nc302l

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

nc302l

Inlägg av grym »

någon som vet vart man kan få tag i noise coms brusdioder?
hittade en ritning i arrl handboken som jag vill prov men hittar inget förutom företaget som tillverkar dom, och dom svarar inte på mailen(än i varje fall)
det är främst nc302lsom jag kollar efter

http://www.noisecom.com/
Användarvisningsbild
bengt-re
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bengt-re »

Antar att du vill ha den som bredbandig brusgenerator till din analysator. Går att bygga en bra bruskälla själv - inte lika fin som specialbyggda kretsar för ändamålet, men har för mig att ofta tar zenerbruset ifrån en småsignalsbipolär transistor. Den ger rätt hög nivå och hyggligt jämn nivå på brusmattan. Observera att du skall förspänna den emitter-bas åt "fel" håll - sätt ett seriemotstånd så att den inte brinner upp och koppla av bruset med en keramisk kondensator om du vill ha jämn frekvensgång högt upp, vill du ha med de lägre frekvenserna så får du lov att ta en plastkondensator, men de är inte så bra upp på riktigt höga frekvenser.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

rätt gissat, oftast så vill man ju inte ha brus :D

där var en sak som jag hört men glömt, annars så ska jag prova hur zenerdioder ser ut i bruset

förr eller zenare får jag håll på en sådan brusdiod, gäller bara att hitta rätt i cyberrymden, får gå in på amerikanska radioamatörforum och se vad som finns där, aaaaaaaaaaaaahhhhhhhhggggggg jag vill ha bredband nu :(
Skriv svar