DIY BLDC motor

Berätta om dina pågående projekt.
SvenW

Re: DIY BLDC motor

Inlägg av SvenW »

Använd gärna järnsupport bakom magneterna. Det ger inga förluster.
Man har fortfarande en 'järnfri' motor. Begreppet 'järnfri' betyder att kopparen inte är lindad på järn. Det är det som ger förluster.
Litztråd är en onödig lyx i sammanhanget. Däremot kan det vara både klokt och praktiskt att använda tunn tråd som man eventuellt lägger parallellt. Den bör i så fall som du säger tvinnas lite grann.
Det är inte nödvändigt att lägga spolarna överlappande. Det gäller bara att få in så mycket koppar som möjligt i magnetgapet och så lite som möjligt utanför. Det som är utanför magnetfältet ger ju bara förluster.
Lägger man spolarna överlappande blir det nästan nödvändigt att ha mer onyttig koppar. Å andra sidan får man in lite mer i magnetgapet. Det är en optimeringsfråga. Troligen är det bättre att inte krångla till det för mycket när det gäller ett hembygge.
Det är också viktigt med ett kort luftgap. Det ger högre flödestäthet och därmed mer kraft. Visst, mindre plats för koppar, men det lönar sig i alla fall! Det är bara att räkna efter.
Det är också väsentligt med ett högt varvtal. Vid lågt varvtal är det nästan säkert bättre med en konventionell järnmotor.
Användarvisningsbild
cobree
Kontakt:

Inlägg av cobree »

Nu har jag lyckas få fram något ur FEMM

Jag använder diam 25x7 mm magneter ifrån supermagnete.de aproximerar använd yta i tvärsnittet 20x7 istället
Järnskrotet bakom är 8mm tjock och uppskatta max luftgap 10 mm ( innefattar 2x2 mm luftgap till statorn som beräknas till 6 mm tjock ej med i bilden

Bild

Som svenw säger behov av järnskrot bakom behövs, skall testa med om man använder halbach array en dag också i simuleringen.... solberga vind säljer färdiga cnc frästa stålskivor att testa med, jag klarar inte att bearbeta 8mm stål själv, är det någon som vill fräsa.... han tar 49 EUR för 2 st diam 310, jag behöver inte så snygga, men hål bild som passar hjul axel ( Biltema...)

Bild

Bild från solbergavind.se
Användarvisningsbild
cobree
Kontakt:

Inlägg av cobree »

Lite framsteg i projektet, kollat in en prototyp byggd helt i Plywood sitter i en motorcykel, kommer att bygga likande motor och en komlett styrning med IRF 4368 200A mosfet...
Den kommer att bestå av diam 25x7 magneter x 16st och 12st spolar lindade med 0.2 tråd ca 200 parallellt, lätt tvinnade ca 70 varv/m och ca 40 varv/spole...
Kolla in axel motor http://www.youtube.com/user/axbor22#p/u/7/u0I0Tg8sxYw
Användarvisningsbild
cobree
Kontakt:

Inlägg av cobree »

Tydligen ett år sedan, nu ett lite steg framåt påbörjat..
DSC00251.JPG
Testade att limma fast med epoxi, fick lära mig att magneter är starka, den drogs in till centrum, behöver fixa en fixtur som håller magneten...
DSC00255.JPG
Så här kommer fördelningen se ut jag hade planerat att göra en mindre men detta får duga som ett experiment, nästa blir att använda sektor magneter...
DSC00258.JPG
Magneterna är ca 25 mm i diameter 7mm tjocka, behöver fixa en fixtur som centerar och håller skivorna isär samt en monterings anordning....sedan påbörjas test av lindningar
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
cobree
Kontakt:

Inlägg av cobree »

Lite mer limning, nu med hjälp av tvingar
DSC00259.JPG
Funderar på om man skall fräsa ur tunn plywood, typ 6mm ... för att kunna fixera magneterna, samt den stabiliserar rörelsen utåt
det får väl bli nästa version
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Thorped

Inlägg av Thorped »

...Om jag ber om ursäkt så kanske jag få sno tråden för en liten fråga...

Har tänkt lite på ett liknade projekt men jag trodde inte det var så "enkelt" att bygga en högeffektiv pannkaksmotor. Nåväl, jag hade dock tänkt att placera motorn direkt på bakaxeln på en motorcykel för att spara utrymme för batterier och annat. Dock krävs det helt andra egenskaper då, t ex så måste varvtalet vara relativt långt(ca 1000rpm), den får inte heller väga allt för mycket (gärna runt 5-6kg eller lägre). Effekten bör vara ca 5kW kontinuerligt. Är det möjligt att bygga en motor med dessa egenskaper?
Skriv svar