Antennförstärkare
Antennförstärkare
Tänkte höra om det är någon här som har en ritning till en enkel och billig antennförstärkare för VHF/UHF, helst ska den köras på 12V och kunna göras så liten som möjligt (tändsticksask eller mindre). Har jag tur rymms den nämligen innanför skalet på bil-TV'n (7" 16:9 TFT). Måste tyvärr erkänna att jag suger på analoga saker. Tacka vet jag digitalt och MCU'er.
Största anledningen till att jag vill ha förstärkaren innuti TV'n är att jag vill i första hand kunna använda den innbyggda antennen. En annan anledning är att jag gärna slipper dra en 12V matningsledning fram till antennen (som mest troligen kommer att integreras i hatt-hyllan på något sätt)....
Sen tycker jag det borde gå att placera förstärkare lite vart som helst. Menar avståndet i en hushållsantennförstärkare är ju ofta någon meter (från antennen och in under taket där man oftast har förstärkaren)..
Sen tycker jag det borde gå att placera förstärkare lite vart som helst. Menar avståndet i en hushållsantennförstärkare är ju ofta någon meter (från antennen och in under taket där man oftast har förstärkaren)..
Många antennförstärkare kan matas via koaxialkabeln så du behöver inte dra flera kablar.
Kör man med en tunn kabel med höga förluster och placerar en antennförstärkare nära antennen som förstärker signalen lika mycket som koaxialkabelns förluster blir det bra kvalité på signalen.
Förstärks signalen för mycket överstyr det mottagaren rätt lätt.
Placerar du förstärkaren långt från antennen så förstärker den ju bruset lika mycket som signalen, så signalen blir inte bättre.
Kör man med en tunn kabel med höga förluster och placerar en antennförstärkare nära antennen som förstärker signalen lika mycket som koaxialkabelns förluster blir det bra kvalité på signalen.
Förstärks signalen för mycket överstyr det mottagaren rätt lätt.
Placerar du förstärkaren långt från antennen så förstärker den ju bruset lika mycket som signalen, så signalen blir inte bättre.
Sant sant det där med att mata den via koaxen. Tänkte dock mig en enkel lösning som sagt. Antar att TV'n inte riktigt gillar om jag bara rent av styr in +12VDC på antennen utan att "ta bort" det innan man pluggar koaxen in i TV'n.
Sen blir nog allt bättre. För som det är nu så får man kanonbild via vägguttaget (antennen hemma).. Men kör man på den utfällbara så får man inte in ett smack. Ibland får man något som är ENORMT brusigt.
Skumt egentligen. För vanliga TV'n får in SVT-kanalerna om jag styr en vanlig bordsgaffel i antennuttaget. Men just bil-TV'n verkar kräva bra signal för att lyckas.
Sen blir nog allt bättre. För som det är nu så får man kanonbild via vägguttaget (antennen hemma).. Men kör man på den utfällbara så får man inte in ett smack. Ibland får man något som är ENORMT brusigt.
Skumt egentligen. För vanliga TV'n får in SVT-kanalerna om jag styr en vanlig bordsgaffel i antennuttaget. Men just bil-TV'n verkar kräva bra signal för att lyckas.
En antennförstärkare är enbart till för att kompensera för långa kablar
och det har man väl inte i en bil ?
All tvsändning(och radio) sker med några få undantag med horisontal polarisation, att därför försöka att ta emot bildsändning med vertikal antennpinne på bil är nästan hopplöst.
Det är ju problem redan med bara ljudmottagning.
Skall du se tv i bilen får du definitivt stå stilla och rikta in någon typ av
liten bordsantenn för att få chans till bild.
Kjelle
och det har man väl inte i en bil ?
All tvsändning(och radio) sker med några få undantag med horisontal polarisation, att därför försöka att ta emot bildsändning med vertikal antennpinne på bil är nästan hopplöst.
Det är ju problem redan med bara ljudmottagning.
Skall du se tv i bilen får du definitivt stå stilla och rikta in någon typ av
liten bordsantenn för att få chans till bild.
Kjelle
Jo ofta får man bara bild då antennen "ligger" ner.
Har dock fixat en extern antenn som jag tänkte fästa i hatthyllan (på undersidan) så den kommer att ligga ner. Har dock experimenterat i lägenheten lite först. Och signalen man får in är på tok för kass för att skapa någon vettig bild. Så en förstärkare tror jag inte skadar. Eventuellt får man väl stoppa ett bandpassfilter på förstärkaren också.
Har hittat några enklare ritningar också baserade kring trissan BFR520. Aja får väl se.. Sen att se TV medans bilen rullar är nog inte riktigt någon ide. Utan det är väl mest då man står stilla eller så.
Har dock fixat en extern antenn som jag tänkte fästa i hatthyllan (på undersidan) så den kommer att ligga ner. Har dock experimenterat i lägenheten lite först. Och signalen man får in är på tok för kass för att skapa någon vettig bild. Så en förstärkare tror jag inte skadar. Eventuellt får man väl stoppa ett bandpassfilter på förstärkaren också.
Har hittat några enklare ritningar också baserade kring trissan BFR520. Aja får väl se.. Sen att se TV medans bilen rullar är nog inte riktigt någon ide. Utan det är väl mest då man står stilla eller så.
Om signalen från antennen är kasst redan i lägenheten blir det knappast bättre i bilen! Hur som helst ska förstärkaren då sitta direkt vid antennen för att det ska ge något som kan kallas förbättring!
Så ditt projekt med att gömma den inuti TV'n kan nog fungera fast inte som det är tilltänkt, du kommer att förstärka brus också men å andra sidan: vilken tydligt myrornas kamp du kommer att ha!
Så ditt projekt med att gömma den inuti TV'n kan nog fungera fast inte som det är tilltänkt, du kommer att förstärka brus också men å andra sidan: vilken tydligt myrornas kamp du kommer att ha!