Mitt senaste projekt uppstod igår, då jag erbjöd mig att filma ett marscherande high school-band. Det finns redan gott om skakiga, suddiga videoklipp från dylika tillställningar på youtube, så jag tyckte inte att det skulle vara någon vits med att skapa ännu en i den samlingen. Till sammanhanget hör att en filmtokig vän skaffat en Glidecam 4000 Pro som kostar skjortan och hängselstropparna. I teorin är den ju dock mycket simpel. Så jag stack näven i skrotbingen och plockade åt mig alla bitar förutom de som inte såg ut att utgöra en stabilisator.
In action:
Här kan jag passa på och nämna andra halvan av projektet. Har just upptäckt Cinelerra, efter att ha känt till (men aldrig använt) programmet i åratal. Har genom åren provat de flesta videoredigeringsprogram som finns för Linux: Kino, kdenlive, avidemux, lives, etc. Ingen har fallit mig riktigt i smaken. Sony Vegas brukar anses vara ett kraftfullt program för amatörbruk, jag använde det på den tiden då jag körde Windows emellanåt. Cinelerra är i mitt tycke likvärdigt i stort, även mycket mer kraftfullt i vissa situationer. Adobes produkter har jag använt ytterst lite, men folk säger att Cinelerra är ett bra alternativ till Premiere+After Effects.
För att prova olika funktioner i Cinelerra var jag alltså "tvungen" att slänga in de olika klipp som ni ser i videon ovan...

Min stabilisator är som ni ser tänkt för "viktlösa" kameror, till skillnad från kompisens Glidecam där kameran i sig utgör en av vikterna.