Manual till KiCad?

Elektronik- och mekanikrelaterad mjukvara/litteratur. (T.ex schema-CAD, simulering, böcker, manualer mm. OS-problem hör inte hit!)
SvenW

Re: Manual till KiCad?

Inlägg av SvenW »

Fungerar export av netlist + schema till xHec från KiCAD bra?
Troligen inte. Det var ett tag sedan jag provade KiCAD, och minns inte på rak arm hur deras format ser ut. Export från xhec till gEDA gschem och PCB fungerar ganska bra, dock inte alltid i omvänd riktning. Alla PCBs varianter är inte implementerade i xhec. Förhoppningsvis kommer de (PCB) att rensa bort gamla format så småningom, så jag tycker inte det är något att lägga tid på just nu.
Att skriva rutiner för import/export från KiCAD kanske vore något att fundera över. Får se till hösten.

Ambitionen med Hec (xhec är ett steg på vägen) är att alla tre sakerna schemaritning, simulering och PCB-konstruktion skall fungera.
Det fungerar i och för sig redan, men för att ut ett mer komplett PCB-underlag får man köra de sista momenten i gEDAs PCB.
Observera dock att xhec för närvarande inte innehåller några egna bibliotek av komponenter, spicemodeller eller PCB-footprints. gEDAs symboler går i de flesta fall bra, och spicemodeller får man leta fram på nätet. Vad gäller import av PCB-footprints till xhec återstår en del programmering.
Användarvisningsbild
GiK

Inlägg av GiK »

Jag brukar routa manuellt för det mesta, för det tycker jag blir absolut bäst när man fårlite kläm på det, och av någon orsak hade jag missat denna externa autorouter
"Jag brukar routa manuellt för det mesta..." ja det är så jag vill jobba också!

Men om jag på ett ställe och drar ut "track"/"via", så kan jag inte "sätta fast" den
andra änden.
Det måste tydligen finnas "vita tunna linjer".

Jag provade den lilla intruktionen i "Wiki/KiCad/FAQ" som "4kTRB" länka till; "How
do I manually route a PCB?".
Den verkar lite omständig bara.

Har du testat KiCad:s koppling mot den javabaserade FreeROUTE-autorouter.....
Nosa litepå den, sent i går kväll (som vanligt). :)
Men ska titta lite närmare på den i helgen.
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

Normalt förfarande för routing är att rita schemat i eeschema, välja footprints i cvpcb, routa mönsterkortet i pcbnew. Den gemensamma nämnaren är den netlist-fil man exporterar från eeschema. Den gör att du får alla "kopplingar" (jag antar att det är dessa du menar med vita linjer). Då borde du inte behöva routa paddar som saknar koppling.

Det går också att routa manuellt i pcbnew utan att ha något schema/något netlist, om man absolut vill. Då måste "Disable design rule checking" väljas. Detta är den översta knappen i verktygsfältet som löper vertikalt på vänster sida. Detta gör att man kan routa paddar utan koppling.

Det är dock klart rekommenderat att skapa korrekt schema från början så man lätt kan börja om från scratch med routningen utan att behöba oroa sig för att man missat något.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Jo, det går attdeles utmärkt att routa manuellt och har man ett bra schema så kan man lätt kolla sedan att man ej missat ngt.
Användarvisningsbild
GiK

Inlägg av GiK »

korp@
Jag har testat Dina förslag. Och kan bara säga att det är suveränt.
Egentligen ska man väl skriva några vackra ord om "Sun" med Java som drivit
detta med öppna gratis program. Men det får bli på en annan tråd.

Nu när jag ändå har Er "sakkunniga" på tråden.

Här nedan ser Ni min lilla KiCad övning.

Först schemat, kanonfint! (tycker i alla fall jag)
Bild

Och sedan PCB:n. Allt funka enligt regelboken. Hade lite bök innan jag fick ordning på
transformatorn. Men till slut fick jag ordning på den också.
Bild
Men till själva frågan.
Om jag tänker använda ett ledande lager, med komponenter på "front" och kopparn på
baksidan.
Är det "Design Rules"->"Layers Setup" som styr hur lagrena används?
Ska det vara "Two layers, parts on front only" under "Preset layer grupings"?
Och vidare under "Layers"; "Front" -> "Jumper". "Back" -> "Signal"?

Men kolla också där markören står.
Ofta kan man använda komponenter som "byglingar".
Men om jag inte kan det, hur hanterar man det på bästa sätt?
(I just detta fallet går det att göra utan byglingar, men detta är en "övningsuppgift")
Användarvisningsbild
korp

Inlägg av korp »

AndersG skrev:Jo, det går attdeles utmärkt att routa manuellt och har man ett bra schema så kan man lätt kolla sedan att man ej missat ngt.
Jo, förvisso. Det går, men om inte schemat är väldigt simpelt så ser jag inte varför man inte skulle vilja dra nytta av "ratlines" som optimeras och anpassar sig beroende på komponentplacering och rotation.
Användarvisningsbild
GiK

Inlägg av GiK »

:bravo:

De här blev super fint!

kicadlib.org/../KiCad_Tutorial.pdf
Den har jag jobbat mig igenom. Och sen har jag gått in under menyn "Help" för
respektive "modul" och skrivit ut den. Allt samman samlat i en pärm och det
får vara min "KiCad Manual".

Det funkar hur bra som hällts. Och lätt jobbat är det också. Även när man uppdaterar
schemat kör man enkelt igenom allt till layouten på kretskortet.

Jag för sökte till och med höra Wigns3d och skapa 3D solider. Och vist funkar det också.
Men lite för mycket jobb för lite "kuriosa". Testade skapa solider i SolidWorks med det verkar
vara något som inte "lirar ihop".
Men "kit i de" schema och kretskorts layout funkar över förväntan.

:tumupp: Tusen tack för Ert engagemang. :tumupp:
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Skulle nog säga att Rikards Stallman (GNU), och programmerares attityd övh att slippa artificiella barriärer har med med fri mjukvara än Sun/Java. Som dessutom är låst på olika sätt.
Berkely University's "BSD" är också ett uttryck för detsamma. Som kan spåras till 4.3BSD Net/1 som släpptes 1989.
Skriv svar