Antenn på vinden och hinder

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
G-man
EF Sponsor

Antenn på vinden och hinder

Inlägg av G-man »

Jag vill flytta in antennen på vinden, det är helt enkelt fult att ha den på huset!

Jag har idag dock lite ivägen när jag monterar den... se bild

Bild

riktningen inne på vinden blir alltså rakt in i grannens hus... med snö på båda taken så är det lite signaldämpning vi snackar om! ca 3-4 mil till sändaren, jag har möjlighet att rikta den åt ett annat håll och har då en sträcka på 1,5 mil och inget grannhus mot en slavsändare med - gissar jag - lägre effekt. Men, denna sändare saknar ett par kanaler och helst vill jag ju ha kvar de som är idag!

Några antennerfarna som har en känsla för hur det kommer att funka - eller inte funka?
Användarvisningsbild
4kTRB

Re: Antenn på vinden och hinder

Inlägg av 4kTRB »

Antennförstärkare, är det ett alternativ?
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Bygg ett torn av glasfiber på taket..
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Lucka a la stjärnobservatorium och motordriven teleskopmast aktiverad med
fjärrkontrollen. Yllesockar och renskinnsfäll i TV-soffan! :)
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Försök klara dig utan antennförstärkare om du kan. Prova med någon liten lös skitantenn om du får in något från fönstret på andra våningen. Får du det är det bara att ösa på mot den alternativa sändaren från vinden.
Du kan alltid göra som grannen kapa bort den övre antennen, då blir det lite snyggare.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Fixa sin egen solcellsdrivna slavsändare? :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Just skillnaden mellan ute och inne på vinden är inte speciellt stor så länge det inte är väldigt mycket metall (typ metallvägg) i vägen eller aluminiumfönster nära antennen. Jag baserar det delvis på egna erfarenheter och delvis på det faktum att de flesta antenner är ganska bredstrålande, så de "går runt". Höjden och stor ändring (typ 90º och mer) i riktning påverkar däremot mer.

Hur pass bra det fungerar beror ju lite på hur nära gränsen (för mottagning) som du har idag.
Ett sätt är som sagt att testa. T.ex med antennen på en stege. Har du två stegar så kan du sträcka ut den ena ur fönstret och använda den andra för att klättra upp och montera antennen på den första stegen. :)
Eller.. hur ska du få ner antennen? Skylift? Använd isåfall den för att testa olika placeringar. Sätt då antennen på en stolpe i skyliften.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Hur "genomskinligt" är vanlig glasfiber för vanlig marksändning/satellitsändning egentligen?
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor

Inlägg av orvar-e »

Jag har också funderat på möjligheten till att sätta antennen på vinden, men då med tanke på risken att blixten ska slå ner i antennen.
G-man
EF Sponsor

Inlägg av G-man »

Ja en ny antenn ska jag införskaffa - vet inte vad ännu, det fanns en del olika.. en för kuperad träng bla...

jag kan ju för all del slänga in en ny antenn på vinden och dra en kabel ner genom luckan bara för att testa! men innan jag springer och köper en ny så vill jag ha lite koll på vad jag ska ha och om det är helt orimmligt att det funkar.. jag vill minnas att trä är en väldigt bra signaldämpare (takstolar och läkt) och sen är det betongpannor på.. kombinera detta med snö så kanske jag sitter i klistret!

Har en signalmätare i boxen och kan jag få den att gå upp lika högt eller högre med en ny antenn så borde man ju vara i hamn.... det svåra är att veta var den undre gränsen går så man inte får problem i vinter med snön bara...
Tjille

Inlägg av Tjille »

Jag har gjort på det viset dvs lagt antennen inne på vinden. Jag har ett par hus ganska nära som "tar emot" men det är inga problem. Jag har dessutom satt in en antennförstärkare eftersom jag har ganska långa antennkablar i huset (tidigare blev det dålig signal bl a i källaren) vilka bara var till en fördel i alla uttag. Så, testa! Om det blir problem så prova med en antennförstärkare.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

4kTRB skrev:Antennförstärkare, är det ett alternativ?

Skit in = Skit ut
Kjelle

Inlägg av Kjelle »

Eftersom det sitter kraftfulla UHF antenner på ditt och grannens hus misstänker jag
att det är en bit till sändarmasten.

Behåll antennen och masten som den är, tänk på att uteffekten från dom nya digitalsändarna är en bråkdel av vad dom analoga var.

Det där snacket om att det räcker med bordsantenner är bara lögn likaså att gallerantennen skulle vara ett underverk.

Kjelle
eqlazer

Inlägg av eqlazer »

Och antenner är ju vackra :)
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Kanske något grannsamarbete kunde vara effektivt?
Skriv svar