En anledning till att använda 12F eller 16F är ju att det blir billigare för mindre projekt. En 12F683 för 15:- för mindre projekt, en 16F690 för 32:- för lite större.
DIY149 är väl ok även om den är lite klumpig och gammal. Verkar ju tveksamt om det kommer nya uppdateringar, så stödet för nyare kretsar är ju lite si så där.
Programmera PIC med C
- PHermansson
- EF Sponsor
- Kontakt:
Re: Programmera PIC med C
De var gratis förr, men senast jag kollade (3-4 månader sen) började de ta betalt för frakten. $70 i frakt för 2-3 kretsar - nejtack.Zajber skrev:genom microchips gratis sample-system, underbart!
Har de ändrat igen?
Det hänger ju *helt* på vad man har för avsikter med sina projekt!TomasL skrev:Tja, oftast mer minne, "linjärt" adressutrymme, för det mesta fler indexregister, obrutet RAM, mer RAM, fler och bättre periferienheter osv.
Går helt enkelt göra lite mer med dem.
Jag använder PIC12/16 ofta i mina projekt. PIC12 för att de är löjligt små (8 pin) och har de features jag oftast använder, och PIC16 för att de klarar lite mer än PIC12 utan att för den sakens skull ha för många pinnar. Den minsta (i antal kretspinnar mätt) PIC18 jag hittar är på 18 pin, och det är allt som oftast "för stort" för mina småbyggen.
Allt är relativt, så det går att dra allt över en och samma kam.
- Zajber
- Kontakt:
Beställde till en "vän" för några veckor sen, ingen kostnad ännu. Så jag passade på för några dagar sen att beställa till mig själv.bos skrev: De var gratis förr, men senast jag kollade (3-4 månader sen) började de ta betalt för frakten. $70 i frakt för 2-3 kretsar - nejtack.
Har de ändrat igen?

> ingen kostnad ännu.
Och du (eller din "vän") har fått kretsarna också ?
Och du (eller din "vän") har fått kretsarna också ?
- Zajber
- Kontakt:
Jadå vi har fått våra pic:ar. Jag fick mina 6st 18fxxxx idag faktiskt.