MacGyver's Steadicam

Berätta om dina pågående projekt.
maxxflow

MacGyver's Steadicam

Inlägg av maxxflow »

edit: Separerad från miniprojektstråden. Detta skulle bara bli ett snabbt litet projekt, men ni vet hur det är... :roll: Det är nog dags för en separat tråd nu.

Mitt senaste projekt uppstod igår, då jag erbjöd mig att filma ett marscherande high school-band. Det finns redan gott om skakiga, suddiga videoklipp från dylika tillställningar på youtube, så jag tyckte inte att det skulle vara någon vits med att skapa ännu en i den samlingen. Till sammanhanget hör att en filmtokig vän skaffat en Glidecam 4000 Pro som kostar skjortan och hängselstropparna. I teorin är den ju dock mycket simpel. Så jag stack näven i skrotbingen och plockade åt mig alla bitar förutom de som inte såg ut att utgöra en stabilisator.

In action:
Här kan jag passa på och nämna andra halvan av projektet. Har just upptäckt Cinelerra, efter att ha känt till (men aldrig använt) programmet i åratal. Har genom åren provat de flesta videoredigeringsprogram som finns för Linux: Kino, kdenlive, avidemux, lives, etc. Ingen har fallit mig riktigt i smaken. Sony Vegas brukar anses vara ett kraftfullt program för amatörbruk, jag använde det på den tiden då jag körde Windows emellanåt. Cinelerra är i mitt tycke likvärdigt i stort, även mycket mer kraftfullt i vissa situationer. Adobes produkter har jag använt ytterst lite, men folk säger att Cinelerra är ett bra alternativ till Premiere+After Effects.
För att prova olika funktioner i Cinelerra var jag alltså "tvungen" att slänga in de olika klipp som ni ser i videon ovan... :D (Dessutom är ju bröderna Rongedal beundransvärt säkra på allt de gör).

Bild

Min stabilisator är som ni ser tänkt för "viktlösa" kameror, till skillnad från kompisens Glidecam där kameran i sig utgör en av vikterna.
Användarvisningsbild
squiz3r
Kontakt:

Re: Dina mini-projekt!

Inlägg av squiz3r »

Intressant! Du har inte lust att berätta lite mer om principen? Om jag förstår något sånär rätt; Man har en vertikal pinne med tyngder uppe och nere som hindrar rotation framåt/bakåt och höger/vänster, sen har man en horisontell pinne som hindrar rotation runt sin egen axel på grund av tröghetskraften? Om man halverar längden på en pinne får man dubblera vikten på tyngderna?

Jag blev sugen på att testa bygga en liten variant, kanske 1,5dm hög. Frågan är om den skulle göra märkbar nytta :humm:. Sen är frågan hur man ska lyckas bygga den utan att kunna svetsa eller kapa stål... :madmodder:
Användarvisningsbild
Stinrew
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

maxxflow, häftigt, läckert, imponerande! :bravo: Tack för tipset.
maxxflow

Inlägg av maxxflow »

squiz3r skrev:Intressant! Du har inte lust att berätta lite mer om principen? Om jag förstår något sånär rätt; Man har en vertikal pinne med tyngder uppe och nere som hindrar rotation framåt/bakåt och höger/vänster, sen har man en horisontell pinne som hindrar rotation runt sin egen axel på grund av tröghetskraften? Om man halverar längden på en pinne får man dubblera vikten på tyngderna?

Jag blev sugen på att testa bygga en liten variant, kanske 1,5dm hög. Frågan är om den skulle göra märkbar nytta :humm:. Sen är frågan hur man ska lyckas bygga den utan att kunna svetsa eller kapa stål... :madmodder:
Japp, den fungerar precis som du beskriver.
Kompisens Glidecam har ett handtag vid sidan av mittstången; kullagrat runt själva mittstången samt kardanupphängt utanpå kullagret. På så vis kan han vrida och vända på handtaget hur som helst utan att kameran påverkas, glidecamen blir då mindre beroende av vikterna för att bromsa rotationsrörelser runt handtaget. Med min modell får man helt enkelt ha tillräckligt med vikt/radie för att motverka den nivå av darrighet man har i händerna. ;)

Både min variant och glidecamen använder dock vikterna på samma sätt för att begränsa rörelser framåt/bakåt, höger/vänster, upp/ner - där hela stången förflyttas utan att roteras.

Även en liten 1,5dm-modell skulle nog kunna göra märkbar skillnad, men jag skulle rekommendera att bygga lite större. Vad gäller material kan du säkert bygga av plaströr och en T-koppling för dem. Fäst tyngder i ändarna genom att limma eller skruva eller vad som passar situationen bäst. Som kamerafäste fungerar nog ett vinkeljärn ovanpå T-kopplingen. Vet inte vad gängan i botten på kameran heter, men jag hittade snabbt en passande bult i den amerikanska gott&blandat-burken.
Användarvisningsbild
Stinrew
Kontakt:

Inlägg av Stinrew »

Kameragängan brukar normalt sett vara 1/4".
maxxflow

Inlägg av maxxflow »

Nu har jag byggt en ny stabilisator. Den första må ha fungerat bra när man sprang så fort man kunde. Ironiskt nog var den dock inte särskilt bra alls vid långsamma rörelser. När man rör sig långsamt syns det tydligare hur mycket av handens vridrörelser som tas upp.
Den nya modellen har en "led" i stil med sådana där leksaker med udda viktfördelning som balanserar på en spets.

Bild

Idén är att riggen ska kalibreras så att masscentrum ligger precis i änden av spetsen som den balanserar på. Precisionen i tillverkningen var inte tillräckligt bra för att detta ska vara möjligt, men det går att få en hyfsad balans på den. En aning bottentung verkar den dock behöva vara - bieffekten av detta är såklart att den vill räta upp sig - men det krävs ytterst lite kraft med fingret mot balansspetsen för att hålla en konstant vinkel.
Den andra bieffekten är att den gungar en aning, men det lär man sig kompensera för - på samma sätt som en "perfekt balanserad" glidecam måste bromsas i rotationer för att inte fortsätta för evigt.

In action:

maxxflow

Re: MacGyver's Steadicam

Inlägg av maxxflow »

Nu har stabilisatorn tjänat sitt syfte. Eldprovet är avklarat. Film:

Bild

Det är lite svajigt och gungigt på sina ställen, men naturligtvis mycket bättre än vad jag hade klarat med Flip-kameran i näven.
Jag tabbade mig lite med ljudet, upptäckte just att det förekommer lite clipping här och var. Ber om ursäkt för detta. :)

Vore kul att höra vad ni andra tycker om Flip, om någon här använder den. Detta är Ultra-versionen, ej HD. Jag tycker att den är superenkel att använda, och resultatet är helt OK - även ljudet är bra för en kompaktkamera, tycker jag.
USB-"armen" är jag tveksam till, skulle hellre sett en inbyggd sladdvinda med en kort, flexibel sladd. Som det är nu krävs förlängningssladd i många fall; om kameran överhuvudtaget får plats kring datorns USB-port så vill man ju ändå inte ha den hängande enbart i kontakten.
Utbytbart minneskort hade inte suttit fel heller, även om det inbyggda minnet räcker till ~2h filmande. Den går på 2st AA-batterier, vilket är bra så tillvida att man enkelt kan ta med sig extra batterier när man är ute i fält. Nackdelen är att de (så vitt jag vet) inte laddas via USB, samt såklart den begränsade kapaciteten jämfört med li-jon.
Detta var dock inte min kamera, utan en lånad. För egen del har jag funderat på den nya Olympus PEN:
http://en.wikipedia.org/wiki/Olympus_PEN_E-PL1
Den har en intressant TV-reklam, om man nu faller för sådant:

Stabilisatorerna kommer inte med hem, men förhoppningsvis har jag tid att bygga en tredje version om några veckor. M-varianten är svår att kalibrera exakt. Dessutom liknar den väl snarast något obskyrt tortyrredskap - ingen fördel när man filmar ute bland folk.
Halvorsen

Inlägg av Halvorsen »

Annan konstruktion: http://steadycam.org/
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

MaxxFlow:
Det blev ju bra! :)
Lite knas med ljudet som sagt, men ändå inte helt fel för att vara inbyggda mikrofoner i en kompaktkamera.

Från ca 3:20 och ca 15sek framåt (i Eldprovet) är riktigt bra exempel på kameraåkning som vore svår utan någon form av steadycam.

Det knepiga med den här typen av steadycams är som sagt att folk kanske tittar lite extra och undrar varför
man har ett sånt där konstigt stativ när man ändå håller i kameran. (Även om inget sådant märktes i filmen.) :)

Hur var den att filma med under eldprovet?
Användarvisningsbild
Stolleman
EF Sponsor

Inlägg av Stolleman »

Tänk om den som fångar ett UFO, snömannen eller Bigfoot också har en steadicam, då skulle det inte allt vara så så skakigt och svårt att se :wink:

Mycket mycket inspirerande Maxxflow, imponerande bra på eldprovet :tumupp:
Skriv svar