Ett hus i kvarteret som ser ut som en spioncentral från kalla krigets dagar.
Antennförstärkare är bra för att kompensera för lång kabel. OM den sitter vid antennen. Jag hade närmare 30 meter mellan antenn och TV förut (varsin ände av huset, som är L-format) och då var det tvärkört utan förstärkare (särskilt eftersom det satt en 3-vägs splitter och gick TV-antenn till tre rum).tecno skrev:Skit in = Skit ut4kTRB skrev:Antennförstärkare, är det ett alternativ?
Går det inte ha en fasskift på den ena signalen?ds77 skrev:Risken är ganska stor att dom inte sänder på samma frekvens eller ens samma sak vid samma tidpunkt, även om de gjorde det så skulle dom enligt lagen om alltings djävlighet ligga ur fas och ta ut varandra... sen att ha två(eller fler) mottagarantenner och välja den som har bäst signal för tillfället är ju inte helt ovanligt men det är ju en annan sak.
Tvärtom så är sannolikheten väldigt stor att muxarna ligger på samma bärfrekvens! Det var helt enkelt en av de bakomvarande orsakerna till digitalövergången - minskat frekvensutrymme och minskad uteffekt på sändarna.Nerre skrev:Ligger de inte på exakt samma avstånd kommer det ju att vara en fördröjning mellan signalerna. Fast jag vet inte om moduleringen är sådan att man ändå kan utnyttja signalen? Har för mig att jag har läst att digital-TV inte är lika känsligt för reflekterade signaler.
Men som sagt var, sannolikheten är nog väldigt lite att de sänder på samma frekvens och då faller hela resonemanget.