Hjälp med installering av spotlight

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
liljor

Hjälp med installering av spotlight

Inlägg av liljor »

Hej, hoppas jag kommit till rätt ställe och kan få hjälp med en installering.
Jag har en halogen spotlight (märke Capricorn). Liknande denna. http://www.clasohlson.se/Product/Produc ... =136532037
Den har 3 st kablar, en grön-gul, en brun och en blå som ska in i varje hål i lampan antar jag. Den största frågan jag har är angående kablarna. De ser inte ut så här (bild från google):
http://i46.tinypic.com/2isji9v.jpg

Utan mina kablar har liksom ett metall (gult) skölje omkring koppartrådarna. Ska man ta bort det här sköljet, så att koppartrådarna blir "fria" som på ovanstående bild, när man installerar??
En annan fråga jag har är ifall man måste veta om man har jordad eller ojordat kontakt i taket? Det är en vanlig stickproppskontakt i taket med 2 hål och en metallsak som sticker ut, bor i lägenhet. http://i45.tinypic.com/6qljqa.jpg
Hade hört utav nån att har jag jordat uttag behöver jag inte använda jord-kabeln alls. (den gul-gröna)...Okunnig, och vet inte vad som gäller..
Två bilder jag tagit: http://i49.tinypic.com/2ege143.jpg http://i46.tinypic.com/b3q1de.jpg

Tacksam för svar. :)
Xynter

Re: Hjälp med installering av spotlight

Inlägg av Xynter »

Hej, nu får du ta det här på rätt sätt. Eftersom att du frågar om grundläggande el så bör du helst inte gör detta själv utan antingen anlita en elektriker eller fråga en vän som har koll på el.

Jag kan dock förklara vad färgerna betyder.
Brun är fas och den har antingen konstant spänning eller så "styrs" den av en strömbrytare. Det är även den som är avsäkrad i säkringsskåpet.
Blå är nolla och är en "återledare".
Grön-Gul är jord/skyddsjord. Det är den som ansluts till de här blecken som finns i de flesta uttag. I lampdon så består den av en "pinne", liknande de som du sticker in i hålen på uttaget.

Det där gula "höljet" som sitter på kardelerna kan vara kvar vid installationen.
Användarvisningsbild
liljor

Inlägg av liljor »

Oj, verkar jag så kass.. Uppsättningen av den här taklampan har legat på is i flera månader och jag hade lite tankar på att ha en elektriker hit. Frågan är vart man hittar en bra, och så att man itne blir blåst också.
Men då vet jag att att metallhöljet ska vara kvar iaf.
willmans

Inlägg av willmans »

Gör inte det hela svårare än det är,
Lossa lite på skruvarna där inga sladdar sitter på "sockerbiten" (den vita saken med skruvar på lampan där det sitter blå och brun sladd nu).
Tryck i din bruna och blåa sladd så att färgerna matchar med de på andra sidan.
I mitten av kontakten ser det ut att vara kopplat till lampans metallhölje, om den är det så skruvar du fast den gul/gröna sladden i mitten.
Tryck i sladdarna så att så lite metall som möjligt sticker ut. Dra åt skruvarna ordentligt. Klart!

Bild
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

När du skalar av isoleringen på ledarna måste du vara noga med att skala av sparsamt. Alltså inga långa ledare frilagda som på din bild. Metalldelen ska vara cirka 0,5 cm. Den isolerade ledaren ska vara ca 2-4 cm. Resten bör vara opåverkad kabel.
Samt den personen som sa att man inte behöver använda jordkabeln när uttaget är jordat pratar i nattmössan.

Eftersom du verkar osäker så rekommenderar jag att du ordnar med någon som kan kolla inkopplingen fysiskt. Felaktig koppling kan nämligen vara livsfarlig.

Ett tips är att kolla med multimeter "connectivity test". Så att brun ledare har kontakt hela vägen från kontaktstift till lampsockel, samma för blå ledare . Grön/gul ska ha kontakt från kontaktens mittledare till lampans chassi. Mellan ledarna blå, brun, grön/gul får absolut ingen kontakt förekomma alls. Dubbelkolla jordledaren. Kolla även att dragavlastningen är lagom åtskruvad.
Användarvisningsbild
liljor

Inlägg av liljor »

Igår hade jag satt ihop efter att ha läst Willmans inlägg, men inte kopplat inte än. Blir lite orolig förstås, speciellt efter att ha läst det sista svaret. :shock: Om man skulle låta en elektriker göra om det här lilla jobbet, gäller ROT-avdraget?
jonte_s

Inlägg av jonte_s »

Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

ROT-avdrag kan du nog glömma. Det är så mycket papperjobb att de som går med på ROT i detta fall lägger nog på mer än vad det är värt.

Har du ingen händig granne som kan hjälpa dig. Lämplig ersättning kan vara ett fika eller bjud på lunch, middag, hemma eller på restaurang.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Var bor du, kanske någon trevlig kille från forumet kan hjälpa dig? Just denna bit inom el är mycket enkel och du klarar det säkert själv. Följ råden från elsäkerhetsverket och var noggrann så löser det sig. Det finns betydligt oförståndigare människor som håller på därute, det kan måmga här vittna om... :D
Användarvisningsbild
liljor

Inlägg av liljor »

Norra Stockholm bor jag i. Grannar, ja, vill nog inte besvära dem med det här också. lol Ja, det löser sig nog på ett eller annat sätt.
willmans

Inlägg av willmans »

Lägg upp en bild på din koppling så kan vi bedömma om den är rätt.
Har du gjort som jag sa är det helt rätt kopplat.
Att ta hem en elektriker kostar mer än lampan.
Användarvisningsbild
liljor

Inlägg av liljor »

Så här hade det blivit. Inte skalat av eller gjort nånting med kablarna, bara skruvat in dem.

http://i49.tinypic.com/30cvggh.jpg
http://i45.tinypic.com/akuxrb.jpg

Tackar för svaren btw.
Användarvisningsbild
electronix

Inlägg av electronix »

Men... :shock: Var ändarna på kablarna redan skalade alltså?? Om inte annat så bör du nog göra det innan du sätter i kontakten.

Det som kan hända annars är att i bästa fall så bara fungerar inte lampan, i sämsta fall så kommer det att bli väldigt varmt där det ev blir liiiiite kontakt i sockerbiten.

Edit: Såg bilden i första inlägget, bara hoppas att det inte var saxat på google.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Jag har fått för mig att ändarna är skalade och sedan är det krimpat en mässingshylsa utanpå som trådskydd/att hålla ihop trådarna, så den går att skruva fast i "sockerbiten" rakt av bara.

Protte
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

All heder åt den som frågar även när det gäller såhär "enkla" ting än bara kör på och hoppas att det går som det skall, mer sådant! :tumupp: :tumupp:

På tex ikeas kontakter brukar det vara klart, bara att plugga i rätt färger, som sagt, och dra åt skruvar och eventuell dragavlastning ordentligt, nemas problemas. På just en (normal och ensam) lampa av detta slag gör det heller inget om man skulle råka förväxla färgerna så länge den gulgröna jorden ligger exakt där den skall, det är ju den enda som inte går att skifta med någon av de andra i just detta sammanhang (med en ensam växelströms spot). Lycka till! :)

Edit: Jo, det är viktigt att kabelkardelerna (metallen inuti) har god kontakt med metallbiten inuti sockerbiten och att skruvarna är väl åtdragna utan att glappa, ta bort ca 5mm av isoleringen på kabeländarna och vrid försiktigt ihop kardelerna så de inte frasar isär och se till att inte någon kardel ligger mot metallen runt innan du stoppar in dem i sockerbiten om detta inte är förberett.

Edit: Ser ju så korrekt ut som det bara kan bli på bilderna om kabeländarna är skalade eller har metallklammer dvs. Keap up the good work! :tumupp:
Skriv svar