Jag köpte en liten pool till vår lilla trädgård förra sommaren. Den är rund, har en diameter på 244cm och är 76cm hög. Poolen rymmer 2419 liter vatten. Så här ser den ut:

I somras använde vi poolen utan pump (det följde inte med någon). Vi bor i hyresrätt med fjärrvärme, så jag fyllde helt enkelt poolen med behagligt varmt vatten till första doppet. Vattnet svalnade förstås ganska snabbt, men det var svalkande att kunna ta ett dopp under soliga dagar. Efter någon vecka tömde jag ut vattnet, som hade hunnit bli ganska sunkigt. Jag använde inga kemikalier över huvud taget.
Den här sommaren har jag tänkt skaffa en pump till poolen. Jag har hittat en billig modell för 200kr. Kapaciteten ligger på 2006l/h. Mer info här:
http://www.intexnordic.com/Default.aspx ... ductID=136
För att hålla efter poolen tänkte jag använda ett klorfritt system från Nitor. I stället för klor används aktivt syre (ozon).
Plan:
Den här sommaren tänkte jag få upp temperaturen i poolen. Det ska göras med solvärme. Dels har jag köpt ett värmebevarande skydd till poolen. Intex beskriver skyddet så här:
Skyddet ser ut så här:Håll poolen varmare – använd ett värmebevarande skydd till din pool.
Värmeförlusten i en pool delas upp på följande sätt: ca 90% värme försvinner via vattenytan och ca 10% via poolens sidor och väggar. Värmeförlusten i en täckt pool är ca 50% mindre än i en pool som inte är täckt.

Om nätterna tänker jag använda ytterligare ett skydd, ett överdrag av vanlig presenning:

För att fånga upp mer solvärme än poolens yta själv kan göra tänkte jag dessutom bygga en enkel solfångare. Jag vet att det finns färdiga system att köpa, men de kostar minst en tusenlapp. Så mycket pengar vill jag inte lägga på det här projektet. I stället tänkte jag köpa en 20m eller 40m trädgårdsslang som får göra jobbet. Slangen lägger jag i en stor spiral och fäster på skivan till ett gammalt plastbord. I mitten av bordet finns ett hål för ett parasoll, där för jag ut den inre änden av slangen. Skiss:

Slangen kommer givetvis att ligga tätare än på bilden. Jag tänker mig att bordsskivan har en diameter om en dryg meter. Då blir solfångarens yta ungefär en kvadratmeter. Solfångaren täcks med genomskinlig plast och ställs upp med lagom vinkel mot en södervägg.
Frågor:
Tror ni att solfångaren kommer att funka?
Vad kan jag förvänta mig för temperaturökning?
Jag hittar inget bra sätt att koppla ihop filterpumpens 1 1/4"-slang med 1/2"-trädgårdsslangen till solfångaren. Idéer?
Är trädgårdsslangen lämplig att använda i solfångaren? Finns det annan slang som är bättre, utan att det blir tokdyrt?
Kommer den billiga pumpen att orka med att driva vattnet genom solfångaren, eller behöver jag en starkare variant?
Hur tätt bör man linda slangen i solfångaren? Ska slangvarven ligga så tätt som möjligt eller bör det vara avstånd mellan dem?