spistimer / övervakare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
jesse

spistimer / övervakare

Inlägg av jesse »

Kom precis på idén med en spisövervakare: Den fungerar som en vanlig timer att den slår av spisen efter ett visst antal minuter. Men dessutom tänkte jag att den skulle mäta strömmen (vår spis går bara på en fas). Då kunde den larma om man kör på maxeffekt för många minuter och kanske sänka effekten. VIll man fortsätta att stormkoka då så får man trycka på en knapp så nollas larmet.

problem: om man har på fyra plattor på låg värme kanske det kan uppfattas som att ha en platta på sexan, och därmed reduceras värmen efter 5 minuter? Fast å andra sidan - har man 4 plattor på så bör man väl vara i närheten så att man kan nolla larmet?
ezz

Re: spistimer / övervakare

Inlägg av ezz »

har installerat många spisvakter av typ spisec dom har timer och temperatur övervakning
http://www.athenanordic.se/omsorg/admin ... lad_11.pdf
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Spisec..
"Infraröd värmesensor inbyggd i värmevakten"

Någon som har en idé om vad som används?, att det skulle vara en ren IR fototransistor (950 nm?) har jag svårt att tro.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Vad kostar spisec?

Jag har letat lite spisvakter till en släkting och samtliga vill ha flera tusenlappar för en liten µC och en kontaktor...
Ok att utveckling kostar men det ska ju inte vara billigare att köpa en PLC än en spisvakt.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

http://en.wikipedia.org/wiki/Wien's_displacement_law

(2.8977685*10**-3) / (935 nm*10**-9) - 273.15 = 2826 °C

Nog för att en platta blir varm, men det krävs en tydligen många grader för att en fjärrkontrolls IR transistor ska reagera på det.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Jag tänkte göra en egen. Det går givetvis att även ha med en tempsensor, men det får vara som komplement till stömmätningen i så fall. Kanske kan sitta uppe i spisfläkten. Där ska det ju inte bli hur varmt som helst i normala förhållanden.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

En vanlig ir-termometer kostar ju under 200 på ELFA, borde gå att få tag på sensorn för några tjugor.
ezz

Inlägg av ezz »

spisec kostar runt 3k har jag för mig
dom jag har installerat har varit beställt av komunen som bostadsanpassning
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Detta var ju lite likt mitt tävlingsbidrag "lödtimer" :)
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

blueint skrev:Nog för att en platta blir varm, men det krävs en tydligen många grader för att en fjärrkontrolls IR transistor ska reagera på det.
Kombinera med värsta teleobjektivet? :vissla:

Tips på grej att bygga in i konstruktionen: avkänning som känner av att ugnens termostat tycker att ugnen blivit varm!

Jag retar mig verkligen på att alla hushållsmaskiner som fanns före 1980, även nytillverkade sådana, normalt saknar nån slags ljudindikering på att de är "färdiga". Hur många megawatt-timmar el går det inte åt i onödan i världen bara för att folk inte stirrar blint på indikeringslampan för ugnsvärmen utan tittar lite då och då för att se när ugnen blivit varm? Hur onödigt är det inte att man inte öppnar diskmaskinen direkt när den är klar, och därför får disk som inte torkar så bra och behöver torka disken för hand? Hur lång tid extra tar det inte att köra tvättmaskinen ett par gånger i rad för att man inte har järnkoll på när maskinen är klar?

(Om man ändå hade ork att fixa alla sånadär hemautomatiseringsgrejer som jag egentligen skulle vilja ha... :) )
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Har tänkt samma sak, fast mycket längre. Problemet äratt inga maskiner kan kommunicera, och göra det med ett öppet protokoll.
Användarvisningsbild
PeterH

Inlägg av PeterH »

Alla mina nya maskiner (tvättmaskin, diskmaskin,spis, ugn och kyl/frys) piper som ett jävla Tivoli! :evil: Kan vara bra men samtidigt lite irriterande...

Något jag upptäckte var riktigt bra var spisen som själv känner om det kokar över och då stänger av plattan. När jag precis köpt den startade jag ett litet kok av vatten till nudelsoppan (snabblunch ensam hemma, typisk ungkarlsmiddag) och blev tvungen att uppsöka "huset", tänkte inte på att jag startat plattan (induktionshäll) så när jag satt där och hörde hur det började koka fick jag lite lätt panik (man vill ju inte att vattnet skall koka över och hamna överallt, det är ju glashäll utan kant). Till min fövåning pep det till och sedan blev det tyst, skit tänkte jag, nu kokade det torrt och blev för varmt! När jag kom till köket var plattan avslagen och det var ytterst lite vatten precis utan för kastrullen bara :tumupp:

Alltså:
- Spis, piper och stänger av sig när det blir för varmt eller kokar över, alternativt när timern är satt (stänger av sig om man tar bort kastrullen, induktionshäll)
- Ugn/Micro (kombiugn), piper när rätt temp är nådd eller när micron är klar
- Kyl/Frys, piper när man glömt dörren öppen eller om tempen faller under/över inställd temp
- Diskmaskin, piper när den är klar och vill att man ska öppna luckan
- Tvättmaskin, piper när den är klar och det är dags att tömma på tvätt

Dom piper säkert en massa andra tillfällen också, men det har jag inte varit med om än...
Skriv svar