Datorn känns stabil i schassi och funkar oftast bra men den ballar ur alldeles för ofta

Datorn är förinstallerad med Win7, vilket folk påstår skall fungera bra...
Jag har nu använt datorn fyra dagar och inte en enda dag har gått utan att jag helt plötsligt fått bluescreen, detta är något jag inte sett de senaste 7 åren med XP (minns inte exakt när SP1 kom till xp men efter det funkar det bra) men tydligen så är det poppis igen i sjuan

Dessutom funkar inte vänteläge som det ska, dvs datorn går gärna in i vänteläge men när jag sedan skall använda den igen så vägrar den ansluta till WLAN och när jag ber om en omstart så hänger den sig i "windows avlutas" eller något liknande och där står den i minst en timme tills man gör en hård shut off...
Efter omstart så säger win att det hittat ett problem och jag kan välja att söka efter en lösning, om jag ber om en lösning så händer inget förutom att fönstret stängs...
Nåja, jag hade hört att Vista var dålig men 7an skulle vara bra detta verkar dock bara vara en myt (men jag är evigt glad att jag aldrig köpt vista eller 7an privat).
Nu blir det linux och i vissa fall XP men aldrig mer någon ny windows för min del.
EDIT_ Felstavningar