Är Hög ampere kombinerat med låg volt farlig?
Re: Är Hög ampere kombinerat med låg volt farlig?
Jag såg någon film en gång som jag blev lite irriterad över. Kan ha varit någon senare James Bond?
Där hängde de upp killen, hade två startkablar med våta tvättsvampar på, kopplat till ett bilbatteri. Skulle tydligen vara någon tortyrmetod?
Där hängde de upp killen, hade två startkablar med våta tvättsvampar på, kopplat till ett bilbatteri. Skulle tydligen vara någon tortyrmetod?
maDa: Några seriekopplade batteri så kan det nog kännas en del!
-
Om nu blyackumulatorer kan vara farliga.. Är det någon större risk att sätta varsitt finger på vardera pol? Eller kan jag anta att det är lugnt på grund av hudens höga resistans? Om man nyss badat i saltvatten då? 

Ha aldrig klocka med metallarmband på er om ni jobbar med bil/motorcykelbatterier, mycket lätt och få en kortslutning
med ett verktyg i hand.
Detta gäller givetvis även med arbeten på "högspänning" 230/400 V.
Kjelle
med ett verktyg i hand.
Detta gäller givetvis även med arbeten på "högspänning" 230/400 V.
Kjelle
-
Du kan nog pilla på dina batteripoler om du vill. Kommer inte kännas allt för mycke nej. Även med saltvatten på fingrarna så kommer de inte gå så mycke ström igenom dig.
dock har du 3-4 st 12-voltsbatterier i serie så är det en annan sak - då kan spänningen mycket väl vara livsfarlig.
allt handlar om hur mycket ström som går igenom kroppen - om man kör med saltvatten och stor yta mot huden, sticker med nålar genom huden etc.
och strömmen går fel väg (genom hjärttrakterna) så kan det bli livsfarlig ström vid betydlig lägre spänning än 50 Volt och inte ens 12 Volt eller 9 Volt är riskfri vid dessa situationer
allt handlar om hur mycket ström som går igenom kroppen - om man kör med saltvatten och stor yta mot huden, sticker med nålar genom huden etc.
och strömmen går fel väg (genom hjärttrakterna) så kan det bli livsfarlig ström vid betydlig lägre spänning än 50 Volt och inte ens 12 Volt eller 9 Volt är riskfri vid dessa situationer
Varför pilla alls??
Håll fingrarna borta från polerna och oönskad metall med. Men det kommer inte hända något om du tar i dem nej....
Håll fingrarna borta från polerna och oönskad metall med. Men det kommer inte hända något om du tar i dem nej....
Det ena batteriet i min Cheva sitter monterat felvänt, som jag ser det. Pluspolen är närmast karossen, vilket gör att det är överhängande risk för kortslutning när man skruvar fast pluspolen (jag har amerikanska batterier med skruv-poler på batteriets långsida), vilket jag naturligtvis har fått erfara. Att det dessutom sitter dubbla 90Ah-batterier parallellkopplade gör ju inte saken mindre obehaglig när man råkar kortsluta
Hittils har jag lyckats bränna av två stycken 10mm blocknycklar (det är de som passar bäst på 3/8"-skruvarna) mot ett stag. Numera har jag en 10:ans blocknyckel som är isolerad med flera lager krympslang 

Walle: Givetvis skruvar du fast pluspolen först, då gör det inget om du så gnuggar blocknyckeln mot chassit.
Sedan när pluspolen är säkert ansluten så kopplar du in minuspolen.
Sedan när pluspolen är säkert ansluten så kopplar du in minuspolen.
-
Alltid pluspolen först!
Så slipper man oroa sig för att nudda nåt. sedan lägger man bara nåt ej ledande över pluspolen om man är orolig när man sätter dit den andre polen.
Så slipper man oroa sig för att nudda nåt. sedan lägger man bara nåt ej ledande över pluspolen om man är orolig när man sätter dit den andre polen.
Jag vet, men jag är rätt slarvig, och med dubbla batterier på varsin sida om bilen måste man springa fram och tillbaka
Dessutom sitter ena batteriet såpass till att man knappt kommer åt minuspolen, och det är just det batteriet som jag brukar skruva i och ur. Om jag inte vore så förbannat lat skulle jag skaffa någon elektronisk kopplingsbox som kan se till att hålla batteriet laddat men hålla det frånskilt tills jag aktiverar en knapp. Anledningen att jag brukar koppla ur det är nämligen att jag har en saftblandare som tycks dra rätt mycket, eftersom bilen alltid är svårstartad efter att den har stått igång några timmar. Dessutom drar datorn ca 90W. Så för att alltid vara säker på att kunna starta bilen brukar jag koppla ur det ena batteriet när det är laddat. Men som sagt, minuspolen kommer jag knappt åt, så det blir för krångligt, därför kopplas pluspolen ur istället.

-
Problemet är att få tag i en huvudbrytare som passar amerikanska poler. Amerikanska poler är inte som europeiska, uppstickande saker, utan amerikanska poler är bara ett "hål" där man skruvar in en skruv. Jag har inte lyckats hitta någon huvudbrytare som passar.
Men nu ska jag inte sno tråden
Men nu ska jag inte sno tråden

-
Men du kan ju sätta en på kablen. Inget som säger att den måste sitta på batteripolen.
Det har jag iofs inte tänkt på
Hursomhelst hittade jag en manick på ELFA häromdagen, tänkt för ändamålet (att kopplas in mellan primär- och sekundärbatter). Den hade olika "modes" där ett var laddvakt, ett battery protector, och ett starthjälp. Tyvärr minns jag inte vad den hette..Hursomhelst funderar jag på om den kommer överleva. Undrar vad strömrusningen mellan batterierna kan bli när det ena är hyffsat urladdat, och det andra fullt? Båda är som sagt 90Ah-batterier, och startmotorn drar runt en 6.6L V8 diesel. Skulle gissa att startmotorn drar en hel del..troligen skulle den här manicken, som är speccad till 55A kontinuerligt (60A peak) brinna upp rätt snabbt.