z80

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Bärt

z80

Inlägg av Bärt »

jag har hittat ett gammal labbkort med z80-datorer med minne och allt på ett kort. fast programminnet är kretsar med fönster på och då är det väl kört att använda ? går det på något sätt programera om dessa eller är det bara att kasta kortet?
cyr
Kontakt:

Inlägg av cyr »

Kretsar med fönster = UV-EPROM.

Går att radera och programmera om, med rätt utrustning.

Kanske går att byta ut mot modernare EEPROM/flash också, så blir det lite enklare.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Du kan ha turen att hitta en Dataman S3 eller S4, den kan programmera EPROM-kretsar men även simulera dom, du kan alltså ladda ner programmet till den och sen simulera. Då har den en utgång som kan pluggas i EPROM-sockeln och sen har du ett "EPROM" som kan laddas om flera gånger och när allt kör är det bara att elda på EPROMmen och sätta i den permanent.

Säg till om du hittar ett bra programmeringsspråk (helst C), jag har ett antal Z180 liggande och det är ju trevliga processorer fastän lite slöa och gammaldags.
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Finns det inga eprom-emulatorer som går att bygga själv? eller som inte kostar alltför mycket att köpa. (skall ut o jaga med google nu)

Skulle behöva emulera 2732 och kanske 2764.

Provade att göra en adapter och köra med ett 28c64 men den fungerade inte.

Vad är det som strular igentligen?
Allt styrboxen (i detta fallet) gör är ju att lägga ut en adress och läsa utav databitarna. Vad kan bli fel? eepromet lär ju vara snabbare än det gamla epromet.

Jag byglade så 28c64-minnet fick vcc samt så sista adressbiten var konstant låg.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Varför skulle sista adressbiten vara låg?

En Z80 är linjär i adresseringen samt 8 bit.....

Eller ville du emulera 2732?

I så fall skulle du låsa högsta adressbit till 0.

Men att bygga en EPROM-emulator skulle nog gå ganska hyggligt, jag kan tänka på ett par-tre sätt som skulle fungera bra. Det gäller ju egentligen bara om att ta ett SRAM-minne på lämplig storlek och kunna växla mellan Z80'an som kan läsa det eller någon annan elektronik som kan skriva till det.

Jag hade lagt ut en RESET som hade hållit Z80'an i "känd läge" under tiden jag tankade över data och när minnet sedan var tankat färdigt flipper man över kontrollen till Z80'an och släpper RESET.
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Jag syftade på högsta adressbiten. (klantigt skrivet av mig)

Det jag labbade med var styrboxen i en gammal Saab900.
Men den vägrade som sagt att köpa det andra chipet. Helskummt.

Man måste alltså "dumpa" över sin data till ett chip som håller det så länge om man vill emulera eprom. Men det får man ju leva med isf.
Frågan är om cpu´n hämtar hela "mappen" ifrån epromet när man slår på tändningen eller om det hela tiden ligger och arbetar emot epromet i boxen. Den borde ju nästan hämta det vid start, borde ju bli klumpigt att läsa det hela tiden.

Får labba vidare på varför det inte fungerade med det andra chippet. Några ideér eller förslag?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Alla de enheter jag har varit i kontakt med som hade Z80 (eller likvärd MCU) och EPROM hade EPROMmen som direkt arbetsminne.

Denna dumpning jag skrev om var en simulator som medger att man kan testa ändringer på ett enkelt sätt utan att bränna ny EPROM gång efter gång, man kan helt enkelt "bara" tanka över det nya programmet till denna emulator och låta det köra för att testa att allt fungerar.

När sedan programmet är klart bränner man en EPROM och petar i socklen och sen kommer systemet att köra.
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Jag är helt med på vad du manar. Jag satt mest o flög runt på moln och såg hur fint det vore om man kunde mappa bilen med direkt verkan på ändringarna. Iaf. så man slipper köra till kanten och stänga av motorn hela tiden. Men det kan ju gå o döda tändningen rullandes oxå om det går snabbt.
Men det blir ju svårt om man inte får till någon blixtsnabb växling mellan det gamla eprom-innehållet och det nya.

Fast då krävs det ju att programmet man editerar i sparar efter varje grej man pillat på.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Om du ska ändra variabler osv kan du ju kolla på Dual-Port RAM, där kan du ändra on-the-fly så att säga, ingen förhindra dig i att dela upp så att programmet kör ena delen(/eget EPROM) och variabler/tabeller ligger i andra delen.

En DPRAM tillåter att man kan skriva/läsa samma minnesarea från 2 olika busser, jag använder det själv i ett projekt där ena processorn sköter skrivandet och en annan läser och skicker ut fort som ögat.

Ett alternativ är ett Z80 (i mån av tid) kan kommunicera med omvärlden och du kan lägga ett protokoll som medger att variablerna kan ändras eftersom. Detta medför att den såklart måste starta med att kopiera ut tabeller osv till RAM men det borde inte vara så stort problem.

Men allt detta gör att du måste ha tillgång till/göra själv grundprogrammet och sedan göra om allting fast såklart kan DPRAM fungera utan detta, se bara till att veta var du ska ändra, sen när allt är klart är det bara att lägga in de nya variablerna i ett EPROM och då är du glad.
Användarvisningsbild
vfr
EF Sponsor

Inlägg av vfr »

>Hedis:

Vad sitter det för processor i den styrboxen du vill leka med ?

/Håkan
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Kan kolla när jag kommit hem sen.
Bärt

Inlägg av Bärt »

Ha !

Jag har fått tag i helt rör med minnen och en raderare och programerare. Me nprogrameraren fungerar inte med nyare operativsystem än win 3.11. Var hittar man en sån dator och gammalt windows ?
Användarvisningsbild
Hedis
Kontakt:

Inlägg av Hedis »

Gamla 486:er/Pentium1 166mhz dräller det ju om.

Programmet körs i dos ändå va?
Skippa då windows helt och kör det i en ren dos-installation.
Skriv svar