eget tagentbordsfråga..

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Hylsan

eget tagentbordsfråga..

Inlägg av Hylsan »

Tjo!
satt å funderade lite och kom på att det hade varit najs med att bygga ett eget tagentbord som är specialanpassat till vissa program/spel etc...

ungefär hur svårt rent praktiskt är det igentligen?
är det bara rippa ett gammalt tagentbord och customisera det lite, och sedan koppla in det? vad jag vill är ju att shortcuts ska funka...dvs ctrl-c för copy etc med endast en fysisk knapp. Är det bara å "korsluta" ctrl och c på en knapp för att "simulera" att båda trycks ned?

kan väl (mot)villigt erkänna att det antagligen kommer dröjja innan jag sätter tänderna i detta projje men jag vill helst ha feedback så jag kan ägna de få lediga minuter på konstruktivt tänkande :)

mvh
/Hylsan
Användarvisningsbild
Schnegelwerfer

Inlägg av Schnegelwerfer »

mullemeck
Kontakt:

Inlägg av mullemeck »

På ett vanligt ps/2 tangentbord så skickar tangentbordet en kod när man trycker ner en knapp och sen en annan kod när man släpper knappen. så det är upp till datorn att hålla reda på ifall ctrl är nertryckt eller inte.

det man skulle få göra är isåfall att först skicka koden för ctrl och sen skicka koden för C direkt efter och när man släpper knappen skicka att båda har släppts. det är ganska lätt egentligen, det som gör det lite klurigare men inte mycket svårare är att tangentbordet måste även kunna ta emot kommandon från datorn, datorn kan t.ex skicka ett resend kommando om den inte läst in hela koden korrekt och då måste man skicka den igen.
Hylsan

Inlägg av Hylsan »

snigelkastaren: mm...måste dock bekänna lite färg..jag är än så länge visionär och inte konstruktör. Dvs jag förstod inte så mycket :oops:

Mullemeck: mm...men om man tar och slaktar ett tagentbord så får man väl allt sånt där på köpet. det är ju lixom bara layouten på tagentbordet som jag vill ändra, plus en bunt macro-knappar. Om man ska ge en simpel och praktisk förklaring...tejpa en avklippt glasspinne på knapparna "t" och "y", och vips har du en macro-knapp :)

/Hylsan
Skriv svar