LCD rutiner för HI-TEC C på PIC16F877?
- Schnegelwerfer
Ska man leta fördelar med F84:an, så skulle det i så falla vara att den kan vara enklare att komma igång med som första PIC då det inte finns någon A/D eller annat "tjafs" som kan sabotera i början.
Se'n kan man ju förvisso labba på PortB på vilken PIC somhelst, den är väl alltid bara digital? Eller är jag ute och cyklar nu?
Se'n kan man ju förvisso labba på PortB på vilken PIC somhelst, den är väl alltid bara digital? Eller är jag ute och cyklar nu?
- Schnegelwerfer
Whow....
Oj vad denna tråd har växt 
Ville bara meddela att jag har löst mitt problem.
Jag testade lite med de olika LCD bibliotek som fanns i HI-TEC c exemplen. Hittade sedan även ett på www.microchipc.com.
I huvudsak var det två problem för mig.
1. Timing. Hade inte kompilerat Delay funktionerna med rätt klockfrekvens.
2. De exempel som fanns använde PORTA för kontroll signaler och sedan 4 bitar i PORTB som data signaler. I h filen kunde man definiera vad skulle vara vad. Jag har alla anslutningar till LCD på PORTB. Tvärr var sample koden lite dåligt skriven så att den ändrade status på samtliga pinnar i PORTB då den skickade data. Dvs den ändrade även värderna på kontrolsignalerna då den skickade data på datapinnarna......
Det gäller visst att titta igenom koden exemplen noga

Ville bara meddela att jag har löst mitt problem.
Jag testade lite med de olika LCD bibliotek som fanns i HI-TEC c exemplen. Hittade sedan även ett på www.microchipc.com.
I huvudsak var det två problem för mig.
1. Timing. Hade inte kompilerat Delay funktionerna med rätt klockfrekvens.
2. De exempel som fanns använde PORTA för kontroll signaler och sedan 4 bitar i PORTB som data signaler. I h filen kunde man definiera vad skulle vara vad. Jag har alla anslutningar till LCD på PORTB. Tvärr var sample koden lite dåligt skriven så att den ändrade status på samtliga pinnar i PORTB då den skickade data. Dvs den ändrade även värderna på kontrolsignalerna då den skickade data på datapinnarna......

Det gäller visst att titta igenom koden exemplen noga