vill ta sig en sådan uppförsbacke som att lära sig assembler, införskaffa/bygga programmerare, e.t.c. Har man aldrig använt en µCU så får man räkna med MÅNGA "aha, var det fel? Hur fan ska jag göra för att få skiten att funka då?!" innan man är i mål. Idogt studerande av µCU:s datablad, lära sig tidskritisk programmering, e.t.c. Kan man löda så sätter man ihop kretsen baserad på 555-an på 5 minuter på ett veroboard.
Är en del av projektet att man VILL lära sig µCU'er så är det ju givet, men om målet är att "få det gjort" så ser jag det som en rejäl omväg.
När det gäller gyro så skulle jag överväga detta. Förvisso en skamlös kopia av ett betydligt dyrare dito från Futaba, men enligt kommentarerna så ska det funka bra och det kostar ju ingenting.