LED indikator för 240VAC switch fråga/problem

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Pulo

LED indikator för 240VAC switch fråga/problem

Inlägg av Pulo »

Jag har en mekanisk-thermostat-strömbrytare som driver en cirkulation pump 240 VAC / 50W.
Jag skulle vilja ha en LED som visar när strömbrytaren är sluten och pumpen går.
Problemet är att det INTE finns någon annan strömförsörjning än just över brytaren just där dvs jag har inte tillgång till kabeln efter pumpen.
Så LED;en måste på något sätt ta ut 15-20mA ur 240 V "serielt" kopplat.
Jag vill inte mecka med någon klumpig transformator eller ha ett batteri som måste bytas.

Kan man lösa detta kanske med 2 st likriktardioder som tåler typ 5A paralell kopplade i varsin rikting borde skapa ett pyttelitet spänningsfall som man kanske kunde nytja med en resistor eller nån zener diod för att driva LED;en.

Skulle man kunna linda kabeln ett par enstaka varv runt en ferrit ring och ta ut lite spänning.
På sekundär sidan kunde man kanske då bara ha en resistor och led;en och en diod i andra riktningen om det behövdes kanske.

Det sitter en cirkulations pump i kretsen som helst skall påverkas i minsta möjliga grad.
Jag söker en klurig men framförallt enkel billig lösning.

Om någon kan göra en skiss så utdelar jag 100 poäng.
blueint
Kontakt:

Re: LED indikator för 240VAC switch fråga/problem

Inlägg av blueint »

Sätt en resistans i serie som tar merparten av strömmen. Över denna så kopplar likriktarbrygga och därefter lysdiod.
På något sätt får du koppla zenerdioder som fixerar spänningen så att strömmen kan sättas med ytterligare ett seriemotstånd.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Jag tycker att du själv är inne på en fungerande lösning.
Så här hade jag gjort som ett första försök.
Teoretiskt så borde det räcka med tre dioder i serie, men med 4 så är det enklare att "gissa" motståndsvärdet...
Pumpen borde inte bry sig om att det "saknas" ca 3V eller att nollgenomgången är lite lång eller att toppspänningen inte blir mer än 325V-3V det ligger väl inom specen för ett vanligt elnät.

Bild

Detta borde funka för de flesta cirkulationspumpar av "normal" storlek (typ <100VA) och utan egen varvtalsstyrning.
Eventuellt så kan värdet på motståndet behöva justeras lite.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Får inte lysdioden sån där otäck backspänning som dom har svårt för i den konstruktionen?
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Nope, kan aldrig bli högre än det motriktade spänningsfallet dvs ca 3V.
Reverse Brake Down Voltage är oftast på Minimum 5V för RÖDA lysdioder så det skall vara helt lugnt.
Senast redigerad av limpan4all 2 juni 2010, 14:37:22, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

är det en befintlig LED ? annars finns det väl färdiga "230V-LED" som antagligen i praktiken är en vanlig lysdiod med nån slags smart anpassning för nätspänning.

..Då vet man ju iaf att den är säker, alltid otrevligt att koppla in saker till nätet utan trafo tycker jag.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

230V Led förutsätter ju att det finns en nolla (eller fas dvs båda matningsspäningsledarna tillgängliga) och så som det verkar i hans exempel så har han bara en ledare som går genom termostaten tillgänglig.
Så därför ritade jag en "seriekopplad" lösning.
Men med andra indata så kan det ju bli annorlunda förstås.
Fast den av mig föreslagna lösningen har fördelen att den är så gott som helt förlustfri och endast har en helt marginell värmeutveckling.
Pulo

Inlägg av Pulo »

Wow tack för alla synpunkter och ide'er. Att serie koppla in fler dioder var en intressant ide. :bravo: 1N4004 har väl cirka ca 0,7 v(gissning) spänningsfall *3 ger det ca 2,1V som borde räcka för att driva LED;en.
Men på den ena raden behövs väl bara en diod eller?

1N4004 klarar dock bara 1 A så med bara en 50W pump som last behövs kanske
något som kan klara (240/50W=) 4,8A tror jag. Kanske om man använder
likriktardioden BY 550-400(400 V 5 A) 1,9 Kr/st Elfa https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/asse ... 50_d_e.pdf
Skall man upp i 6 A dioder blir det aningen dyrare :doubt: . 6A 40 (R6 400 V 6 A) 5,73Kr/st.
https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/asse ... 003916.pdf

Jag är lite lite skiddzo för att koppla in en liten stackars led till 240 VAC. Kan man/behöver man säkra LED;en ytterligare?
Jag skulle ju liksom helst gärna vilja undvika att den exploderar och tar ut mitt öga och min vänstra hjärncell på kuppen. :shock:
Det gäller ju att likriktar dioderna släpper igenom spänningnen innan den byggs upp över led;en. Skulle det hjälpa att säkra den ytterligare med en zener paralellt bara över led;en.
Hmm eller om man sätter en kraftfull diod typ 6A 40 (R6 400 V 6 A) i serie med LED;en
(till vänster om LED;en och pekande åt vänster) så borde ju denna kunna ta "smällen" när växelspänningens period ligger possitiv ifrån vänster till höger på limpan4all's utmärkta skiss.

Hmm jag försökter lägga in en bild men får inte till det. :cry:

Och om någon vill mecka med detta så rekomenderar jag skyddsbrillor.
Super7

Inlägg av Super7 »

tror du gjort en räknetabbe, 50W/240V=0,208A så en 1N4004 klarar strömmen, 1A*240v=240W :)

edit: ändrade till 1N4004
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Vad som skulle kunna hända är väl om en diod får ett avbrott eller en lödning släpper. Isåfall får du endera hela spänningen/backspänningen över lysdiod och resistor. I sådana fall vore det bra med en mindre resistor.

Jag tror inte att det blir någon sprängverkan med en 1/8W resistor. Höljet på LED är ganska stabila, men jag har aldrig provat utsätta dom för 230V direkt så jag skulle inte egentligen uttala mig. Men praktiska prov kan utvisa! En transil vore bättre än en zenerdiod. Din endiodlösning fungerar inte.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Gör som jag har ritat med fyra dioder i serie så blir det bra.

Uppenbarligen så litar du inte på goda råd, så här kommer mera information (råd är gratis, utbildning kostar normalt 1000:-/h).
Genom att använda 4 dioder i serie så kommer spänningsfallet upp i ca 2,8V över dioderna.
Med ett Vf på ca 1,8V över lysdioden så finns det ca 1V som kommer att ligga över motståndet det ger 100R för 10mA If.
Om man har 100R i framledningsmotstånd så begränsas en eventuell felström rätt så rejält.
DET ÄR INTE EN KORTSLUTNINGSSTRÖM INBLANDAD.
50W/230V=210mA är den maximala strömmen genom lysdioden som sen kommer att reduceras ytterligare genom 100R motståndet.
Att lysdioden går sönder råder ingen tvekan om men att den skulle explodera med trasig kapsling är kvalificerad okunskap.
Ta och prova att skjuta något hundratal lysdioder så lär du dig, jag har gjort det genom åren, till dags dato 0st "skjutna" kapslar.
Det kommer att säga "fizz" när röken släps ut och lukta lite illa det är allt.
Och även om du lyckas koppla helt åt pipsvängen så kommer 100R motståndet att begränsa strömmen till 2,3A RMS respektive 3,25A PEEK, det kommer att elda upp både motstånd och lysdiod men på ett kontrollerat sätt, inte ens säkringen kommer att gå.
Om du bara använder 3st serikopplade dioder så du har 2,1V Vdropp att leka med då blir för en röd led med Vf=1,8V R=30R för If=10mA, då skulle din RMS kortslutningsström kunna bli 230/30 7,6A vilket ställer till mera än 2,3A...

Anledningen till att det sitter 4 dioder i varje riktning är för att minska risken för DC magnetisering i lindningarna/järndelarna och att göra felfallet symmetriskt, motorer mår bättre då.
Pulo

Inlägg av Pulo »

Gud vad pinsamt. Jag vände upp och ner på effektberäkningen. :oops:
Jo eftersom jag betraktar mig själv som "kvalificerat okunnig" och inte brännt
så många LED så jag antog "worst imaginable scenario" för säkerhet skull (och för att vara lite dramatisk :D ). (Men å andra sidan bör väl Amerikanska advokater stämt skiten ur alla LED fabrikanter som någonsin orsakat skada hur klantigt kunderna än bär sig åt.) Dom har säkerligen någon typ av säkerhets "brott-anvisning" inbygggda.

Tack för all förtydligande/utbildning jag uppskattar det verkligen. 100 Poäng.
Jag ber om ursäkt om jag verkat skeptisk men det är mer nyfikenhet att veta hur det fungera.
Idag skall jag till Elfa så någon gång imorgon har jag troligen provat av det hela.
Nu känner jag mig trygg nog att prova din skiss Limpan. Eftersom jag skall dra ut LED;en med en kabel <1 m längs med en tapetserad vägg så kanske man ändå skall in med en liten 100 mA T säkring i serie med LED;en omifallatt 100 Ohm resistorn skulle kortsluta eller något annat händer vilket väl iofs är lika eller mindre sannolikt än en lottovinst.

Mindmapper nämnde "transil" som jag inte visste vad det är. Här är en länk till vad det är för något om någon vill veta.
transil aka Tranzorber
http://en.wikipedia.org/wiki/Transient_ ... sion_diode
Användarvisningsbild
Porto
EF Sponsor

Inlägg av Porto »

Tänk på att det är nätspänning till lysdioden. Kabeln/sladden måste vara godkänd för nätspänning samt att lysdioden måste monteras i en kapsling med någon form av beröringsskydd (typ plast/plexiglasstav) framför lysdioden för att få tillräckligt isolationsavstånd.
Pulo

Inlägg av Pulo »

Avprovat! Fungerade perfekt med en liten 1/8w eller om det kanske var en 1/4W resistor 100 ohm. Ingen kännbar värme i någon komponent.
Jag mätte 3,57 VAC över dom 4 dioderna.

Då är det väl ok att kappsla in det hela i ett par krympslangs rör?

Stort tack för hjälpen.
limpan4all

Inlägg av limpan4all »

Ja, det är bara att kapsla in.
31mW ((3,57*3,57/100) i motståndet är inget problem men du har 17mA i din lysdiod, det håller den för men det kan gott minskas.
Om du vill minska ljusstyrkan tag två motstånd (ersätt 100R med 2*100R dvs 200R) i serie så blir det bara ca halva ljusstyrkan och evig livslängd även om du så gjuter in det hela...
Skriv svar