POSY-A4, byggsats - cnc fräs i mdf, nu fria ritningar!

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
mippen

Re: POSY-A4 (byggsats - cnc fräs i mdf)

Inlägg av mippen »

Har en liten fundering på om man skulle börja snegla på alternativ spindel.
Kress låter intressant.. Vad kostar en sådan och var köper man den?
Kan en Posy-A4 hantera en kress eller är det lite för mycket motor för en sådan fräs?

Misstänker att man vill ha en maskin som är stark på låga varv så man slipper varva så ofantligt högt.
Körde lite snabbt MDF här idag och det materialet är mjukt nog för en dremmelkopia att köra halvfart på.
Med 3mm skär och låg hastighet på motorn så går det helt okej att köra.

Skall testa lite andra skivor och se vad som händer då.
makervall

Inlägg av makervall »

Hejsan

Min POSY har gått några timmar och jag har avverkat 2-3 dremelkopior i den. Jag kör full fart på spindeln, ca 400mm/min, 2mm djupt med en 3mm pinfräs i HDF. Det brukar funka fint. Är stålet slött så bränner det givetvis mycket lättare.
Problemet med spindeln är att de inte verkar vara tillverkade för att gå non stop i en timme åt gången. De gillar det helt enkelt inte och brinner upp.

Posy och jag byggde en egen spindel för ett tag sedan. Tyvärr har det varit en del annat ivägen så styrningen är inte testad änu. Men jag ska försöka få tummen ur någon dag.

/Magnus
mippen

Inlägg av mippen »

Har precis kört slut på en 3mm fräs..
Försökte köra lite formplyfa idag.. .känns dock som ett liknande fenomen som med masoniten...
kan det vara allt lim som finns i formplyfan som gör att det eldar på så lätt?
Fick köra ner hastigheten till ~80mm/min och dremmelkopian på halvfart så gick det någerlunda att bearbeta materialet.

Mycket rök och en del eld(!) blev det när man lekte med spindelhastighet vs feed hastighet.
Skall bli skoj att se vad som händer med er egenbyggda spindel.
Har själv sneglat på lösningar där man tagit en borstlös motor och fäst denna på ett skaft.
http://www.mycncuk.com/forums/showthrea ... sign/page2
http://www.rcgroups.com/forums/showthre ... 772&page=5

Gillar iden i den senare länken där man tagit och ersatt motorns axel med spindelaxeln.
men lite snabbt räknat så blir det minst $105
Frågan är vad man får ut för vridkraft i en sådan där borstlös radiostyrnings motor...

http://www.hobbycity.com/hobbycity/stor ... oduct=4914

Som det känns nu så måste man nog göra något åt spindeln ialla fall..
Känns som att en liten dremmelkopia inte är direkt gjort för jobbet i en liten hobby cnc.
slaith

Inlägg av slaith »

Jag kör med en riktigt dremel i min CNC och kör kanske mellan 3-500 mm/min men jag tar lite mindre i skär, högst 1 mm oavset material.
Som mest kör jag med 2,5mm när jag V-bit fräser, men då måste jag trycka in stålet så långt det går i shucken annars så flexar stålet.
Men mer än så blir inte bra tycker jag.

Kollade i Mach3 och jag har en bra bit över 300 timmar dremeln, och inte ett problem än så länge.

Tror att det kan vara det som är mycket av problemet, att man helt enkelt vill tro att den dremel eller kopia är lika kraftig som en Kress eller hembyggd spindel.

Mvh
Patrik
mippen

Inlägg av mippen »

Kör du olika hastigheter på dremmeln eller kör du som makervall med fullt flås?
Att tro att en dremmel / Kopia skall prestera lika bra som en kress får man nog så vackert inse :-S
Frågan är hur bra man kan få det.

Som det känns just nu så kan jag bearbeta mdf men så fort man vill gå på något annat material så dödar man bara sina stackars frässtål.
Hade gärna sett att man kan göra lite mer än så utan att behöva köpa dyr spindel.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

Tänk på att det är STOR skilland på olika stål, Jag kör mycket med skrubbfräsar i hårda material som exempel.
Sen är en dremelkopia som är 5ggr billigare säkert lite sämre än orginalet såklart.
perra_e

Inlägg av perra_e »

mippen skrev:Har en liten fundering på om man skulle börja snegla på alternativ spindel.
Kress låter intressant.. Vad kostar en sådan och var köper man den?
Kan en Posy-A4 hantera en kress eller är det lite för mycket motor för en sådan fräs?
Jag tänker sätta en kress i min Posy-A4. Om det fungerar får vi se :)
Jag köpte min kress på eBay. 210 Euro med 4 spännhylsor och muttrar.
Jag håller på att renovera i källaren så den blir nog inte färdig förens i höst, men jag lägger upp resultatet här på forumet när jag har kommit så långt.
Användarvisningsbild
jojje
Gått bort
Kontakt:

Inlägg av jojje »

Ingenting håller om man kör på fullt flås.
Sänk farten iaf lite, så håller det desto längre.

Jag kör alltid, även i MDF, med hårdmetall.
Allt annat kan man glömma om man vill ha några timmar ur frässtålen.

http://swechtrading.se/zencart/index.ph ... x&cPath=69

Tror även fajbjoj sodjan har några högkvalitativa fräsar till salu.
slaith

Inlägg av slaith »

Hur fort jag kör beror lite på vad som bearbetas.
90 graders V-bit fräsning i MDF med kanske 2,5mm djup som mest, då brukar jag köra med kanske 300mm/min och dremeln på kanske 5 av 7 steg.
Jag brukar börja med lite högre varvtal och sedan gå ner tills det blir ett "bra" motorljud i dremeln så att säga.

Och som Jojje skriver så kör med hårdmetal fräsar, det finns ett kit på Clas Ohlson som är ganska OK ifall man inte kan köpa någon annanstans för tillfället.
Snabbstålsfräsar funkar inte speciellt bra tycker jag, de blir slöa väldigt fort och skär dåligt.
JB

Inlägg av JB »

Har du provat att köra fortare men med mindre skär? (mm/s inte rpm på spindeln)
Prova köra så fort det går och ta en halv mm skär eller så, och öka sedan successivt.
Det är heller inte fel att ha tryckluft eller något som suger upp spånen ur spåret annars bränner det också lätt.
mippen

Inlägg av mippen »

De första provet i masoniten som jag gjorde var med 6.4mm ClasIsjön fräs.
Sedan bytte jag till 3mm fräs som jag tror köptes av Posy.
Med detta fick jag precis samma fenomen när jag körde i formplyfa.

Att köra tunnare än så misstänker jag ger behov till lägre feed hastighet för hinna få bort spånen under feeden.
Har bara "slipande" filar i mindre storlekar och dessa får man köra långsamt med för att inte knäcka dom.. är väldigt tunn hals på dessa.
JB

Inlägg av JB »

Att köra tunnare gör inte att du behöver lägre matningshastighet, du behöver samma matning vs spindelhastighet för att få ett bra skär, men eftersom spindeln är för klen och maskinen förmodligen flexar en del
kan det behövas tunnare skär för att få bra skär.

Jag vet inte vad ett lagom tjock skär är för trä, om någon vet det så kan vi räkna ut vad lagom matning är med din spindelhastighet.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Den bistra sanningen är väl ändå att dremel och dessa alla kopior bygger på höga varv.
Dom har ju urpissigt vridmoment och orkar därmed inte gå i de låga varvtal som stålen vill ha för en optimal matning.

Detta innebär att de höga varven bränner stålen, med kolning, urhärdning och allt som följd.

Sen kan man ju tycka att vissa material är sämre än andra men jag har då sett fräsa tugga i sig både MDF och spån med en aktningsvärd hastighet. Alltid i samband med rejäla spindlar, med rätt matningshastighet/varv

Jag körde med dremel under tiden jag väntade på min "riktiga" spindel, och brände fräsar på löpande band, försökte göra kretskort och det vart skit etc. etc.

Det var först när jag böt den som jag insåg att även en "äkta" dremel är urkass vad gäller lagring och slag etc.
Det vart som dag och natt.

Jag är av den fasta övertygelsen (efter att ha kollat tre) att en sprillans dremel slår minst en tiondel oanvänd. Lagringen ligger i plasthöljet och jag tror mig minnas att det var ett kännbart glapp bara där.
mippen

Inlägg av mippen »

Finns det något mellanting mellan dremmel och kress?
Känns som att hoppet blir lite i överkant för denna typ av fräs.
Användarvisningsbild
POS
Kontakt:

Inlägg av POS »

proxxon har en del små spindlar, lagerinfästning i metall och elektronisk varvtalsreglering för högre moment vid lågt varvtal.
Se tex:

http://www.proxxon.com/pdf/proxxon_micromot_se.pdf
http://www.tormach.com/Product_PCNC_acc_spindle.html

Bild
Skriv svar