Värmespiraler i byggfläkt ger jordfel.

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
ollebolle

Re: Värmespiraler i byggfläkt ger jordfel.

Inlägg av ollebolle »

Meggern var ett analogt visarinstrument och den gick nästan ned till noll. Jag noterade dock inte värdet men det gick ju också att mäta med mitt universalinstrument värde som var för lågt för att en jordfelsbrytare skulle lösa ut vilket vi ju också konstaterat.

Den fysikaliska förklaringen måste väl ligga i fel vald sand där något händer när den hettas upp. Tillverkaren av dessa värmeelement hade nog ingen vidare stor verksamhet. Då skulle han valt en annan sandstrand eller grustag. Det är dock tråkigt att kassera 400 värmare som det visade sig vara frågan om.
ollebolle

Inlägg av ollebolle »

Jo jag skrev fel håll och menade då att det var isolationsmotståndet som blev lägre när värmaren gått ett tag. Fläkten däremot gick åt rätt håll.

Meggern dök upp tillsammans med en elektriker som kom för att vända motorriktningen på en packmaskin som gick baklänges. Han skiftade plats på två faser i en skarvkabel. Jag hade försökt innan att göra det men det blev ingen skillnad på rotationsriktningen men jag stod och pratade samtidigt som jag gjorde detta och skruvade sannolikt i ledarna i samma läge. :)
ollebolle

Inlägg av ollebolle »

Jag såg detta oavslutade spörsmål. Samtliga värmare skrotades eftersom värmespiralerna även i de små 2 kW värmarna betedde sig på samma sätt, dvs började leda ström, dock så lite att jordfelsbrytare inte alltid löste ut.

Tråkigt med 500 st värmare (som det visade sig var) till skrot pga fel vald sand som elektrisk isolering mellan stålrör och värmetråd. Hade man bara testat ett enda värmerör efter några minuters uppvärmning hade allt varit Ok.

Som min devis genom livet: "otestat, inget värt".
Skriv svar