Modifiera radiomottagare för andra frekvenser
- Klas-Kenny
Modifiera radiomottagare för andra frekvenser
Hej!
Jag har funderat på att bygga en FM-sändare att ha hemma för att kunna lyssna på min musik över hela gården (Ha en lagom räckvidd så inga grannar störs), men då detta ändå är olagligt funderade jag på om man kan bygga en som sänder på tillåtna frekvenser (Typ 28Mhz är väl lagligt?), och sedan att modifiera radio-mottagare så att jag kan ta emot dessa? Det som främst skulle användas är någon typ utav hörselskydd med inbyggd FM/AM-radio.
Meningen vart lite att kunna använda helt vanliga mottagare för att kunna ha det så användbart som möjligt, typ bilstereo i traktorn, gammal radio, eller hörselskydd, men skulle man kunna få dem till att ta emot en betydligt lägre frekvens skulle detta inte vara helt dumt.
Några förslag på hur man enklast går till väga, eller det är väldigt stora ändringar som krävs på en 'modern' radio?
Jag har funderat på att bygga en FM-sändare att ha hemma för att kunna lyssna på min musik över hela gården (Ha en lagom räckvidd så inga grannar störs), men då detta ändå är olagligt funderade jag på om man kan bygga en som sänder på tillåtna frekvenser (Typ 28Mhz är väl lagligt?), och sedan att modifiera radio-mottagare så att jag kan ta emot dessa? Det som främst skulle användas är någon typ utav hörselskydd med inbyggd FM/AM-radio.
Meningen vart lite att kunna använda helt vanliga mottagare för att kunna ha det så användbart som möjligt, typ bilstereo i traktorn, gammal radio, eller hörselskydd, men skulle man kunna få dem till att ta emot en betydligt lägre frekvens skulle detta inte vara helt dumt.
Några förslag på hur man enklast går till väga, eller det är väldigt stora ändringar som krävs på en 'modern' radio?
Re: Modifiera radiomottagare för andra frekvenser
Tvivlar på att det är tillåtet att okupera delar av 27 MHz bandet.
- Klas-Kenny
Det måste väl i vilket fall finnas någon frekvens som är tillåten, vad går t.ex. Walkie Talkies på?
krasst sett, är du radioamatör får du bygga själv och annvända vissa frekvensband
allt annat är bara till för köpeprodukter
godkända sådanna, om du vill få dina hemmabyggen godkända så kostar det en försvarlig slant
klart det går att bygga om vanliga fm mottagare, men sällan så mycket i frekvens att du hamnar på ett helt nytt frkvensband
om du bor bortanför all ära och redlighet och inte har några grannar så kan man bygga eller köpa en fm sändare med aningens högre uteffekt och bara köra, men det är naturligtvis olagligt, även om ingen störs av det
allt annat är bara till för köpeprodukter
godkända sådanna, om du vill få dina hemmabyggen godkända så kostar det en försvarlig slant
klart det går att bygga om vanliga fm mottagare, men sällan så mycket i frekvens att du hamnar på ett helt nytt frkvensband
om du bor bortanför all ära och redlighet och inte har några grannar så kan man bygga eller köpa en fm sändare med aningens högre uteffekt och bara köra, men det är naturligtvis olagligt, även om ingen störs av det
Hur är det om man t.ex kopplar in sig direkt på en "barnrumsmikrofon" som säljs i färdigt paket. Räknas det som ett bygge som måste godkännas?
T.ex RS232 modulerat med FSK direkt inlött på mikrofoningången.
T.ex RS232 modulerat med FSK direkt inlött på mikrofoningången.
Eller för att utveckla svaret lite, nej det är inte tillåtet att ansluta andra grejer än dom som är avsedda för det till mikrofoningångar och liknande.
IEEE 802.15.4 modulerna måste isåfall falla under något speciellt lagrum. Liksom hembyggda RC kontroller för 27 MHz.
VLF tror jag är fritt. Fast var gränsen går vet jag inte.Klas-Kenny skrev:Det måste väl i vilket fall finnas någon frekvens som är tillåten, vad går t.ex. Walkie Talkies på?
- Klas-Kenny
Ifall reglerna är så pass hårda får det väl antagligen bli till att ha lite överseende med detta
Ifall jag bygger en sändare som ligger på FM-bandet, och jag får mottagning med en vanlig radio på upp till 100 meter avstånd, finns det någon risk att man ändå på något vis stör några grannar, som bor minst 200 meter bort? Alltså förstör deras mottagning på andra radiostationer eller liknande?
(Ska jag vara helt ärlig bryr jag mig inte direkt om lagarna, så länge jag inte stör andra
Och risken att bli påkommen med en liten sändare här ute på landet, när den inte ens sänder ut till närmsta väg, anser jag vara ganska minimal )

Ifall jag bygger en sändare som ligger på FM-bandet, och jag får mottagning med en vanlig radio på upp till 100 meter avstånd, finns det någon risk att man ändå på något vis stör några grannar, som bor minst 200 meter bort? Alltså förstör deras mottagning på andra radiostationer eller liknande?
(Ska jag vara helt ärlig bryr jag mig inte direkt om lagarna, så länge jag inte stör andra

Det där med räckvidd har också att göra med hur känslig mottagare som lyssnar.
Kommer PTS på dig så är det bara att stänga av apparaten direkt eller pröjsa fett ev skaka galler. Men en enkel koll är ju att se vilka radiokanaler som finns och undvika ligga nära dom övh.
- Swech
- EF Sponsor
- Kontakt:
Måste väl vara enklare att bygga in en MP3 spelare i befintliga FM AM hörlurar.
Där är ju redan högtalarna så att säga...
Swech
Där är ju redan högtalarna så att säga...
Swech
- Klas-Kenny
Jag har inte tillgång till Spotify eller webbradio i min mp3-spelare 
Jag vill inte gärna bygga in en iPod Touch i hörselskydden samt bygga ut mitt trådlösa nätverk ordentligt

Jag vill inte gärna bygga in en iPod Touch i hörselskydden samt bygga ut mitt trådlösa nätverk ordentligt

Inser folk nu varför spåttify är dumt.. 
Liksom iPods pris..
Bättre plocka en mp3-spelare från någon av varuhusen och fylla samt bygga ihop med lurarna.

Liksom iPods pris..
Bättre plocka en mp3-spelare från någon av varuhusen och fylla samt bygga ihop med lurarna.