Hejsan, har börjar testa Eagle lite, använt OrCAD Layout innan.
Jag är dock lite förvirrad när jag försöker använda en CC1101 (CC1100) på schemat eftersom jag inte riktigt hittar var Vcc och Gnd är... Bilden förklarar frågan ganska bra, man ser när man väljer komponeten att det är som en extra del under där matningen är med, men hur är det tänkt att den ska användas? Syns den delen aldrig grafiskt och är det så att man sätter det med nets på något sätt?
Kan tillägga att man senare måste ansluta dem till några "fysiska" pinnar, t.ex en stiftlist eller löd-paddar.
Annars kommer de inte synas i board-läget (kretskortet).
Inte jag heller. Jag drar den bara till befintligt nät eller döper den till samma namn (oftast har strömförsörjningen på ICn redan namn som V+ och V-, då behöver man inte göra något alls om strömförsörjningen har samma namn), några paddar behövs inte.
Kan det vara ett problem om man använder en gammal version?
Vill minnas att du jimmy skrev att du använder en väldigt gammal version.
"Väldigt gammal" är väl att ta i, men 4,15 iallafall.
De kanske har ändrat det i senare versioner.
Men.. om ni gör ett nytt schema. Lägger in låt säga +5V och GND. Lägger sedan in en IC-krets och drar matningsnätet till IC-kretsen..
Vad blir det för anslutningspinnar till matningspänningen då? Bestämmer Eagle hur de ska se ut?
Kan det ha att göra med vad näten har för namn,
det är ju inte säkert att "+5V" vill para sig med "VCC" till exempel.
Även GND-näten kan ju heta olika, "GND", "VGND", "AGND", "0V" o.s.v.
Jag ansluter alltid allt i schemat och ibland kan det nog hända att
jag får en fråga om jag vill slå ihop nät A med när B.
Men har supply-pinnarna samma namn på alla komponenter så
kanske det även funkar automatiskt.
Nu verkar det blivit lite missförstånd här. Jag trodde du menade att man måste ansluta dem till paddar för att IC-kretsens paddar till matningsspänningen ens ska synas.
Men du menar alltså i själva verket fristående paddar som du ansluter kortets matningsspänningen till som sen är routad till IC-kretsens matning?
I så fall får man ju (såklart ) lägga till dessa själv, vad man nu vill ha, stiftlist, skruvplint osv.
*Jag* menar att jag tror att jag brukar koppla VCC- och GND-pinnarna på kretsen till något lämpligt supply-nät (en komponent i supply-biblioteket). Jag brukar inte ansluta dem till några extra paddar eller pinnar utöver de komponenter som hör till samma nät.
Bara för det så var jag tvungen att testa.
Om supply-pinnarna har samma namn som ett existerande nät så ansluts de automatiskt till dessa.
(Eagle 5.7.0 light)
Ja det fungerar såklart, men om jag förstår Jimmy rätt handlar det inte om det.
Vi tar ett enkelt exempel. Du har en enda IC-krets i schemat och vill ansluta V+ och jord till den genom två paddar, då måste du således lägga till två paddar eftersom symbolerna i supply-biblioteket endast är symboler i schemat och visar hur saker är ihopkopplade, inga paddar i board. Det var det jag missförstod med att det måste till paddar för att ens ICns paddar ska synas i board.
Har man en massa annat på kortet, kanske en spänningsregulator som matar ICn, behöver man såklart inte göra annat än att koppla ihop dessa, antingen med ledning, supply-symboler eller genom namn.
Givetvis är det så, men så är det ju med alla nät. Vore konstigt om programmet började lägga till egna stiftlister,kontakter osv. Vill man koppla ihop en komponent med en annan måste man ju faktiskt lägga till båda i schemat...
EDIT:
DOCK förstår jag inte nedan:
Det var det jag missförstod med att det måste till paddar för att ens ICns paddar ska synas i board.
IC paddarna syns väl alltid, vore konstigt om eagle plockar bort saker från footprinten.