En liggcykel
En liggcykel
För att göra lite "pyssel" fick jag idéen att jag ville bygga en liggecykel. Jag har aldrig testat en dylik men jag var sugen på att göra det så jag har samlat på mig lite smådelar och hade jag lite tur på vägen.
Vid ett tillfälle på väg till skolan för att hämta stora tjejen kom jag förbi en bil med en kärra efter, på den var det lite gamla möbler, allmänt bråte och 2 cyklar. Då soptippen ligger i en lite annan riktning i en korsning strax efter satsade jag och körde en bit mot soptippen, kastade bilen i vägkanten och hoppade ut och javisst: bilen med släpet kom körande.
Vinkade in dom och frågade om de skulle kasta cyklarna och javisst skulle de det! Om jag fick ta dom? Självklart, nemas problemas, bara bra om de blev återanvänd! Alltså stod jag där med 2 st cyklar som förvisso hade sett bättre dagar men likaväl ett par cyklar - gratis. Den ena hade aluminiumram varför jag rensade den för intressanta delar och kastade den på tippen vid ett annat tillfälle, jag kan ju inte svetsa på aluminium...
Den andra cykel var en fullt avfjädrat med stålram, perfekt! Dess ram hade ett kraftigt böjd topprör som inte var till någon nytta men det fixade vinkelslipen. På ett besök utanför normal öppettid på soptippen råkade ett 25x25x1,5 RHS-profil hänga med hem, jag hade överseende med det och en senare kontroll visade att det skulle passa perfekt till sitsen.
Nåväl, jag har sett många bilder på nätet (googla på "recumbent") och fått lite inspiration men har inte hittat färdiga mått på sitsen och bra beskrivningar med mått finns det inte så gott om heller så jag har improviserat friskt och i mycket gått efter vad jag tycker skulle duga. Det finns en del "såhär kan du bygga en enkel och billig liggcykel, helt utan svets" men de är inte intressanta för mig.
Jag har sett en del där man har styret på den "normala" plats och sedan är det förlängd och allt men jag ville ha "Under Seat Steering" (USS) och en "Short Wheel Base" (SWB). Men min grundidé i det hela ville bli fel, jag vill ha luftvägarna fria och att sitta och hålla ett vanligt styre under rumpan ville ge fel vinkel. Alltså valde jag att ha "lodräta" handtag kombinerat med USS för att få en avslappnad ställning. Med luftvägarna fria menar jag att jag vill släppa att kaggen och lungorna tävlar om platsen när jag cyklar, därför ligg-positionen.
Jag har lagt ner lite pengar och en del tid, pengarna gick till kulbultarna, M8 gängstång, däck, slangar, bromsklossar, broms & växelvajer osv, totalt hamnade det på runt 450:-. Sedan har det gått åt "lite" svetstråd, gas och skärtrissa så jag räknar med att projektet hamnar på 500:- och det är helt OK.
Och bilder kommer en del att vilje se så *pang* här är de:
Översikt, cykeln i sin helhet. Jag har inte påstådd att den är snygg eller vacker men den fungerar och gör det väl med tanke på att det är min första och att den är styckat ihop av skrot och vilda idéer.
Kedjastyring
Hjulen är sparkcykelhjul (100mm) som jag har monterat i en hållare i min borrmaskin och sedan "svarvat" ett spår som passar till kedjan med god marginal. Dessa hjul är sedan monterat på förlängningsmutter (M8) som jag svetsade fast på lämpliga platser.
Kedjan
Det gick åt 2½ kedja på ett ungefär.
Styret
Själva styret är ett avkortat vanligt styre och för att kunde montera det blev jag tvunget att göra lite "roligt". Jag hade några satser styrändar som jag helt enkelt svetsade ihop så att de i ena ändan klämmer fast i det kortade styre och i den andra ändan klämmer fast i de lodräta handtagen.
Handtaget
Jag ville som sagt ha stående handtag och detta blev lösningen. Växlarna styrs med ett vanligt gripshift men är alltså vänd neråt vilket kan utmana min vana med betjäningen en del. Jag har kortat handtagen för att få handen att vila på själva gripshiften, då behöver jag inte flytta handen upp och ner för att växla.
Tramparna
Hade först en för kort "utriggare" men efter testkörning visade det sig att den behövde vara längre, därav den bit på ca: 15 cm som är skarvat in nära framgaffelröret. Detta ville dels medge att jag fick rätt längd mellan säte och trampar och även att jag kunde flytta sätet framåt för bättre viktfördelning.
Styringen & sätet
Sätet sitter fast med bultar som klämmer runt en 30x30x2,0 RHS profil, styrets rör är ett framgaffelrör som är rensat, kortat och vänd upp och ner. Man skruvar alltså fast det i botten, detta medgav att jag kunde svetsa fast en bit plåt som används som arm till styrningen. Tyvärr visade det sig att rörets gods blir tjockare mot botten vilket betyder att hålet blir mindre varför jag fick skära och skarva en del för att få allt på plats.
Framtida saker att göra:
- Svetsa på lite grejer till att hålla lampor och cykeldator. Även lite öglar på baksidan av ryggstödet till att knyta fast saker.
- Lacka träbitarna som utgör sätet.
- Vaddera sätet med det liggunderlag jag har liggande till samma.
- Slipa ner och måla med en förlåtande målning. Den ska inte bli vacker, bara mindre ful.
- Bygga om växlarna till att styras automatisk beroende på hastighet.
Mitt slutmål är att renovera min kajak-kärra och göra en koppling så att jag kan cykla ut med kajaken efter som jag har gjort tidigare. Jag kunde ha byggt om på min "fina" cykel men jag känner inte speciellt för att ställa min 7kkr alu-ram MTB med hydrauliska skivbromsar på ett stråk där det förekommer stora mängder påverkade ungdomar på alla tider av dygnet, jag känner mig ganska säker på att ett sådan hembygge har en del större chans att få vara i frid.
Fördelar med liggcykel:
- Fria luftvägar.
- Inte ont i rumpan.
- Inte strypt blodflöde i ...öööhhhhh... det reproduktiva aggregat, något som är ett seriöst problem för professionella cyklister.
- Intensiv huvud-vändnings-potential!
Nackdelar:
- Balansen är ...intressant... Man har inte samma tröghet som det lodräta människa har.
- Den är en del tyngre - men det är jag å andra sidan också och rent faktisk är det väl viktigast att JAG bantas ner om något ska bantas.
- Man kan inte stå och trampa - men jag gör ändå aldrig det, jag har växlar istället.
- Man kan INTE styra cykeln utan att hålla i styret! Man kan inte hålla balansen som på en vanlig cykel.
- Det är inte bara de "vanliga" cykelmuskler man använder! Jag har träningsvärk efter att ha cyklat runt en mil och det är mycket ovanligt!
Nå, då detta inte är ett elektronikprojekt har jag vald att lägga det under "Övrigt", det är kanske inte så intressant för speciellt många men JAG har haft kul med att bygga och kul med att cykla den och snart kan jag ha kul med att paddla kajak igen! Bra terapi efter en kall och lång vinter i skilsmässans tecken!
Vid ett tillfälle på väg till skolan för att hämta stora tjejen kom jag förbi en bil med en kärra efter, på den var det lite gamla möbler, allmänt bråte och 2 cyklar. Då soptippen ligger i en lite annan riktning i en korsning strax efter satsade jag och körde en bit mot soptippen, kastade bilen i vägkanten och hoppade ut och javisst: bilen med släpet kom körande.
Vinkade in dom och frågade om de skulle kasta cyklarna och javisst skulle de det! Om jag fick ta dom? Självklart, nemas problemas, bara bra om de blev återanvänd! Alltså stod jag där med 2 st cyklar som förvisso hade sett bättre dagar men likaväl ett par cyklar - gratis. Den ena hade aluminiumram varför jag rensade den för intressanta delar och kastade den på tippen vid ett annat tillfälle, jag kan ju inte svetsa på aluminium...
Den andra cykel var en fullt avfjädrat med stålram, perfekt! Dess ram hade ett kraftigt böjd topprör som inte var till någon nytta men det fixade vinkelslipen. På ett besök utanför normal öppettid på soptippen råkade ett 25x25x1,5 RHS-profil hänga med hem, jag hade överseende med det och en senare kontroll visade att det skulle passa perfekt till sitsen.
Nåväl, jag har sett många bilder på nätet (googla på "recumbent") och fått lite inspiration men har inte hittat färdiga mått på sitsen och bra beskrivningar med mått finns det inte så gott om heller så jag har improviserat friskt och i mycket gått efter vad jag tycker skulle duga. Det finns en del "såhär kan du bygga en enkel och billig liggcykel, helt utan svets" men de är inte intressanta för mig.
Jag har sett en del där man har styret på den "normala" plats och sedan är det förlängd och allt men jag ville ha "Under Seat Steering" (USS) och en "Short Wheel Base" (SWB). Men min grundidé i det hela ville bli fel, jag vill ha luftvägarna fria och att sitta och hålla ett vanligt styre under rumpan ville ge fel vinkel. Alltså valde jag att ha "lodräta" handtag kombinerat med USS för att få en avslappnad ställning. Med luftvägarna fria menar jag att jag vill släppa att kaggen och lungorna tävlar om platsen när jag cyklar, därför ligg-positionen.
Jag har lagt ner lite pengar och en del tid, pengarna gick till kulbultarna, M8 gängstång, däck, slangar, bromsklossar, broms & växelvajer osv, totalt hamnade det på runt 450:-. Sedan har det gått åt "lite" svetstråd, gas och skärtrissa så jag räknar med att projektet hamnar på 500:- och det är helt OK.
Och bilder kommer en del att vilje se så *pang* här är de:
Översikt, cykeln i sin helhet. Jag har inte påstådd att den är snygg eller vacker men den fungerar och gör det väl med tanke på att det är min första och att den är styckat ihop av skrot och vilda idéer.
Kedjastyring
Hjulen är sparkcykelhjul (100mm) som jag har monterat i en hållare i min borrmaskin och sedan "svarvat" ett spår som passar till kedjan med god marginal. Dessa hjul är sedan monterat på förlängningsmutter (M8) som jag svetsade fast på lämpliga platser.
Kedjan
Det gick åt 2½ kedja på ett ungefär.
Styret
Själva styret är ett avkortat vanligt styre och för att kunde montera det blev jag tvunget att göra lite "roligt". Jag hade några satser styrändar som jag helt enkelt svetsade ihop så att de i ena ändan klämmer fast i det kortade styre och i den andra ändan klämmer fast i de lodräta handtagen.
Handtaget
Jag ville som sagt ha stående handtag och detta blev lösningen. Växlarna styrs med ett vanligt gripshift men är alltså vänd neråt vilket kan utmana min vana med betjäningen en del. Jag har kortat handtagen för att få handen att vila på själva gripshiften, då behöver jag inte flytta handen upp och ner för att växla.
Tramparna
Hade först en för kort "utriggare" men efter testkörning visade det sig att den behövde vara längre, därav den bit på ca: 15 cm som är skarvat in nära framgaffelröret. Detta ville dels medge att jag fick rätt längd mellan säte och trampar och även att jag kunde flytta sätet framåt för bättre viktfördelning.
Styringen & sätet
Sätet sitter fast med bultar som klämmer runt en 30x30x2,0 RHS profil, styrets rör är ett framgaffelrör som är rensat, kortat och vänd upp och ner. Man skruvar alltså fast det i botten, detta medgav att jag kunde svetsa fast en bit plåt som används som arm till styrningen. Tyvärr visade det sig att rörets gods blir tjockare mot botten vilket betyder att hålet blir mindre varför jag fick skära och skarva en del för att få allt på plats.
Framtida saker att göra:
- Svetsa på lite grejer till att hålla lampor och cykeldator. Även lite öglar på baksidan av ryggstödet till att knyta fast saker.
- Lacka träbitarna som utgör sätet.
- Vaddera sätet med det liggunderlag jag har liggande till samma.
- Slipa ner och måla med en förlåtande målning. Den ska inte bli vacker, bara mindre ful.
- Bygga om växlarna till att styras automatisk beroende på hastighet.
Mitt slutmål är att renovera min kajak-kärra och göra en koppling så att jag kan cykla ut med kajaken efter som jag har gjort tidigare. Jag kunde ha byggt om på min "fina" cykel men jag känner inte speciellt för att ställa min 7kkr alu-ram MTB med hydrauliska skivbromsar på ett stråk där det förekommer stora mängder påverkade ungdomar på alla tider av dygnet, jag känner mig ganska säker på att ett sådan hembygge har en del större chans att få vara i frid.
Fördelar med liggcykel:
- Fria luftvägar.
- Inte ont i rumpan.
- Inte strypt blodflöde i ...öööhhhhh... det reproduktiva aggregat, något som är ett seriöst problem för professionella cyklister.
- Intensiv huvud-vändnings-potential!
Nackdelar:
- Balansen är ...intressant... Man har inte samma tröghet som det lodräta människa har.
- Den är en del tyngre - men det är jag å andra sidan också och rent faktisk är det väl viktigast att JAG bantas ner om något ska bantas.
- Man kan inte stå och trampa - men jag gör ändå aldrig det, jag har växlar istället.
- Man kan INTE styra cykeln utan att hålla i styret! Man kan inte hålla balansen som på en vanlig cykel.
- Det är inte bara de "vanliga" cykelmuskler man använder! Jag har träningsvärk efter att ha cyklat runt en mil och det är mycket ovanligt!
Nå, då detta inte är ett elektronikprojekt har jag vald att lägga det under "Övrigt", det är kanske inte så intressant för speciellt många men JAG har haft kul med att bygga och kul med att cykla den och snart kan jag ha kul med att paddla kajak igen! Bra terapi efter en kall och lång vinter i skilsmässans tecken!
Senast redigerad av Icecap 31 maj 2010, 09:28:12, redigerad totalt 1 gång.
Re: En liggecykel
Wow!
Sitter man inte något lägre i en professionellt byggd liggcykel? Kanske därför balansen känns lite speciell?
Sitter man inte något lägre i en professionellt byggd liggcykel? Kanske därför balansen känns lite speciell?
Re: En liggecykel
Hur startar man på den? Måste man balansera mot en vägg eller liknande och sen trampa igång rejält?
Re: En liggecykel
Jag trodde du byggde en trehjuling, hmm...
(Jag byggde en trehjuling en gång, men med VW-motor.)
Nackdelar:
Start i uppförsbacke? (Svårt med balansen i början / låg fart?)
Annars ser den iaf originell ut, och kanske bekvämare än en "vanlig" hoj.
Med lite fin färg ser den nog fabricksbyggd ut.
(Jag byggde en trehjuling en gång, men med VW-motor.)
Nackdelar:
Start i uppförsbacke? (Svårt med balansen i början / låg fart?)
Annars ser den iaf originell ut, och kanske bekvämare än en "vanlig" hoj.
Med lite fin färg ser den nog fabricksbyggd ut.

Re: En liggecykel
jag trodde det skulle bli en såndär låg liggcykel, jag vete fan om jag hade vågat mej på att cykla på den där 
du har ingen film på hur det ser ut ? eller iaf bilder ?

du har ingen film på hur det ser ut ? eller iaf bilder ?

Re: En liggecykel
Walle: vissa använder ett mindre framhjul för att ge mer plats till benen men att ha 26" fram & bak är ganska vanligt, höjden är alltså rimlig normal. När jag sätter mig på den med fötterna i backen har jag benen böjda. Enl. DETTA BILD eller DETTA BILD är skillnaden inte så stor. Ju högre tyngdpunkten sitter ju lättare är det att hålla balansen - och ju större hål i backen blir det om (/när?) man använder karossbromsen...
Glenn: Jag planerar att bygga en riktig låg liggcykel när jag hittar delar, det hela försvåras lite av att jag har begränsat med maskiner. Jag saknar en svarv mycket men den ligger inte i budgeten inom någon framtid så allt ska kunde göras med en borrmaskin, vinkelslip, svets samt lite fantasi.
kiwi: nejdå, växeln i rätt läge, pedalerna i rätt position, ena foten på och ett lagom tramp, då är jag iväg. Nu, efter 2 dagars träning, är det nästan lika enkelt som på min vanliga MTB.
jojje: Det är väl en nackdel med ALLA cyklar att starta i uppförsbacke utan lite vrålande kW? Det är inget speciellt med denna.
Glenn: Jag planerar att bygga en riktig låg liggcykel när jag hittar delar, det hela försvåras lite av att jag har begränsat med maskiner. Jag saknar en svarv mycket men den ligger inte i budgeten inom någon framtid så allt ska kunde göras med en borrmaskin, vinkelslip, svets samt lite fantasi.
kiwi: nejdå, växeln i rätt läge, pedalerna i rätt position, ena foten på och ett lagom tramp, då är jag iväg. Nu, efter 2 dagars träning, är det nästan lika enkelt som på min vanliga MTB.
jojje: Det är väl en nackdel med ALLA cyklar att starta i uppförsbacke utan lite vrålande kW? Det är inget speciellt med denna.
Re: En liggcykel
Du har inte funderat på att montera ett till styrstagstag med leder mellan gaffeln och styret ? ..känns som att har man lite otur och kör på nåt så kan det befintliga fästet gå av och då gör man nog en luftfärd..
..Eller iofs, ganska stor gyroverkan i ett så stort hjul..
..Eller iofs, ganska stor gyroverkan i ett så stort hjul..
Re: En liggcykel
På min stora cykel har jag en ganska lång 20x20x2 RHS (kanske 160cm) som styrstag kopplat till en M8 kulbult i vardera ända och det har fungerat i 6 år utan problem, även i skogen så den bit är jag inte så oroad över. Svetsningen som håller fästet till kulbulten på framgaffeln har bra tag så risken är minimal.
- JimmyAndersson
- Inlägg: 26415
- Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
- Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
- Kontakt:
Re: En liggcykel
Kul projekt!
Jag gillar designen och placeringen av styrningen.
Mycket vettigare än som t.ex här eller här (bilderna från ditt förr-förra inlägg).
Jag tycker definitivt att tråden borde vara under "Projekt".
Det här är ett mycket bra exempel på hur en projekt-tråd ska se ut.
Du har en väldigt bra förmåga att kunna formulera dig så man ser detaljerna framför sig.
Så jag flyttar gärna tråden om du vill.


Jag gillar designen och placeringen av styrningen.
Mycket vettigare än som t.ex här eller här (bilderna från ditt förr-förra inlägg).
Jag tycker definitivt att tråden borde vara under "Projekt".
Det här är ett mycket bra exempel på hur en projekt-tråd ska se ut.
Du har en väldigt bra förmåga att kunna formulera dig så man ser detaljerna framför sig.

Så jag flyttar gärna tråden om du vill.

Re: En liggcykel
@
Du får flytta den om du vill, det är ju bevisligen ett projekt men än är elektronikdelen icke-existerande.
Framtida planer är dock att bygga en generator till ena hjulet, det blir en ring med magneter som fästs på hjulet och en spole som sitter på ramen. Detta ska sedan ladda en gelé-blyackumulator som sedan driver växeldelen. Styrningen kommer att bli med en PIC som styr 2 st stegmotor-aktuatorer så det kommer ju på ett tidpunkt.
EDIT: Prutt alltså!!! Stack till färgaffärn och ville kolla färger o priser på den färg de har. Det var en hammarlack utan hammarutseende, detta är ett krav från min sida, det vill se dumt ut med hammar-finish men jag behöver en "förlåtande" målning så jag inte ska spackla som en idiot. Jag kan acceptera att dra över cykeln med en sliptrisse men spackla gör jag bara inte!
Jag har sett den där tidigare men nu har de slutat ha den, Merkonomen skulle tydligen ha den numera. OK, pös dit och bingo, de har den - i svart, vit, silver, tråk-blå eller mes-röd! Ingen färger med hög optisk faktor! Nå, får ta det som en senare fråga, nu har jag polstrat sittytorna och lackad baksidan på dom, de ska torka till imorgon.

Framtida planer är dock att bygga en generator till ena hjulet, det blir en ring med magneter som fästs på hjulet och en spole som sitter på ramen. Detta ska sedan ladda en gelé-blyackumulator som sedan driver växeldelen. Styrningen kommer att bli med en PIC som styr 2 st stegmotor-aktuatorer så det kommer ju på ett tidpunkt.
EDIT: Prutt alltså!!! Stack till färgaffärn och ville kolla färger o priser på den färg de har. Det var en hammarlack utan hammarutseende, detta är ett krav från min sida, det vill se dumt ut med hammar-finish men jag behöver en "förlåtande" målning så jag inte ska spackla som en idiot. Jag kan acceptera att dra över cykeln med en sliptrisse men spackla gör jag bara inte!
Jag har sett den där tidigare men nu har de slutat ha den, Merkonomen skulle tydligen ha den numera. OK, pös dit och bingo, de har den - i svart, vit, silver, tråk-blå eller mes-röd! Ingen färger med hög optisk faktor! Nå, får ta det som en senare fråga, nu har jag polstrat sittytorna och lackad baksidan på dom, de ska torka till imorgon.
Senast redigerad av Icecap 31 maj 2010, 20:15:09, redigerad totalt 1 gång.
Re: En liggcykel
Jag har en liggcykel. 2*28" med styrning och ram som mer liknar den höga som Jimmy sågade.
Fördelen med den styrningen är att det är en enklare konstruktion. Saker som inte finns väger inget, kostar inget och kan inte gå sönder.
En stor fördel är även den kraftigt minskade front ytan jämfört med vanlig cykel.
Icecap: Jag körde med liggunderlag i början. Men det blir grymt klibbigt.
Fördelen med den styrningen är att det är en enklare konstruktion. Saker som inte finns väger inget, kostar inget och kan inte gå sönder.
En stor fördel är även den kraftigt minskade front ytan jämfört med vanlig cykel.
Icecap: Jag körde med liggunderlag i början. Men det blir grymt klibbigt.
- MadModder
- Co Admin
- Inlägg: 31162
- Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
- Ort: MadLand (Enköping)
- Kontakt:
Re: En liggcykel
Tänkte på den automatiska växlingen. Såna här växlar ska man ju inte växla med när man tar i med tramporna, utan när man bara trampar med.. Det låter fruktansvärt illa annars och har man otur drar man av en kugge eller nåt. Extra roligt blir det om kedjan hoppar av. Dessutom går det väldigt dåligt att växla om man inte trampar alls. Om du då rullar snabbare och snabbare i en nedförsbacke...
Hur ska du lösa det?

- JimmyAndersson
- Inlägg: 26415
- Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
- Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
- Kontakt:
Re: En liggcykel
Danei:
"liknar den höga som Jimmy sågade"
Förlåt, jag visste inte.
Icecap:
Det finns några icke-elektronikprojekt i Projekt-delen. Så länge det istället finns någon form av mekanik inblandad så är det
inga problem. Däremot kanske det skulle bli lite konstigt med trådar om pelagon-plantering eller dressering av myrslokar här.
En cykel med automatlåda borde väl vara smått unikt? Jag har iallafall aldrig ens hört talas om det innan.
"liknar den höga som Jimmy sågade"
Förlåt, jag visste inte.


Icecap:
Det finns några icke-elektronikprojekt i Projekt-delen. Så länge det istället finns någon form av mekanik inblandad så är det
inga problem. Däremot kanske det skulle bli lite konstigt med trådar om pelagon-plantering eller dressering av myrslokar här.
En cykel med automatlåda borde väl vara smått unikt? Jag har iallafall aldrig ens hört talas om det innan.
Re: En liggcykel
Du skulle fixa en variator, så det blir steglöst och fint 
Mer seriöst, går det inte att känna av kraften i kedjan på något smidigt sätt? Så att den typ markerar "nu är det dags att växla" med något pip eller nåt, och då trampar man lätt, och när den känner av det så växlar den.

Mer seriöst, går det inte att känna av kraften i kedjan på något smidigt sätt? Så att den typ markerar "nu är det dags att växla" med något pip eller nåt, och då trampar man lätt, och när den känner av det så växlar den.
Re: En liggcykel
När jag kommer så långt att jag har en elektronisk styrd växling kommer jag att bygga den så att man kan köra semi- eller fullautomatisk och den kommer nog att vara semiautomatisk o början, detta med en knapp för upp och en knapp för ner. När jag har detta att fungera bra kan jag samla information om hur jag växlar och sedan lägga detta in i mjukvaran.
Jag har tänkt mig att det ska sitta någon avkänning av att kedjan rör sig (rätt riktning) så att datorn "vet" när växlingen ska vara klar, detta kan rimligt enkelt göras vid att avkänna på mellanhjulen.
Och något pip för "ska växla snart" kan nog vara på sin plats.
Tyvärr har det visat sig att vara lite problem med min sparkcykelhjul-lösning. Ena hjulet har mer eller mindre blivit dragit sönder så det lutar åt att jag får svetsa en ring som kan pressas ner över gummit och då ha sidor på i plåt. Jag har förvisso ett ganska kraftigt benarbete så det sliter ju på allting men att det skulle bli så illa trodde jag inte.
danei: jag räknar med att det blir klibbigt men jag ska kolla om jag kan hitta några trevliga frotté handdukar som jag sedan kan sy till så att jag kan dra dom över med en resår på baksidan. Då har man något att suga svetten och de kan tvättas.
Jag märker att jag måste tänka på en bättre vald utväxling, jag varvar ut redan vid 45km/t så jag måste nog byta bakkassett och kanske framklingar. Jag ska bara se vad jag kan hitta...
Jag har tänkt mig att det ska sitta någon avkänning av att kedjan rör sig (rätt riktning) så att datorn "vet" när växlingen ska vara klar, detta kan rimligt enkelt göras vid att avkänna på mellanhjulen.
Och något pip för "ska växla snart" kan nog vara på sin plats.
Tyvärr har det visat sig att vara lite problem med min sparkcykelhjul-lösning. Ena hjulet har mer eller mindre blivit dragit sönder så det lutar åt att jag får svetsa en ring som kan pressas ner över gummit och då ha sidor på i plåt. Jag har förvisso ett ganska kraftigt benarbete så det sliter ju på allting men att det skulle bli så illa trodde jag inte.
danei: jag räknar med att det blir klibbigt men jag ska kolla om jag kan hitta några trevliga frotté handdukar som jag sedan kan sy till så att jag kan dra dom över med en resår på baksidan. Då har man något att suga svetten och de kan tvättas.
Jag märker att jag måste tänka på en bättre vald utväxling, jag varvar ut redan vid 45km/t så jag måste nog byta bakkassett och kanske framklingar. Jag ska bara se vad jag kan hitta...