Mätare för 12 Volt i ett fordon med 24 Volt.
Mätare för 12 Volt i ett fordon med 24 Volt.
Ett fordon med 24V har...
en mätare för motortemp (12V)
en mätare för bränslevolym (12V)
dessa matas via ett gemensamt effektmotstånd (27 Ohm)...
tempmätaren fungerar inte och ska bytas...
tankmätaren fungerar kanske inte heller som den ska...
då utbudet av mätare för 24V är ganska begränsat blir det nog att forstätta med 12V...
men då är frågan det här med effektmotståndet... det är väl knappast någon bra lösning...
och om det ska vara ett sånt så ska det väl i så fall vara avstämt efter de nya mätarna...
det känns som någon form av dc/dc-omvandlare skulle var en bättre lösning...
men jag har inte nån erfarenhet av vad som skulle vara lämpligt till det här...
en mätare för motortemp (12V)
en mätare för bränslevolym (12V)
dessa matas via ett gemensamt effektmotstånd (27 Ohm)...
tempmätaren fungerar inte och ska bytas...
tankmätaren fungerar kanske inte heller som den ska...
då utbudet av mätare för 24V är ganska begränsat blir det nog att forstätta med 12V...
men då är frågan det här med effektmotståndet... det är väl knappast någon bra lösning...
och om det ska vara ett sånt så ska det väl i så fall vara avstämt efter de nya mätarna...
det känns som någon form av dc/dc-omvandlare skulle var en bättre lösning...
men jag har inte nån erfarenhet av vad som skulle vara lämpligt till det här...
Re: Mätare för 12 Volt i ett fordon med 24 Volt.
Elfa har en sån här... "Switchregulator 12 VDC 1000 mA, R-78B12-1.0"
1 Ampere är inte mycket... frågan är om det räcker till två mätare...?
1 Ampere är inte mycket... frågan är om det räcker till två mätare...?
Re: Mätare för 12 Volt i ett fordon med 24 Volt.
Det måste du svara på som vet vilken typ av mätare det är, eller visa oss så vi kan hälpatill. 

Re: Mätare för 12 Volt i ett fordon med 24 Volt.
1A är mycket i mätare sammanhang. Belysningen kan du ju köra på 24V.
En serieresistans är nog ingen lyckad lösning på ditt problem, möjligen i kombination med en zener.
En serieresistans är nog ingen lyckad lösning på ditt problem, möjligen i kombination med en zener.
Re: Mätare för 12 Volt i ett fordon med 24 Volt.
Beror ju lite på vad det är för fordon, men brukar ju oftast finnas en bilstereo. De drivs till 95% av fallen av 12volt. Så det kanske redan finns en spänningsomvandlare du kan ta matningen från.
-
- Inlägg: 7102
- Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
- Ort: Jamtland
Re: Mätare för 12 Volt i ett fordon med 24 Volt.
Koppla in dom på 12V och mät hur mycket ström de drar. Med och utan belysning helst.
Re: Mätare för 12 Volt i ett fordon med 24 Volt.
Lampan kan ju gå att byta till en 24v så slipper man mickla med det.
Re: Mätare för 12 Volt i ett fordon med 24 Volt.
Det är Gaffeltruck som är från slutet 70-tal eller nåt...
mätarna och motståndet är nog original... men mycket annat har blivit friskt kopplat hälften brunnet under åren...
men nu är det sönderklippta, skarvade och lite smälta elsystemet utrivet och nytt är draget istället...
dock verkade mätarna fungera och fick därför sitta kvar... nålen i tempmätaren smög sakta sakta upp och ställde sig på rätt driftteperatur...
det var först när tändningen stod på en lång stund med kall motor som jag märkte att nålen hade gått upp till drifttemp...
Jag kikade lite på tempmätare från olika tillverkare, men det var bara en av dem som uppgav hur mycket ström den drog (130 mA)...
så då bör väl Elfas "R-78B12-1.0" bli bra... och enligt Elfa's produktbeskrivning så behövs inga externa komponenter... tänkte på det det som "Grym" föreslog tidigare med kondingar...?
Datablad... https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/asse ... -1_0_L.pdf
mätarna och motståndet är nog original... men mycket annat har blivit friskt kopplat hälften brunnet under åren...
men nu är det sönderklippta, skarvade och lite smälta elsystemet utrivet och nytt är draget istället...
dock verkade mätarna fungera och fick därför sitta kvar... nålen i tempmätaren smög sakta sakta upp och ställde sig på rätt driftteperatur...
det var först när tändningen stod på en lång stund med kall motor som jag märkte att nålen hade gått upp till drifttemp...
Jag kikade lite på tempmätare från olika tillverkare, men det var bara en av dem som uppgav hur mycket ström den drog (130 mA)...
så då bör väl Elfas "R-78B12-1.0" bli bra... och enligt Elfa's produktbeskrivning så behövs inga externa komponenter... tänkte på det det som "Grym" föreslog tidigare med kondingar...?
Datablad... https://www1.elfa.se/data1/wwwroot/asse ... -1_0_L.pdf
Re: Mätare för 12 Volt i ett fordon med 24 Volt.
en annan sak som jag har tänkt på... hur noga det är med spänningen till mätarna som är avsedda för fordon...
t.ex. i ett 12V-system så kan ju spänningen ligga mellan 14-15V när generatorn laddar... när det är 12V så är ju batteriet nästan tomt...
med tanke på det så kanske man ska välja den dc/dc-omvandlaren som ger 15V utspänning istället...
t.ex. i ett 12V-system så kan ju spänningen ligga mellan 14-15V när generatorn laddar... när det är 12V så är ju batteriet nästan tomt...
med tanke på det så kanske man ska välja den dc/dc-omvandlaren som ger 15V utspänning istället...
Re: Mätare för 12 Volt i ett fordon med 24 Volt.
Finns färdiga 24 -> 12 V DC/DC omvandlare. Bara att köpa & koppla.. 

Re: Mätare för 12 Volt i ett fordon med 24 Volt.
Jo, men de är väl ofta ganska stora...?
tyvärr så är det ganska trångt... så en liten pillidutt skulle vara bra...
tyvärr så är det ganska trångt... så en liten pillidutt skulle vara bra...
Re: Mätare för 12 Volt i ett fordon med 24 Volt.
En switchlösning isåfall?
Finns "simple switcher" från National (säljs av ELFA).
Finns "simple switcher" från National (säljs av ELFA).
Re: Mätare för 12 Volt i ett fordon med 24 Volt.
I nåt instrument jag felsökt nån gång så fanns det en intern spänningsreferens (på 6V tror jag, 12V-instrument) antagligen just för att slippa olika mätvärden baserade på just flukturation av matningsspänningen.
Det var iofs originalinstrument och inte eftermarknad.
Det var iofs originalinstrument och inte eftermarknad.
Re: Mätare för 12 Volt i ett fordon med 24 Volt.
det finns ju ett fulalternativ
det är ju dubbla 12v batterier, bara till att koppla in det på ett batteri, men ladningen blir då osymetrisk, det kan man ju lösa genom att ha en last som är ungefär lika på det andra batteriet, en lampa eller ett motstånd
det är ju dubbla 12v batterier, bara till att koppla in det på ett batteri, men ladningen blir då osymetrisk, det kan man ju lösa genom att ha en last som är ungefär lika på det andra batteriet, en lampa eller ett motstånd